Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ziobro verpletterd door de rechtbank! Giertych wint eindelijk – 35.000 złoty voor onrechtmatige detentie!

Gestart door Pieszyce, 16 oktober 2025, 23:05

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ziobro verpletterd door de rechtbank!
Giertych wint eindelijk – 35.000 złoty voor onrechtmatige detentie!

Karolina Gorczycka
16 oktober 2025

Het einde van de politieke farce van Zbigniew Ziobro! Het Hof van Beroep in Warschau heeft de zaak rond de spraakmakende detentie van advocaat Roman Giertych, die – zoals de rechtbank oordeelde – kennelijk ongegrond was, juridisch gesloten. En niet alleen dat: de rechtbank verhoogde het schadevergoedingsbedrag tot 35.000 złoty, waarmee Giertych een morele overwinning behaalde na vijf jaar strijd tegen de politieke wraakmachine.

"Het Hof van Beroep in Warschau heeft mij in een definitieve uitspraak 35.000 euro schadevergoeding toegekend voor mijn duidelijk ongegronde aanhouding door de CBA van PiS vijf jaar geleden. Ik zal eisen dat dit geld wordt geïnd bij de openbare aanklagers die deze aanhouding hebben bevolen", schreef Giertych.

Laten we ons herinneren: in 2020 organiseerde Ziobro's team een spectaculaire arrestatie van de advocaat, die bijna werd uitgezonden als een politiek showproces. Camera's, aankondigingen, triomfantelijke verklaringen. En nu? De rechtbank is duidelijk: het was een farce.

Giertych verbergt zijn bitterheid niet over de stilte van de media, die zijn arrestatie gretig hebben verslagen, maar nu de rechtbank in zijn voordeel heeft geoordeeld, is de stilte gevallen.

"Het is een teken van de kwaliteit van de media in Polen dat toen ik werd aangehouden, alle media er schreeuwerig over schreven. Maar toen de rechtbank mij gisteren een van de hoogste schadevergoedingen toekende, waarmee de lijn van talloze andere gerechtelijke uitspraken werd bevestigd dat ik niets verkeerd had gedaan, repte niemand er zelfs maar over. Dit is triest, want lasteraars zoals Ziobro profiteren van zo'n samenzwering van stilzwijgen."

De zaak heeft een symbolische dimensie. Het is een juridische overwinning, niet alleen voor Giertych, maar ook voor de wet boven politieke wetteloosheid. Het internet is in rep en roer – internetgebruikers eisen dat Ziobro en zijn team uit eigen zak betalen, niet met belastinggeld.

"Deze wezens horen in de gevangenis te zitten, niet in glorie rond te lopen!" – schrijven verontwaardigde Polen in de reacties.

Het vonnis is definitief. Ziobro verloor. Giertych won. De gerechtigheid – zij het met vertraging – is aangebroken.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku