Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Franse president steunt regering Donald Tusk en Polen krachtig

Gestart door Pieszyce, 10 september 2025, 23:38

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Franse president steunt regering Donald Tusk en Polen krachtig

Karolina Gorczycka
10 september 2025

De Franse president heeft het incident met Russische drones die het Poolse luchtruim schenden tijdens de aanval op Oekraïne ondubbelzinnig veroordeeld. Zijn standpunt is een duidelijk signaal van solidariteit met Polen, premier Donald Tusk en de NAVO als geheel.

"De inval van Russische drones in het Poolse luchtruim tijdens de Russische aanval op Oekraïne is simpelweg onaanvaardbaar. Ik veroordeel dit in de krachtigst mogelijke bewoordingen. Ik roep Rusland op een einde te maken aan deze gevaarlijke escalatie. Ik herhaal onze volledige solidariteit met het Poolse volk en hun regering. Ik zal binnenkort spreken met NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte. We zullen geen concessies doen aan de veiligheid van de bondgenoten", benadrukte de Franse president.

Deze verklaring is bijzonder belangrijk in de context van de oplopende spanningen in de regio. Polen, als NAVO-frontstaat, wordt een doelwit voor provocaties vanuit het Kremlin, en elke schending van de luchtgrens wordt gezien als een poging om de cohesie van het bondgenootschap op de proef te stellen.

De Franse leider heeft duidelijk laten zien dat Europa niet van plan is te zwijgen over de agressieve acties van Moskou. Steun vanuit Parijs versterkt de positie van Warschau en de regering van Donald Tusk in het internationale debat en signaleert een bereidheid tot verdere samenwerking binnen de NAVO.

De politieke en militaire steun van Frankrijk is vandaag cruciaal – zowel symbolisch als praktisch. De krachtige stem van een van de grootste landen van de Europese Unie verhoogt de druk op Rusland en creëert tegelijkertijd een gevoel van westerse eenheid tegen de Russische agressie.

Gezien de escalatie is de duidelijke boodschap: Polen staat er niet alleen voor. Frankrijk is een kernmacht.

Bron:   wiesci24.pl przez  Karolina Gorczycka     język po Polsku