Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Jarosław Kaczyński zonder immuniteit

Gestart door Pieszyce, 6 december 2024, 19:14

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Jarosław Kaczyński zonder immuniteit
De eerste reactie van de PiS-voorzitter. "Alliantie met pummels".

Monika Waluś
6 december 2024

Mensen die pummels steunen - zo omschreef Jarosław Kaczyński de parlementsleden die stemden voor het opheffen van zijn immuniteit. Vervolgens voegde hij eraan toe dat Zbigniew Komosa, die hem ervan beschuldigt hem te hebben geslagen, "ongetwijfeld een lomperik" is. Hij beschreef het slaan van de activist in het gezicht als een "zeer milde straf".

Waarom schrijven we hierover?

Jaroslaw Kaczynski verliest zijn parlementaire immuniteit in de zaak over het slaan van activist Zbigniew Komosa. De Sejm was het er echter niet mee eens om de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid verantwoordelijk te stellen voor het vernielen van een krans tijdens de maandelijkse herdenkingen in Smoleńsk.

Hoe reageerde Jarosław Kaczyński?

- Ik had dit verwacht en het kan gezegd worden dat het mooi is. Ik heb altijd geloofd dat wat er in de tweede helft van de jaren veertig gebeurde - de alliantie tussen intellectuelen en de massa, nu een alliantie is van degenen die gepromoot worden door de Poolse Volksrepubliek - zei Jarosław Kaczyński in de Sejm-corridor.

Er was ter plekke veel verwarring, dus een van de verslaggevers vroeg de politicus of hij suggereerde dat het de lomperikken waren die afstand deden van zijn immuniteit. - Dit zijn mensen die lompen steunen - voegde de PiS-president eraan toe.

Kaczyński over de aanval van Komosa. "Hij werd gestraft"

Kaczyński zei dat Komosa "ongetwijfeld een lomp is, maar misschien is hij ook een man die externe krachten vertegenwoordigt." Hij verklaarde ook dat "hij op een gegeven moment, laten we zeggen, heel mild werd gestraft", wat een duidelijke verwijzing is naar de klap.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

Monika Waluś
Onet News-journalist

mba

Bron:  Onet.pl przez Monika Waluś    język po Polsku

Pieszyce

De immuniteit van Jaroslaw Kaczyński. Wie stemde hoe in de Sejm

Journalisten Onet News
6 december 2024, 13:42

Jarosław Kaczyński verliest zijn parlementaire immuniteit in de zaak over het slaan van activist Zbigniew Komosa. De Sejm was het er niet mee eens om de president van Wet en Rechtvaardigheid verantwoordelijk te stellen voor het vernielen van een krans tijdens de maandelijkse herdenkingen in Smolensk. We laten zien wie hoe heeft gestemd over deze kwestie.

Waarom schrijven we hierover?

De Sejm heeft twee moties behandeld. De eerste is een motie van Zbigniew Komosa, die een particuliere aanklacht heeft ingediend. De activist beweert dat Jaroslaw Kaczynski hem op 10 september van dit jaar twee keer in het gezicht sloeg. De tweede is een motie van de hoofdcommandant van politie over de vernietiging door de president van Wet en Rechtvaardigheid van een controversiële krans die bij het gedenkteken in Smolensk is gelegd.

Wie heeft er gestemd over de aanvalsmotie??

Over de aanvalsmotie op Komosa stemden 241 parlementsleden voor, 206 stemden tegen en 13 stemden niet. Vertegenwoordigers van de Burgercoalitie, Polen 2050, de Poolse Volkspartij, links en Razem waren voor. Vertegenwoordigers van Wet en Rechtvaardigheid, Confederatie en Republikeinen waren tegen.

Wie stemde over de motie inzake het vernietigen van de krans?

Wat betreft de motie inzake het vernietigen van de krans, stemden 177 parlementsleden voor, 268 tegen en 14 mensen stemden niet. Vertegenwoordigers van KO en links wilden Jarosław Kaczyński ter verantwoording roepen. Vertegenwoordigers van andere groepen, waaronder Polen 2050 en PSL, waren ertegen. Het enige parlementslid van de club van Szymon Hołownia dat de motie steunde, was Tomasz Zimoch.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

mba
Onet News-journalist

Bron:   onet.pl przez mba

Pieszyce

CiteerDe Sejm was het er echter niet mee eens om de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid verantwoordelijk te stellen voor het vernielen van een krans tijdens de maandelijkse herdenkingen in Smoleńsk.

Dankzij Hołownia en Kamysz hebben hun parlementariërs PiS geholpen, het ging immers niet alleen om Kaczyński maar ook om een aantal andere PiS parlementariërs die nu hun immuniteit behouden.

Ik begrijp dat als de inscriptie op de krans die Kaczyński elke maand legt mij niet bevalt, ik deze ongestraft kan verwijderen. Is het niet zo #TrzeciaDroga en #Razem ?

Als ik nu  de sociale media doorlees, dan hebben de Derde Weg, Razem en nog wat anderen straks problemen bij de presidentsverkiezingen. Men roept NU als op d=bij de parlementsverkiezingen deze partijen af te straffen. Ik begrijpdat de Polen bloed willen zien van PiS en SP.

Wat voor mij echter onbegrijpelijk is en wat mij wat Polen betreft afstoot is de stemvastheid van de PiS aanhang.

Wat is dat??

Als iemand mij zo besteelt, mijn clubgenoten zo behandelt als PiS bij haar electoraat doet, zouden ze van mij zo'n schop krijgen dat ze onvindbaar werden. Voor mij is het helder, iedereen die bij mij klaagt over PiS krijgt geen gehoor, niet omdat ik haatdragend ben, maar ik wens geen misbruik van mijn oprechte gevoelens. ZO simpel is het.

Men stelt nu al dat Hołownia, bij de presidentverkiezingen blij mag zijn als hij 2 % haalt, en voor mij TERECHT. 

Pieszyce

Kaczyński's cruciale fout: zijn verdedigers gaven toe dat hij een man had verslagen

7 december 2024

Jarosław Kaczyński wordt ervan beschuldigd een man te hebben geslagen. Wat zegt de entourage van Kaczyński hierover? Volgens hen had de partijleider alle recht op dergelijk gedrag omdat – let op – de heer Komosa hem zou hebben 'geprovoceerd'. Op deze manier creëerden Kaczyński's advocaten en aanhangers wat gemakkelijk de domste verdedigingslinie uit de geschiedenis kan worden genoemd: een schuldbekentenis, maar met de opmerking 'omdat ik het kon'. Dat kon hij niet, omdat hij niet boven de wet staat.

De verdediging van de PiS-president, hoewel dom, onthult echter iets veel ernstigers. In de mentaliteit van Kaczyński's entourage staat de leider van de regerende partij boven de wet. Als iemand hem durft te 'provoceren', dan kan Kaczyński, zoals dit verhaal laat zien, met geweld reageren omdat hij 'geprovoceerd' wordt. Deze manier van denken is een duidelijke poging om acties te rechtvaardigen die in een normale rechtsstaat duidelijk veroordeeld zouden worden.

Hoe zit het met de vermeende provocatie? Durfde de heer Komosa de PiS-president te bekritiseren? Of misschien stelde hij een ongemakkelijke vraag over het sturen van mensen naar een wisse dood in een vliegtuig met Kaczyński? In het kamp van Kaczyński wordt elke vorm van afwijkende mening gezien als een aanval waarop met geweld kan worden gereageerd. Deze aanpak doet niet alleen denken aan de tijden die Polen hoopte achter zich te laten, maar plaatst Kaczyński ook in de rol van een politicus die niet tegen kritiek kan – een eigenschap van dictators.

De bekentenis van de mishandeling en de absurde verdedigingslinie zijn een verder bewijs dat PiS een logica heeft die gebaseerd is op een gevoel van straffeloosheid. Jarosław Kaczyński, die directe confrontaties doorgaans uit de weg gaat, liet zich dit keer niet alleen meeslepen door emoties, maar toonde ook een verrassend zelfverzekerde hand. Hebben we in Polen al te maken met een situatie waarin politiek geweld – in de letterlijke zin van het woord – begint te normaliseren?

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Ironie van het lot. Dariusz Matecki zal bijdragen aan de veroordeling van de PiS-president

7 december 2024

Als er iemand is die het meest zal bijdragen aan de veroordeling van Jarosław Kaczyński wegens het in elkaar slaan van een man, dan zal dat niemand minder zijn dan Dariusz Matecki. De hater, die eerst trollen beheerde die de regering van Donald Tusk online aanvielen en vervolgens Ziobro's parlementslid werd, filmde hoe Kaczyński Komosa versloeg onder het trapmonument in het centrum van Warschau.

Dit is de enige – en vooral publiekelijk beschikbare – film waarin dit zo duidelijk te zien is. Matecki stond vlak naast Kaczyński toen hij een man sloeg. Zo speelt Matecki een heel andere rol dan normaal. Hij plaatste de video vrijwillig online en deelde deze zelf. Hij nam het ook zelf op, in de hoop op enkele interessante momenten. En inderdaad.

Kaczyński sloeg een man in elkaar in bijzijn van Matecki. Matecki nam alles op en plaatste het gedachteloos op internet. En zo bezegelde hij het ellendige lot van de PiS-president. Wat een paradox.

Pieszyce

Een jaar gevangenisstraf of een verontschuldiging aan de Polen voor leugens
Kaczyński kreeg een ultimatum

7  december 2024

Een cel voor Kaczyński.

Jarosław Kaczyński verloor zijn immuniteit. Nu zal de PiS-leider voor de rechtbank ter verantwoording worden geroepen op grond van art. 217 van het Wetboek van Strafrecht, namelijk schending van de lichamelijke integriteit.

Dit is het gevolg van het feit dat Kaczyński Zbigniew Komosa tweemaal in het gezicht sloeg.

Op grond van art. 217 van het Wetboek van Strafrecht wordt een ieder die een persoon slaat of anderszins zijn lichamelijke integriteit schendt, onderworpen aan een boete, vrijheidsbeperking of gevangenisstraf van maximaal één jaar.

Het vooruitzicht een gevangenisstraf uit te zitten veroorzaakte angst onder de PiS-gelederen. Hiervoor kreeg de agressor zelf een ultimatum van de benadeelde partij.

De vertegenwoordiger van Komosa, op wiens verzoek de parlementaire commissie afstand deed van de immuniteit van Kaczyński, kondigde aan dat zijn cliënt verzoenende voorstellen had jegens de PiS-president.

Er zou vóór de rechtszitting een schikking kunnen worden bereikt.

– Het betreft een particuliere vervolging, wat betekent dat de aanklacht niet afkomstig is van het parket, maar van de benadeelde partij. Momenteel zal de resolutie van de Sejm worden voorgelegd aan de districtsrechtbank van Warschau-Śródmieście, waar de zaak al aanhangig is gemaakt. De rechtbank ondernam geen actie totdat de kwestie van de immuniteit door de Sejm was opgelost, zei de advocaat. Jerzy Jurek, vertegenwoordiger van Komosa.

Mec. Jurek wees erop dat "na het indienen van de aangenomen resolutie de rechtbank de aanklacht aan de verdachte zal overhandigen, en dat de zaak zal wachten op de benoeming van een verzoeningssessie, wat verplicht is in particuliere klachtenzaken."

Komosa presenteerde een voorstel voor een schikking waarbij Kaczyński "zijn excuses zou aanbieden aan de natie voor het liegen over de aanval" in Smoleńsk op 10 april 2010, en in ruil daarvoor zou hij de beschuldiging intrekken en niet langer een krans leggen bij het Smoleńsk-monument.

– Dit schikkingsvoorstel was geldig tot de stemming in de Sejm, maar nu zullen we onze andere verwachtingen in overweging nemen – merkte advocaat Jurek op.

Bron: Wyborcza.pl

Ruud

CiteerWat voor mij echter onbegrijpelijk is en wat mij wat Polen betreft afstoot is de stemvastheid van de PiS aanhang.

Wilde even terugkomen op deze opmerking in dit topic.

Ik heb de afgelopen tijd tijdens ons verblijf in Polen de nodige personen gesproken, en begrijp wel een beetje waarom sommige de voorkeur aan PiS blijven geven. Althans vanuit hun oogpunt. Dit zijn ook maar peilingen, geen stembus resultaten. Heel veel mensen hebben alle vertrouwen in de politiek verloren, dit geldt voor alle partijen als ik het zo hoor. Denk dat dit ook te zien zal zijn in opkomst cijfers.

Ik hoor veel personen zeggen, het maakt allemaal toch niets uit, "ze" doen toch niet wat ze beloven. Met ze bedoelen ze dan ook alle partijen. Tusk ligt overigens mij PiS stemmers erg gevoelig gezien de acties van PO in het verleden, ik hoorde zelfs iemand Trump, Poetin en Tusk in 1 adem noemen, als zijnde 6 handen op 1 buik. Overigens een fervente PiS aanhangster.

Waar ik eigenlijk iedereen over hoor zijn de prijzen van energie, brandstof, boodschappen. Dingen als de rechtstaat vinden velen een luxe probleem. Als iemand genoeg geld heeft kun je je daarom druk maken lijkt de houding van veel mensen zijn. Volgens mij ligt daar ook een groot verschil tussen het platteland, en de kleinere steden, versus mensen in de grote steden met goede banen.

De inflatie is een belangrijk punt voor een hoop mensen, en de huidige regering wordt dat aangerekend, al hebben die er maar beperkt invloed op. Dat is ook de grootste reden dat PiS de laatste verkiezingen heeft verloren van KO.

Ondanks alle schandalen die aan PiS hangen, zijn er toch een hoop mensen die bepaalde dingen van PiS belangrijk vinden. De conservatieve standpunten, als gerelateerd aan abortus, lhbt, de kerk, vluchtelingen, zijn dingen die mensen niet bij andere partijen zo duidelijk vinden. Wat ik wel hoor is dat mensen die zeggen voor PiS te zijn, ook wel zien dat PiS chaos bevorderd, en liever niet gaan stemmen, dan op een andere partij als PiS te gaan stemmen.

Het zou me dan ook niet verbazen als er een soort PiS 2.0 gevormd gaat worden, zonder de PiS kopstukken, om de schandalen achter te laten, maar wel met de meeste PiS conservatief populistische standpunten. Hopelijk kan de huidige regering, met een regeringsgezinde president de nodige orde scheppen, en puinhopen opruimen zodat niet meteen de macht weer richting PiS verschuift.

Pieszyce

Als er een PiS 2.0 komt, is dat door manipulatie en door mensen die niet verder nadenken, lijkt mij.  ;)

Kijk even naar de presidentskandidaat van PiS, Karol Nawrocki , bevriend met pure Maffia en andere onderwereld figuren, beschuldigt van souteneurschap een komediant die met korte Marathons stemmers gaat winnen etc,etc. Is het niet belangrijk wat zijn programma is?? Daar heb ik namelijk nog niets over gehoord.

Citeerik hoorde zelfs iemand Trump, Poetin en Tusk in 1 adem noemen

Ik heb al eens geschreven dat ik zeer veel lees op sociale media. Dat kost letterlijk 10 tot 11 uur per dag maar komt ook vanwege weinig andere bezigheden wegens  *****. Onder zulke opmerkingen schrijf ik dan steevast, "Ja ik weet het, Wij van WCeend, etc, etc, etc." meestal is het daarna stil.
Deze drie mensen personen vergelijken, zegt meer over de persoon die vergelijkt dan over de drie personen. Tusk is namelijk beslist geen dictator. Hij maakt fouten, oké maar zowel Trump als Poetin hebben doden op hun geweten.

Hahahahaha, ja op de sociale media, regende het klachten over de dure Boter, maar alleen door PiS aanhangers. Ik heb zeer goede contacten met een Poolse journalist, die onder zulke klachten een paar echte prijskaartjes hangt van supermarkten die een stuk lager zijn, maar wel up to date. Energie is overal duur, in heel Europa en zolang Poetin door blijft gaan zal die prijs nog hoger worden. Daar hoor je echter niemand over, sommigen vinden Poetin zelfs een aardige man en geven Oekraïners de schuld van de oorlog. Tja, voor sommigen is 1 + 1 gewoon Elf.

De rechtstaat een luxe probleem??

Je zult ze horen gillen als ze zelf opgepakt worden alleen omdat ze scheef naar een agent keken, of gewoon de opmerking krijgen, "O je bent verkracht? je zult wel aanleiding hebben gegeven!."In Iran wordt je opgehangen als je verkracht wordt, gelukkig is het in Polen nog niet zo, maar kijk maar eens naar de zaak van de zoon van Kurski. Wat is dan een beter keus, rechtstaat of lage prijzen is dan mijn vraag aan zulke mensen.

Waarom rekent men de huidige regering de inflatie aan? Als de dieven van PiS de door hen gestolen sommen zouden terugstorten, zou het anders zijn, maar de huidige regering de schuld geven . . . . Tja.

Bij het 1325e schandaal ben ik gestopt met het bijhouden want wat Kaczyński zei, dat Trump Polen zou moeten regeren zegt veel over Kaczor, Trump is namelijk een wandelende catastrofe, die het geluk heeft goed te kunnen spreken.
Conservatieve standpunten: Ik kom er nog steeds niet toe, maar dat conservatisme wordt ook veroorzaakt door; de Poolse kerk, alle soorten van Ridders die Polen kent, Opus Dei, Ordo Iuris, waar het in de politiek van stikt, ik hoop dit eens op papier te zetten. Abortus is al zou oud als  . . . . . ? Maar vroeger werd een misvormde foetus na geboorte gedood en stiekem begraven want DAT staat die geweldige kerk zelfs niet toe, wel de geboorte, maar verder niets. Lhbt? Tja het is er ben er nog niet uit wat het eigenlijk is, maar in het oude gecultiveerde Egypte en zelfs daarvoor, kende men als schandknapen en lagen vrouwen met elkaar in bed te spartelen.
VluchtelingenIk heb hier over echte oorlogsvluchtelingen en dus niet over economische toeristen. Hier moet Polen zich schamen en diep, om reden van dat de halve wereld in WWII Poolse vluchtelingen liefdevol heeft opgenomen. Er is bijna geen land waar GEEN Polen wonen van die tijd, Iran en India hebben zelfs speciale Poolse begraafplaatsen. Polen moeten zich schamen als ze vluchtelingen aanvallen, maar ook dat vond de vorige regering geen bezwaar. En dan heb ik het nog niet over het visum gebeuren, wat dankzij de vorige regering nog steeds niet afgestraft is.
Als men NIET gaat stemmen, is het simpel. Je mag zwijgen, je hebt geen recht je politiek te uiten of een regering aan te vallen.

CiteerHet zou me dan ook niet verbazen als er een soort PiS 2.0 gevormd gaat worden, zonder de PiS kopstukken, om de schandalen achter te laten, maar wel met de meeste PiS conservatief populistische standpunten.

De schandalen zullen ze altijd blijven achtervolgen.

De huidige regering pakt veel zaken te zwak aan. Ze zou over lijken moeten gaan bij het afrekenen met alle dieven van PiS en Solidarna Polska. Ze hebben namelijk ook een aantal doden op hun geweten. Men moet en zal boeten, anders barst een keer de bom in een binnenlandse oorlog.

Ik hoop dat Rafał Trzaskowski president wordt, maar alleen als hij partijloos wordt en net zo goed KO, PO, PSL, Links etc op de vingers tikt als die iets fout doen. Alleen dan is hij goed bezig.

Een president kan zich geen vrienden veroorloven als hij het goed wil doen.

Maar ik weet niet hoe het met jou is Ruud, maar als ik die Romanowski zou zien, zou ik hem zelf bij de politie brengen. Bandieten zouden niet moeten kunnen vluchten, dan de grenzen maar dicht voor een jaar. Zou jij hem ook even inleveren  ;D  ;D

Bobal

Ruud, Pieszyce, mooie analyses waar ik het grotendeels wel mee eens ben. Waar ik het niet mee eens ben, is dat het klagen over de dure boodschappen alleen door PiS- aanhangers gebeurt. Het is een snoeihard feit, dat de prijzen van energie, boodschappen en brandstof een stuk hoger zijn dan twee jaar geleden. Ik merk dat ook in de supermarkt en op mijn gasrekeningen sinds deze zomer is de maandelijkse vaste prijs en de eenheidsprijs van gas opeens ruim 30% duurder. Leverancier PGNiG, van Grupa Orlen, deels staatsbedrijf..... Die prijsstijgingen hebben ongetwijfeld een goede reden en vaak ligt dat niet aan de zittende regering. Maar dergelijke nuances gaan aan de gemiddelde kiezer voorbij. Die wordt dagelijks met de prijsstijging geconfronteerd. En ik heb al eerder op dit forum geschreven, als je maar genoeg blijft hameren op die inflatie kun je dus gewoon president van Amerika worden. Wat ik dus wil zeggen, de prijsstijgingen moeten door de politiek niet genegeerd of gebagatelliseerd worden, veel mensen voelen het -terecht of onterecht- echt als een probleem. En met een dergelijk gevoel, dan wel onderbuikgevoel, gaan ze straks het stemhokje in. En dan ben ik het met Ruud eens, dan zijn zaken als rechtsstaat, Smolensk en klimaat, enz. toch echt luxe problemen.
Dus, meneer Trzaskowski, als je gekozen wil worden: doe hier iets mee!