Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wat is de toekomst voor TVN en Polsat? Donald Tusk nam het woord

Gestart door Pieszyce, 12 december 2024, 00:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wat is de toekomst voor TVN en Polsat? Donald Tusk nam het woord

Onet News-journalisten
11 december 2024

TVN- en Polsat-zenders zullen worden opgenomen op de lijst van beschermde bedrijven. Dat maakte Donald Tusk bekend. – Ik wil deze roddels en geruchten bevestigen dat we in het Oosten mensen vinden die geïnteresseerd zijn in het mogelijk overnemen van de media of het beïnvloeden van het werk van de media in Polen. Deze zaak is zeer ernstig, voegde hij eraan toe.

– Wij willen onze landen en de Europese Unie graag beschermen tegen inmenging in verkiezingsprocessen en tegen pogingen om het werk van onze media over te nemen of te verstoren. Daarom heb ik een besluit genomen dat de vorm zal aannemen van een verordening van de Raad van Ministers – die zullen we volgende week aannemen – zei Donald Tusk.

– Wij willen onze landen en de Europese Unie beschermen tegen inmenging in verkiezingsprocessen of pogingen om het werk van onze media over te nemen of te verstoren. Daarom heb ik een besluit genomen dat de vorm zal aannemen van een verordening van de Raad van Ministers – die we volgende week zullen aannemen. Om een einde te maken aan alle speculaties heb ik besloten TVN en Polsat toe te voegen aan de lijst van bedrijven die in deze verordening zijn opgenomen. Ze zullen worden opgenomen in de lijst van strategische bedrijven die bescherming genieten, bijvoorbeeld tegen een agressieve en gevaarlijke overname vanuit het perspectief van de Poolse staat, zei Donald Tusk.

Wat zal het lot van TVN zijn? Een mix van deze oplossingen

De verkoop van TVN heeft onlangs de publieke opinie opgehitst. Zoals de presentatoren van het politieke radioprogramma 'State of Emergency' onlangs meldden, waren er veel aanwijzingen dat de transactie al was overeengekomen. – Sommige politici van Wet en Rechtvaardigheid zijn erg blij – onthulde Andrzej Stankiewicz.

Andrzej Stankiewicz herinnerde zich dat er twee opties op tafel lagen met betrekking tot de overname van TVN. — De eerste werd gekocht door een Tsjechische miljardair, mevrouw Renata Kellnerová, weduwe van de rijkste Tsjech. Haar investeringsfonds heeft een kapitaalaanwezigheid, bijvoorbeeld in Rafał Brzoska's InPost. De tweede oplossing is de Hongaarse televisiezender TV2, die geassocieerd wordt met Viktor Orban. Wat we horen is een mix van deze oplossingen. U zult het de komende dagen ontdekken, want er zijn veel aanwijzingen dat deze transactie al is overeengekomen. Sommige politici van Wet en Rechtvaardigheid zijn erg blij, zei Andrzej Stankiewicz.

— In mijn column voor "Newsweek" spotte ik met het feit dat Daniel Obajtek de president van TVN zou kunnen zijn. En ik denk dat ik helaas een beetje dichter bij de waarheid ben. Een mix van deze oplossingen – Tsjechische Hongaren, Hongaarse Tsjechen– is zeer waarschijnlijk, om niet te zeggen vrijwel zeker, voegde hij eraan toe.

Kamil Dziubka bevestigde ook dat de meest waarschijnlijke variant van de aankoop van TVN de Tsjechisch-Hongaarse optie is. Hij vroeg zich af hoe de Poolse regering hierop zou reageren.

- De regering heeft een aantal instrumenten tot haar beschikking, ook al zijn het instrumenten van laatste redmiddel. We hebben een versie gehoord van zeer hooggeplaatste leden van de regering dat als blijkt dat achter de hoofdstad van Hongarije bijvoorbeeld de hoofdstad van Rusland of China ligt, de regering haar toevlucht kan nemen tot de staatsveiligheid en uiteindelijk de uitzending kan verhinderen, zei Dziubka.

Bedankt voor het lezen van ons artikel tot het einde.

MZS
Onet News-journalisten

Bron:  onet.pl przez MZS      język po Polsku