Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wat waren ze aan het doen?! We weten steeds meer over de achtergronden van de PiS-regering

Gestart door Pieszyce, 25 januari 2025, 00:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wat waren ze aan het doen?! We weten steeds meer over de achtergronden van de PiS-regering

24 januari 2025

Vrijdag om 12.00 uur begon de vergadering van de parlementaire onderzoekscommissie voor Pegasus, tijdens welke Marian Banaś, voorzitter van de Hoge Rekenkamer (NIK), werd ondervraagd.

Marian Banaś benadrukte het belang van het beginsel van gelijkheid van alle burgers voor de wet. "Ik wil een voorbeeld stellen dat alle burgers gelijk zijn voor de wet", merkte de voorzitter van de Hoge Rekenkamer op, terwijl hij zijn getuigenis voor de commissie begon.

Tijdens zijn toespraak verklaarde Banaś dat hij het onderwerp was van illegale activiteiten van mensen die hun macht misbruikten. "Ik werd voortdurend onderworpen aan illegale acties van mensen die, misbruik makend van hun bevoegdheden en autoriteit en gebruik makend van de geheime diensten die aan hen ondergeschikt waren, tot doel hadden mij met geweld uit mijn positie te verwijderen, waarbij ze mijn familie en collega's aanvielen", zei Banaś.

Banaś verwees ook naar de kwestie van het Justitiefonds. Hij vestigde de aandacht op het gebrek aan transparantie bij het beheer van de fondsen van dit fonds. "Toen het Ministerie van Financiën en de Commissie voor Openbare Financiën instemden met wijzigingen in het plan voor het Justitiefonds, wisten ze niet waarvoor deze fondsen zouden worden gebruikt", benadrukt Banaś.

De conclusies liggen nogal voor de hand.

Bron:  wiescii24.pl    język po Polsku