Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Szymon Hołownia over het idee van Roman Giertych. "Creatieve advocaat"

Gestart door Pieszyce, 24 juni 2025, 21:28

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Szymon Hołownia over het idee van Roman Giertych. "Creatieve advocaat"

Onet Nieuwsjournalisten

24 juni 2025, 10:32

Szymon Hołownia werd dinsdag tijdens een persconferentie gevraagd naar het idee van Roman Giertych, waarbij de voorzitter van de Sejm tijdelijk de taken van de president zou overnemen. - En dan zouden er weer verkiezingen komen, en weet je hoe die zullen aflopen? Karol Nawrocki wint die in de eerste ronde met 70 procent - reageerde Hołownia.

Roman Giertych stelde voor dat de Nationale Vergadering op 6 augustus zou stemmen over een reces, in welk geval Szymon Hołownia als president zou optreden en er tijd zou zijn voor een hertelling van de stemmen. Hołownia werd dinsdag naar dit idee gevraagd.

- En dan zou het gebeuren - als Roman Giertych er verder over zou beslissen, want ik begrijp dat hij soms namens de Nationale Vergadering en vele andere staatsinstellingen wil beslissen - tot nieuwe verkiezingen, die, weet je, zullen eindigen in... Karol Nawrocki zal in de eerste ronde winnen, met 70 procent, omdat de sociale emotie die zal zeggen "je hebt tijdens de verkiezingen gekonkeld" niet te stoppen is - reageerde Hołownia.

"Positief kritische" benadering

— Stel je voor dat Roman Giertych, of wie dan ook, iets soortgelijks voorstelt aan Elżbieta Witek, in een situatie waarin Rafał Trzaskowski gewonnen heeft. Hij zegt: "Mevrouw Elżbieta, neem alstublieft de taken van de president een maand over, teken alles, zodat we nieuwe verkiezingen kunnen houden, want misschien wint de kandidaat die we willen." Wat zou de reactie zijn? — vervolgt de maarschalk van de Sejm ironisch.

Hij voegde er ook aan toe dat Giertych een zeer creatieve advocaat is en het niet eens wil zijn met de verkiezingsuitslag. — Ik zeg het met alle sympathie voor Roman Giertych, maar hij kan wel op Twitter schrijven, en ik ben verantwoordelijk voor de staat — zei Hołownia. Hij benadrukte dat hij "positief kritisch" is over Giertychs idee.

LLE , ,
24 juni 2025   

Bron:    wiadomosci.onet.pl przez LLE,,    język po Polsku

Pieszyce

Ik begrijp de uitspraak van Hołownia, alleen begrijp ik Hołownia niet.

3 dagen na de exit-poll zei hij in een gesprek dat hij er naar uit keek Nawrocki te installeren en deze man is Voorzitter van de Sejm en leider van een partij in de coalitieregering??

Ik heb mijn gebit al 4 keer moeten lijmen, nadat het van de schrik op de grond was gevallen.

Wat een droeftoeter.  >:(   >:(

Pieszyce

50.000 klachten over stemmen leiden tot politieke spanningen in aanloop naar de presidentiële overgang in Polen

24 juni 2025

De Poolse voorzitter van de Sejm, Szymon Hołownia, en vicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz hebben zich verzet tegen voorstellen om de presidentiële overgang in Polen uit te stellen en dringen aan op terughoudendheid terwijl het Hooggerechtshof tienduizenden protesten tegen de verkiezingen beoordeelt.

Hołownia, die ook tevergeefs meedeed aan de recente presidentsverkiezingen, heeft gereageerd op de groeiende controverse over de bijna 50.000 officiële klachten die in de tweede ronde zijn ingediend in verband met vermeende onregelmatigheden bij het tellen van de stemmen.

In de tweede ronde versloeg Karol Nawrocki, gesteund door de rechts-populistische partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS), de pro-Europese centrist en burgemeester van Warschau, Rafał Trzaskowski, gesteund door de regerende Burgercoalitie (KO).

Parlementsvoorzitter verwerpt voorstel tot uitstel presidentiële inauguratie

Tijdens een persconferentie op dinsdag werd Hołownia gevraagd naar een voorstel van Roman Giertych – een vooraanstaand parlementslid, advocaat en uitgesproken criticus van de verkiezingsuitslag – die suggereerde dat de Nationale Vergadering op 6 augustus zou moeten stemmen over het opschorten van de procedure. Een dergelijke stap zou de presidentiële taken tijdelijk overdragen aan Hołownia.

Volgens Giertych zou dit meer tijd geven om de resultaten te verifiëren en een mogelijke hertelling uit te voeren. Hołownia verwierp het idee en waarschuwde dat het de publieke spanningen zou kunnen aanwakkeren.

"Als Roman Giertych zijn zin zou krijgen en de koers van de Nationale Vergadering zou bepalen – en blijkbaar ook van andere staatsinstellingen – zouden we afstevenen op nieuwe verkiezingen", zei hij.

"En weet u hoe dat zou aflopen? Karol Nawrocki zou in de eerste ronde met 70% van de stemmen winnen, omdat de publieke frustratie over beschuldigingen van verkiezingsfraude zou exploderen."

Hołownia omschreef Giertych als een "creatieve geest" die simpelweg weigert de verkiezingsuitslag te accepteren.

"Met alle respect voor Roman Giertych - en dat heb ik wel - hij mag op sociale media posten wat hij wil. Maar ik heb een verantwoordelijkheid tegenover de staat", zei Hołownia, eraan toevoegend dat hij, hoewel hij Giertychs zorgen erkent, "voorzichtig kritisch" blijft op diens voorstel.

Vice-premier dringt aan op terughoudendheid te midden van oproepen tot hertelling van stemmen

In een toespraak op dinsdag, vlak voor vertrek naar de NAVO-top, ging de Poolse vicepremier en minister van Defensie Władysław Kosiniak-Kamysz in op de groeiende roep om een hertelling van de stemmen die zijn uitgebracht in de recente tweede ronde van de presidentsverkiezingen.

Kosiniak-Kamysz, leider van de agrarisch-centristische Poolse Volkspartij (PSL) en voormalig coalitiepartner van Sejm-voorzitter Szymon Hołownia, die de centristische beweging Polen 2050 leidt als onderdeel van de coalitie Derde Weg, benadrukte dat hoewel alle klachten over de verkiezingen moeten worden onderzocht, een hertelling van de stemmen ongerechtvaardigd is.

"Elk verkiezingsprotest moet worden onderzocht. Dit is een fundamentele verplichting in een rechtsstaat en onderdeel van het vertrouwen dat burgers hebben in publieke instellingen", aldus Kosiniak-Kamysz.

"Mensen hebben recht op transparantie, eerlijkheid en efficiëntie van hun regering - en dat betekent ook dat ze een passend antwoord op hun zorgen moeten krijgen."

Hij betoogde echter dat er momenteel geen rechtvaardiging is om alle stemmen te hertellen. Alleen protesten gebaseerd op duidelijk, door burgers ingediend bewijs zouden onderzocht moeten worden, aldus Kosiniak-Kamysz.

Gezien de huidige gespannen wereldwijde veiligheidssituatie waarschuwde Kosiniak-Kamysz dat "het aanwakkeren van emoties die de verkiezingsuitslag zouden kunnen ondermijnen, vermeden moet worden."

Volgens de Poolse wet is de deadline voor het oplossen van alle kwesties met betrekking tot een mogelijke hertelling in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen 2 juli.

(mp)

Bron:  IAR/PAP/TVP Info/MON/ polskieradio.pl by (mp)  English

Pieszyce

En weer zit ik met drie stukken gebit en plastic lijm in mijn hand.

50.000 mensen hadden de moed een klacht in te dienen, als meerderen de meod hadden zou het getal vertigvoudigen, maar men weet dat het dan jaren kan duren voor men er uit is.

Er hadden we een president die allerlei vriendinnen had, een heeft er zelfs een boek geschreen over hun contact en een Andre deed het via X en facebook en daarnaast meldde zich ook nog een onechte dochter, die snel op een zijspoor werd gedrukt.

Nu krijgen we dan waarschijnlijk iemand met een crimineel verleden,een gewezen alfons en Kremlin lover.

WANNEER stopt Polen met het zich belachelijk maken voor de rest van de wereld? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Wie kan het allemaal snappen?? Wat voor kiesvolk is dat??