Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse premier neemt schuld op zich voor niet-nakoming beloftes, belooft hernieuwde inspanningen

Gestart door Pieszyce, 16 oktober 2025, 23:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse premier neemt schuld op zich voor niet-nakoming beloftes, belooft hernieuwde inspanningen

15 oktober 2025

De Poolse premier Donald Tusk gaf woensdag toe dat zijn centristische coalitieregering er niet in is geslaagd een aantal van haar verkiezingsbeloftes na te komen. Hij noemde daarbij grotere uitdagingen dan verwacht, twee jaar na de parlementsverkiezingen die haar aan de macht brachten.

"We hebben niet alles bereikt wat we beloofd hebben", zei Tusk tijdens een bijeenkomst met inwoners van de centraal gelegen stad Piotrków Trybunalski.

"De coalitie is lastiger gebleken dan ik dacht, en we hebben de presidentsverkiezingen niet gewonnen. Ik neem daarvoor de volledige politieke verantwoordelijkheid", voegde hij eraan toe.

De premier vertelde de aanwezigen dat de afgelopen twee jaar gekenmerkt werden door oorlog, inflatie en wat hij een "politieke burgeroorlog" noemde, gevoerd door de rechtse oppositiepartij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) en de extreemrechtse Konfederatie-fractie.

"Na twee moeilijke jaren kan ik met een gerust hart zeggen dat ongeveer evenveel mensen – misschien zelfs iets meer – die op 15 oktober 2023 op de Burgercoalitie (KO) stemden, nog steeds in ons geloven", zei Tusk, terwijl hij zijn aanhangers bedankte.

Hij voegde eraan toe dat "de strijd voor een beter Polen doorgaat en altijd zal doorgaan. We kunnen nooit rusten."

Tusk zei dat hoewel de komende jaren "veel inspanning" zouden vergen, hij bemoedigd werd door enquêtes waaruit bleek dat bijna 70 procent van de Polen hun situatie goed vindt.

De premier benadrukte verschillende overheidsresultaten, waaronder het verlagen van de inflatie, het verhogen van de lonen in de publieke sector – "met 30 procent voor leraren en 20 procent voor ambtenaren" – en het verhogen van de financiering voor gezondheidszorg.

Hij vertelde tijdens de bijeenkomst dat Polen nu op de zevende plaats staat in Europa wat betreft sociale uitgaven.

Tusk benadrukte ook de prioriteiten op het gebied van defensie en infrastructuur en zei dat Polen in 2026 200 miljard złoty (ongeveer 47 miljard euro, 55 miljard dollar) aan nationale veiligheid zou besteden.

Hij prees de moderne snelwegen en autowegen van Polen en zei dat het spoor nu de belangrijkste focus zou worden van infrastructuurinvesteringen, met als doel het "het modernste en snelste van Europa" te maken.

Hij merkte ook op dat enkele van Europa's grootste offshore windmolenparken in de Oostzee worden ontwikkeld.

"Ik geloof dat Polen voorbestemd is voor grootsheid, als we het samen bouwen in de volle overtuiging dat we voor grootse dingen gemaakt zijn", zei Tusk. "Polen is echt de beste plek op aarde, ook al zien we dat niet altijd."

Hij verklaarde dat het "strategische plan" van de regering ongewijzigd maar flexibel blijft.

"Ik heb een strategisch plan – en reserveplannen, indien nodig", zei hij, en beloofde de komende twee jaar van zijn ambtstermijn "tientallen" van zijn campagnebeloften waar te maken.

(gs)

Bron: IAR, PAP / polskieradio.pl by (gs)   English