Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Trzaskowski scherp over het ‘open deur’-beleid. En Nawrocki zwijgt...

Gestart door Pieszyce, 25 januari 2025, 00:19

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Trzaskowski scherp over het 'open deur'-beleid. En Nawrocki zwijgt...

24 januari 2025

De burgemeester van Warschau, Rafał Trzaskowski, bekritiseerde het 'open deur'-beleid van de voormalige Duitse bondskanselier Angela Merkel. Hij merkte ook op dat de Polen de aanhoudende oorlog in Oekraïne en het helpen van vluchtelingen beu zijn.

Volgens Trzaskowski is in de huidige situatie een aanpak gebaseerd op gezond verstand noodzakelijk. "Vandaag hebben we in Polen eenvoudigweg gezond verstand nodig. Ik reis door Polen en praat met mensen. De situatie is ernstig omdat de sociale stemmingen veranderen. Polen zijn de oorlog en het helpen van Oekraïners beu", aldus Trzaskowski.

De burgemeester van Warschau stelde voor dat de uitkering van meer dan 800 euro voor vluchtelingen uit Oekraïne alleen zou moeten worden toegekend aan degenen die aan het werk zijn gegaan of actief deelnemen aan het sociale leven. Dit standpunt zou voortkomen uit gesprekken met burgers en hun verwachtingen ten aanzien van een duurzamer sociaal beleid. "Ik zeg met klem dat het in twijfel trekken van het Oekraïense lidmaatschap van de NAVO het meest onverantwoordelijke is dat je je kunt voorstellen", voegde hij eraan toe, terwijl hij wees op de noodzaak om Oekraïne in de internationale arena te blijven steunen.

Rafał Trzaskowski herinnerde zich ook zijn beoordeling van het beleid dat Duitsland voerde tijdens de vluchtelingencrisis in 2015. Zoals hij toegaf, waarschuwde hij, toen hij minister van Europese Zaken was, de Duitse besluitvormers voor de gevolgen van het 'open deur'-beleid. "Angela Merkel heeft een kolossale fout gemaakt door zoveel vluchtelingen Duitsland binnen te laten. Ik was destijds minister van Europese Zaken en ik legde de Duitsers uit dat we niet moesten zeggen: 'Welkom, kom allemaal', ook al dicteerde ons geweten het", zei hij.

Volgens Trzaskowski had deze aanpak meer georganiseerd moeten zijn. "Eerst moesten we de situatie veiligstellen, de mensenstroom controleren en pas daarna nadenken over mogelijke solidariteit", voegde hij eraan toe.

Nawrocki wil zich blijkbaar niet al te hard uitspreken over de vluchtelingenproblematiek. En geen wonder, aangezien zijn partijgenoten betrokken waren bij de handel in Poolse visa...

Bron:  wiescii24.pl    język po Polsku