Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Laat anderen niet voor u kiezen - uw stem is uw toekomst

Gestart door Pieszyce, 17 mei 2025, 14:24

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Laat anderen niet voor u kiezen - uw stem is uw toekomst

Karolina Gorczycka
17 mei 2025

Elke verkiezing is een moment waarop we niet alleen beslissen wie ons zal vertegenwoordigen, maar ook een moment waarop we de wereld laten weten wie we zijn als gemeenschap. De psychologie is helder: als we het gevoel hebben dat onze beslissingen er echt toe doen, handelen we met meer betrokkenheid. Dat moment is nu. Morgen zijn de presidentsverkiezingen.

Zorg ervoor dat u later geen spijt krijgt dat "het niet uw Polen is". Laat de beslissing niet aan anderen over, want zij zullen toch gaan stemmen. Misschien tegen jou, misschien tegen jouw waarden.

Onderzoek toont aan dat mensen vaak spijt hebben van wat ze niet hebben gedaan, en niet van wat ze wel hebben gedaan. En onthouding van stemming is nu eenmaal een besluit door nalatigheid. Soms is er maar één persoon, één stem meer nodig om de loop van de geschiedenis te veranderen.

Vergeet niet: stemmen is geen voorrecht – het is een verantwoordelijkheid ten opzichte van uzelf, uw familie, uw kinderen, uw vrienden en toekomstige generaties.

Zeg niet: "Er verandert niets", want dan weet je zeker dat er niets zal veranderen.

Doe het voor jezelf. Doe het voor Polen. Ga morgen naar de presidentsverkiezingen en stem op de beste kandidaat.

Bron:  wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku

Bobal

Ik ben het niet altijd met mevrouw Karolina eens, maar hier heeft ze volledig gelijk en geeft ze een juiste conclusie:
Citaat van: Pieszyce op 17 mei 2025, 14:24 het is een verantwoordelijkheid ten opzichte van uzelf, uw familie, uw kinderen, uw vrienden en toekomstige generaties.

Pieszyce

Ruud

We zitten hier in Polen te kijken naar de uitslag. Geen idee wat de fout marge is, maar de top 2 lijkt erg dicht bij elkaar liggen.

Ik zie Trzaskowski in een 2de ronde niet zomaar winnen. Onderschat de afkeer van Tusk niet. Als mensen thuis blijven omdat ze Tusk geen overwinning gunnen, maar ook niet voor de PiS kandidaat willen stemmen zou deze zomaar kunnen winnen bij een lagere opkomst.

Toevallig zijn we in Polen ook voor de 2de ronde, dus Lidia kan dan ook tegen PiS stemmen. Ben benieuwd wat er dan uit gaat komen. Ook overigens wat de definitieve uitslag van de 1ste ronde gaat zijn. Ik begreep ook overigens dat Trzaskowski erg onderaan het kies formulier stond, dat zal in de 2de ronde in ieder geval niet zo zijn.

Pieszyce

Hai Ruud,

Zoals de chinezen beginnen van achteraan.  ;)

Het formulier was volgens mij voor het eerst op alfabetische volgorde van de kandidaatnamen.

Ik denk persoonlijk dat het te maken heeft met het aantal kandidaten en waarvan een aantal niet echt representatief zijn.

Ik kan Joanna Senyszyn geen representatieve kandidaat noemen. Hetzelfde zeg ik van Jakubiak, Braun, Zandberg, Maciak, Alcoholist Mentzen.
Bartoscewicz en Woch ken ik niet. Stanowski deed alleen mee voor de sensatie zoals hij zelf zei.
Als we kijken naar de vele blunders van Duda, wordt het wel tijd dat er een representatieve President komt, die in andere landen niet belachelijk kan worden gemaakt. Dus kandidaten vooraf testen op geschiktheid.

Johnny De Selfkicker Hołownia zou het wel even gaan doen, krijgt 4,8 %. Was het niet beter geweest als PSL en Derde weg de coalitie trouw waren gebleven met het advies om op Traszkowski te stemmen ??
Ik hoop dat men politiek met hem afrekent.

Dat sommige Polen Tusk de overwinning niet gunnen, is voor mij nog steeds niet te begrijpen.
De man zorgde dat er geld uit Brussel kwam wat verdeelt kon worden, iets wat PiS blokkeerde.
PO heeft voor zover ik weet nog geen miljoenen onder haar leden verdeelt, iets wat PiS wel heeft gedaan.
PiS heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt wie de dood van een aantal Polen [Blida, Lepper, en nog drie anderen] op zijn/haar geweten heeft, terwijl ze er wel bij betrokken waren.

Wat de thuis blijvende Polen voor het gemak maar even vergeten is dat dankzij Dudalino, Tusk bepaalde wetten er niet doorkreeg, waardoor men geen afrekeningen kon laten plaatsvinden. Bepaalde wetten voor verbetering van het leven van de Polen er niet door kreeg wwardoor alles bij het oude bleef en veel PiS adepten nog steeds op hun plaats zitten waar Kaczyński ze wilde hebben.

6 miljoen doden in WWII, Duitse vernietigingskampen op Poolse bodem en dan stemmen de idioten op de Fascistische Konfederatie [plaats 3] en op Braun [plaats 4] Terwijl plaats 2 [PiS] ook niet echt liberaal genoemd kan worden. Schamen deze mafkezen zich niet??

Ik zou mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken, wetende wat mijn land allemaal heeft meegemaakt in de jaren na 1945 tot 1989.

Ik ben een man die sterk op Generaal Sosabowski en Generaal Maczek geconcentreerd is, Mannen van EER, kende een aantal van hun veteranen, Mannen van EER. Als ik nu naar Polen kijk en naar de stemmers, is er maar weinig EER te bekennen en daar bedoel ik dus niemand persoonlijk mee, maar het geheel. Een land die met EER wil leven zou met de dieven van PiS afrekenen net als met alle Fascisten en communisten.

Hier laat ik het even bij, want loop me op te vreten.