Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych maakt Razem belachelijk: onthoud, meneer Zandberg, dat Jezus een bedrijf had

Gestart door Pieszyce, 30 november 2024, 00:16

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych maakt Razem belachelijk: onthoud, meneer Zandberg, dat Jezus een bedrijf had
omdat hij timmerman was en het grootste deel van zijn leven hard werkte

29 november 2024

– De stemming in de Sejm over de volgende vrije dag – kerstavond – eindigde met de overwinning van een buitengewone coalitie. Bijna de hele KO, PSL, Polska 2050 club en de helft van de Confederatie stemden 215-211 voor de coalitie van PiS, de helft van de Confederatie, Lewica, Razem en Frank Sterczewski en Małgorzata Tracz van KO, die de clubdiscipline braken (waarschijnlijk vijf keer die dag) - schrijft Roman Giertych.

– Het idee van links was om kerstavond, die symbolisch is voor de Polen, te gebruiken om, zoals zij het vanaf het Sejm-podium uitdrukten, een "geschenk van de Sejm" aan de werknemers te geven. Als gevolg van de nederlaag van links werden de werkuren in plaats van een volledige vrije dag ingekort tot twaalf en werd compensatie voor de handel ingevoerd in de vorm van een extra handelszondag in december. Slechts enkele stemmen beslisten dat weer een volledig vrije dag geen feit werd.

– Toen ik luisterde naar links, dat zo hevig vocht voor ons om de verjaardag van Jezus Christus te vieren met drie, in plaats van twee, vrije dagen, dacht ik even dat ze een buitengewone bekering hadden ervaren, en natuurlijk de ijver van een bekeerling is het ergste, en ik was al bang dat mevrouw Żukowska, Matysiak en Dziemianowicz-Bąk spoedig in gevaarlijke toewijding zouden vervallen. Gelukkig was het slechts een poging om zichzelf in de gunst te brengen met nog een vrije dag op kosten van de ondernemers. Omdat niemand van deze vreemde coalitie van PiS, Links, Razem, Bosak en Sterczewski dacht dat iemand voor hun geschenk zou moeten betalen. En die iemand is ondernemer.

– Een vrije kerstavond zou de Poolse economie 6 miljard złoty kosten en het grootste deel daarvan zou worden betaald door kleine ondernemers, niet door de heer Bosak, Kaczyński of Zandberg. Zoals u weet heb ik altijd liberale opvattingen gehad als het om de economie gaat. Ik ben er absoluut van overtuigd dat het, in plaats van domme cadeautjes uit de zak van iemand anders uit te delen, beter is om de onderwerpen aan te pakken waar mensen op wachten en die voortvloeien uit het zeer slechte niveau van de openbare dienstverlening. Een dramatisch zwak openbaar ministerie, kwetsbare en slecht uitgeruste ziekenhuizen en slecht universitair onderwijs: dit zijn allemaal problemen die we eerst moeten aanpakken.

– Poolse bedrijven zijn zeer goed bestand tegen crises, maar slechte openbare diensten zijn voor iedereen een zorg. Het zijn particuliere Poolse bedrijven die de financiële lasten van het land kunnen dragen, maar we moeten ze met al onze kracht steunen en ophouden de indruk te wekken dat zij degenen zijn die hun belastingen gebruiken voor onze diensten, en niet wij, als parlementsleden, verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat zij deze belastingen vreedzaam kunnen betalen en ons land draaiende kunnen houden. Ik schrijf dit niet alleen als Kamerlid, maar als kleine ondernemer, een advocaat die geen salaris ontvangt van de Sejm, maar die ieder jaar (ook in 2024) een groot deel van het geld dat hij verdient aan publieke heffingen besteedt. Ik geloof dat ik mijn patriottisme niet alleen uitdruk door sociaal als parlementslid te fungeren, maar ook door als een betrouwbare belastingbetaler te dienen. Wie weet welke van deze functies belangrijker zijn?

– En deze houding van slimme linksen die geen kerstcadeaus aan anderen willen geven, maakt mij kwaad. Meneer Zandberg, start een bedrijf, leer facturen uitschrijven, neem iemand aan en betaal hem ZUS, u helpt Poolse werknemers beter dan door vrije dagen te bedenken. Des te meer omdat in de christelijke traditie kerstavond een tijd van vasten en boetedoening is, en geen tijd van feestvieren. Pas in het donker zien we de eerste sporen van sterren, die de volgende dag aankondigen, wanneer we de geboorte van Jezus Christus vieren. En bedenk, meneer Zandberg, dat Jezus een bedrijf had omdat hij timmerman was, en dat hij het grootste deel van zijn leven hard in zijn beroep werkte. En zulke wijze mensen die niet met hun eigen geld aan anderen wilden geven, genoten niet van zijn goedkeuring. De beroemde gelijkenis over een man die ingehuurde arbeiders voor een uur werk hetzelfde loon gaf als voor de hele dag eindigt met de les dat goede geschenken goed zijn als ze uit eigen vermogen worden gegeven - vat Giertych samen.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku