Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse astronaut keert terug naar Europa na ruimtemissie

Gestart door Pieszyce, 16 juli 2025, 20:48

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse astronaut keert terug naar Europa na ruimtemissie

16 juli 2025

De Poolse astronaut Sławosz Uznański-Wiśniewski is woensdag teruggekeerd naar Europa na een ruimtemissie waarbij hij bijna drie weken aan boord van het Internationale Ruimtestation (ISS) verbleef.

Een Pools regeringsvliegtuig met Uznański-Wiśniewski aan boord landde voor de middag in Keulen, Duitsland, meldde het persbureau IAR van de Poolse publieke omroep.

Voordat de astronaut naar huis terugkeert naar Polen, zal hij ongeveer een week doorbrengen in het Europees Astronautencentrum (EAC) in Keulen – de belangrijkste faciliteit van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA voor astronautentraining en herstel na de missie.

Uznański-Wiśniewski, de tweede Pool die de ruimte in vloog en de eerste die in het ISS diende, beschreef zijn tijd in de ruimte als "de belangrijkste en meest betekenisvolle ervaring" van zijn leven.

In de komende dagen zal hij zich in het EAC, waar het astronautenkorps van ESA gehuisvest is, opnieuw aanpassen aan de zwaartekracht van de aarde.

"Ik wil iedereen die hier vandaag is gekomen en iedereen die aan de missie heeft gewerkt - van de Poolse Ruimtevaartorganisatie en het Ministerie van Ontwikkeling tot onze collega's bij de Europese Ruimtevaartorganisatie - oprecht bedanken", zei hij kort na de landing.

Hij bedankte ook vrienden die naar Keulen waren gereisd om hem te begroeten en erkende de steun die hij tijdens de lancering had ontvangen. Hij sprak een speciale dank uit aan zijn vrouw, Aleksandra Wiśniewska-Uznańska, lid van het Poolse parlement en lid van de regerende Burgercoalitie (KO).

Poolse astronaut begint met herstel en deelt visie voor de Poolse ruimtevaart

"Ik keer terug van het internationale ruimtestation ISS - van de allereerste Poolse missie naar het ISS - met mijn hoofd vol ideeën, waardevolle ervaring en een diep besef van hoeveel mogelijk is door internationale samenwerking", zei hij.

"Van NASA, ESA, JAXA en het Canadese ruimtevaartagentschap tot opkomende spelers zoals India - met wie we tijd doorbrachten op het station - en de bloeiende private ruimtevaartsector die onze toekomst vormgeeft, ik heb gezien wat er mogelijk is wanneer landen en industrieën samenwerken", voegde hij eraan toe.

De aankomst van Uznański-Wiśniewski in Polen is gepland voor midden volgende week.

Dinsdag deelde zijn vrouw foto's op sociale media van soldaten van het Poolse leger en medisch personeel van ESA in Houston die een speciaal medisch transport voorbereiden om de astronaut terug naar Europa te brengen.

Ze bedankte ook de Air Command Group van de 1e luchttransportbasis van Polen voor hun paraatheid en inzet.

(mp/gs)

Bron: PR24/X/@astro_slawosz/@AK_Wisniewska/@esaspaceflight/ polskieradio.pl by (mp/gs)   English