Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Het ultimatum van de premier

Gestart door Pieszyce, 6 december 2024, 00:42

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Het ultimatum van de premier
Donald Tusk motiveert coalitiepartners om PiS verantwoordelijk te houden

5 december 2024

De verantwoordelijkheid van PiS vordert langzamer omdat niet iedereen in de coalitie heeft begrepen dat er zonder verantwoording geen herstel van de Republiek Polen zal plaatsvinden. En als ze eindelijk hun zaakjes niet op orde krijgen, zullen ze door het volk zelf ter verantwoording worden geroepen, schreef premier Donald Tusk.

Premier Donald Tusk bewijst eens te meer dat hij moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaat en openlijk kwesties aan de orde stelt die emoties oproepen bij zowel de politiek als de samenleving. Zijn verklaring over het ter verantwoording roepen van PiS en de interne moeilijkheden binnen de coalitie is een ultimatum, een soort herinnering dat de samenleving specifieke acties verwacht, en niet alleen maar verklaringen.

Deze woorden brengen vermoeidheid over met het trage tempo van de veranderingen die de basis zouden moeten vormen voor de wederopbouw van het land na het bewind van PiS. Tusk maakt duidelijk dat er zonder gevolgen voor degenen die verantwoordelijk zijn voor de misbruiken geen manier zal zijn om het vertrouwen van burgers in staatsinstellingen te herwinnen. Bovendien waarschuwt hij de coalitiepartners dat het uitblijven van doortastend optreden ertoe kan leiden dat politici zelf ter verantwoording worden geroepen door de kiezers – deze woorden klinken als een ultimatum.

Het is ook een interessant inzicht in de interne dynamiek van de coalitie van 15 oktober. Het is duidelijk dat niet al haar leden klaar zijn voor gedurfde stappen die weliswaar impopulair, maar noodzakelijk zijn. Tusk lijkt zich er als ervaren politicus van bewust te zijn dat het gebrek aan verantwoordelijkheid koren op de PiS zal zijn, dat zou kunnen terugkeren naar het verhaal van 'politieke vervolging' of 'herziening' van acties, tenzij duidelijk wordt bewezen wie waarvoor verantwoordelijk is.

Dit kan worden opgevat als een poging om de discipline bij de coalitiepartners te herstellen en als een oproep om de actie te versnellen. De premier roept niet alleen op tot moed, maar herinnert er ook aan dat de tijd tegen de huidige regering is als er geen beslissende stappen worden gezet. Tegelijkertijd laat het zien dat het de maatschappelijke verwachtingen begrijpt en niet van plan is de kop in het zand te steken. Tusk lijkt zich ervan bewust dat dit niet alleen een kwestie van politiek is, maar ook van verantwoordelijkheid voor de toekomst van Polen.

Bron:    wiesci24.pl       język po Polsku

Pieszyce

Sterke woorden van Tusk. "Ik laat niet los"

5 december 2024

Het regeringshoofd sprak vandaag over zijn bericht op sociale media. Daarin betoogde hij dat "de regeling van PiS langzamer vordert omdat niet iedereen in de coalitie heeft begrepen dat er zonder een regeling geen herstel van de Republiek Polen zal zijn."

– (EN) Ik ben onder de indruk van dit debat over de snelheid waarmee corruptie, gewone misdaden en machtsmisbruik worden aangepakt, en ik heb dit ook tot uitdrukking gebracht. Ja, ik ben niet helemaal tevreden over het tempo en de intensiteit van de activiteiten, en ik heb het niet over eventuele coalitiepartijen, daar zijn we allemaal verantwoordelijk voor, benadrukte hij.

– In de eerste plaats verwacht ik van mijn functionarissen en diensten dat zij met grotere vastberadenheid en energie optreden, en dit geldt voor het hele land, maar ook voor de politieke leiders. Zelfs als dit tempo onbevredigend is, zal ik deze kwestie zeker niet opgeven, kondigde Tusk aan.

Wij houden ons aan ons woord!

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku