Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Ik heb nergens spijt van."

Gestart door Pieszyce, 25 januari 2025, 00:21

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Ik heb nergens spijt van."
Kaczyński... zal spijt krijgen van deze woorden

24 januari 2025

In de Sejm verwees de voorzitter van Wet en Rechtvaardigheid, Jarosław Kaczyński, naar de kwestie van de correspondentieverkiezingen van 2020, die uiteindelijk niet hebben plaatsgevonden. In zijn verklaring benadrukte hij dat de verantwoordelijkheid voor het mislukken van de implementatie van dit proces bij specifieke mensen en instellingen ligt, en niet bij hem of bij de regerende partij.

"Degenen die je om de een of andere reden niet meer herinnert en die later opschepten dat ze deze verkiezingen niet hadden laten plaatsvinden, zouden daar spijt van moeten krijgen, bijvoorbeeld Małgorzata Kidawa-Błońska en die lokale overheidsfunctionarissen die de verkiezingen blokkeerden en een misdaad begingen onder Art. . 231. Wetboek van Strafrecht Ze zouden er spijt van moeten krijgen, ik heb nergens spijt van", zei Kaczyński in de Sejm.

Kaczyński benadrukte dat mensen die hebben bijgedragen aan het blokkeren van de verkiezingen verantwoordelijk moeten worden gehouden voor hun daden. Onder de genoemde personen bevond zich Małgorzata Kidawa-Błońska, voormalig kandidaat van de Burgercoalitie voor het presidentschap, die zich publiekelijk verzette tegen de organisatie van verkiezingen tijdens de pandemie. De PiS-president beschuldigde haar en lokale overheidsfunctionarissen van het overtreden van de wet, daarbij verwijzend naar Art. 231 van het Wetboek van Strafrecht, betreffende machtsmisbruik door overheidsfunctionarissen.

Ondertussen zou Mateusz Morawiecki, in tegenstelling tot de insinuaties van Kaczyński, schuldig kunnen blijken aan het schandaal. Het parket vroeg de Sejm om toestemming om de voormalige premier strafrechtelijk aansprakelijk te stellen wegens vermeend machtsmisbruik in verband met de voorbereiding van de postverkiezingen.

Blijkbaar zal Jarosław Kaczyński de kans krijgen om eenvoudigweg spijt te krijgen van deze woorden. Ondanks de pompeuze aankondigingen.

Bron:  wiescii24.pl    język po Polsku