Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Andrzej Duda heeft een probleem. We kregen een schokkende reactie van het IOC

Gestart door Pieszyce, 17 januari 2025, 00:15

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Andrzej Duda heeft een probleem. We kregen een schokkende reactie van het IOC

Przemysław Gajzler
Kamil Wolnicki
16 december 2024

Donderdag maakte de voorzitter van het Poolse Olympisch Comité, Radosław Piesiewicz, bekend dat president Andrzej Duda de kandidaat van Polen is voor het lidmaatschap van het IOC. Dit zou een aanbeveling van Thomas Bach moeten zijn. Wij hebben het bij de bron nagevraagd en het antwoord is schokkend. Het was moeilijk om zoiets zelfs maar te vermoeden. "Het IOC is verrast", lezen we in een e-mail uit Lausanne.

Deze zaak zorgt voor opwinding in heel Polen. Donderdag werd bekend dat het bestuur van het Poolse Olympisch Comité een resolutie heeft aangenomen waarin president Andrzej Duda wordt aanbevolen voor lidmaatschap van het Internationaal Olympisch Comité. Wij hebben u uitgebreid geïnformeerd over het gehele proces.

Het onderwerp Andrzej Duda werd donderdag helemaal geheim gehouden aan het einde van de bestuursvergadering van het Poolse Olympisch Comité. Onder het kopje 'diverse zaken'. Het stond niet op de agenda die twee weken eerder naar de deelnemers was gestuurd. Niemand had dit verwacht.

De voorzitter van het Poolse Olympisch Comité, Radosław Piesiewicz, kondigde plotseling aan dat er nog één kwestie dringend was. Hij presenteerde de kandidatuur van Andrzej Duda als een idee van de voorzitter van het Internationaal Olympisch Comité, Thomas Bach, en als een groot succes achter de schermen van de Poolse sportdiplomatie. Al snel werd duidelijk wie en hoe er gestemd had op de kandidatuur van de zittende president van de Republiek Polen voor de prestigieuze functie.

– President Andrzej Duda is een man die zich inzet voor het Olympisme. Het Poolse Olympisch Comité heeft hem veel geholpen, maar we moeten ook niet vergeten dat hij zich uitstekend kon bewegen in internationale verbanden. Jarenlange samenwerking met mijn voorganger Andrzej Kraśnicki, veel ontmoetingen met voorzitter Thomas Bach, veel gesprekken. Ik denk dat dit ertoe heeft geleid dat voorzitter Bach besloot dat Polen een dergelijke kandidatuur zou indienen, zei de voorzitter van het Poolse Olympisch Comité, Radosław Piesiewicz, op TVN24 na de nominatie van Andrzej Duda.

Nu heeft het IOC zich eindelijk over de kwestie uitgesproken en ons via een persbericht laten weten wat de reactie is. "Alle voorstellen voor de verkiezing van nieuwe IOC-leden moeten door de IOC-ledenverkiezingscommissie worden goedgekeurd in overeenstemming met de relevante regelgeving, voordat ze door het IOC-bestuur aan de IOC-sessie kunnen worden voorgelegd", aldus de organisatie.

De reactie van het IOC laat geen illusies bestaan

Maar daar bleef het niet bij. Het lijkt erop dat de kandidatuur van Andrzej Duda voor grote verbazing heeft gezorgd bij het IOC, zoals blijkt uit het verdere gedeelte van het communiqué dat ons is toegestuurd. "Het IOC is verrast dat de kandidatuur eerst openbaar werd gemaakt via de media. Er is geen voorstel voor een extra IOC-lid in Polen dat door de IOC-ledenverkiezingscommissie in overweging zou kunnen worden genomen vóór de IOC-sessie in maart, aangezien er geen vergaderingen zijn gepland vóór de verkiezing van de nieuwe IOC-voorzitter", schreef het IOC.

Blijkbaar heeft niemand bij het Poolse Olympisch Comité rekening gehouden met de procedures die gevolgd moeten worden bij de nominatie van nieuwe leden voor het IOC. Het systeem werkt zo dat er eerst een advies moet worden uitgebracht door de kiescommissie van het IOC, onder voorzitterschap van prinses Anne. Deze commissie toetst de kandidaat en brengt hierover een oordeel uit aan het bestuur. Pas dan kan hij eventueel een kandidaat voor de sessie voordragen. In de praktijk leek het er vanaf het begin op dat dit niet vóór de IOC-zitting in maart zou kunnen gebeuren, laat staan vóór de zitting in januari, waarover president Piesiewicz de POC-functionarissen afgelopen vrijdag had ingelicht.

Er is nog iets waar weinig mensen aandacht aan besteden. De eed van lidmaatschap van het IOC, die als volgt luidt: "Ik voel me vereerd dat ik tot lid van het Internationaal Olympisch Comité ben gekozen en ik accepteer alle verantwoordelijkheden die deze functie met zich meebrengt: ik beloof de Olympische Beweging naar beste vermogen te dienen. Ik zal respecteer het Olympisch Handvest en accepteer de beslissingen van het IOC. Ik zal altijd onafhankelijk van commerciële en politieke belangen handelen, evenals van raciale of religieuze overwegingen. Ik zal de IOC Code of Ethics volledig respecteren. Ik beloof te strijden tegen alle vormen van discriminatie en mij onder alle omstandigheden in te zetten voor het behartigen van belangen." President Piesiewicz ging er in zijn plan van uit dat er al in januari verkiezingen zouden plaatsvinden, waarna Andrzej Duda nog steeds waarnemend president zou zijn. De vraag is of deze twee met elkaar in conflict zijn. Of dat iemand het überhaupt had gecontroleerd voordat zijn kandidatuur bekend werd gemaakt.

Bedankt dat u ons artikel tot het einde hebt gelezen.

Przemysław Gajzler
Journalist van Przegląd Sportowy Onet
Kamil Wolnicki
Hoofdredacteur van Przegląd Sportowy Onet

Bron:   Przegląd Sportowy Onet przez Przemysław Gajzler/Kamil Wolnicki     język po Polsku