Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tomasz Szwejgiert dient een aanklacht in tegen Jacek Harłukowicz wegens liegen in het Onet-artikel

Gestart door Pieszyce, 7 november 2025, 23:45

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tomasz Szwejgiert dient een aanklacht in tegen Jacek Harłukowicz wegens liegen in het Onet-artikel
"Dit wordt een kort proces"

Karolina Gorczycka
7 november 2025

https://wiesci24.pl/wp-content/uploads/2024/09/szwejgiert-1068x598.jpg

Tomasz Szwejgiert, voormalig medewerker van de Poolse inlichtingendienst en auteur van spraakmakende publicaties over de activiteiten van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding (CBA), dient een aanklacht in tegen Onet-journalist Jacek Harłukowicz. De reden, zo beweert Szwejgiert, is een op leugens en manipulatie gebaseerde parodie die in Onet verscheen.

"Zoals ik u al eerder vertelde, heb ik aangifte gedaan van beschuldigingen tegen journalist Jacek Harłukowicz die op Onet verschenen. De heer Harłukowicz heeft mij, ondanks de informatie die ik hem heb verstrekt, in zijn artikel vernederd en beschuldigd van beschuldigingen, waarbij hij de leugens van zijn folteraars van de CBA en Tomasz Siemoniak reproduceerde", aldus Szwejgiert.

Volgens hem bevatte het op Onet gepubliceerde materiaal valse informatie, waaronder een beschuldiging dat hij zich had voorgedaan als officier van de geheime dienst. Volgens Szwejgiert heeft Harłukowicz dit fragment stilletjes uit het artikel verwijderd zodra hij zich realiseerde dat er geen bewijs was om deze bewering te staven.

"Jacek zal moeten bewijzen dat Tomek zich voordeed als officier – Harłukowicz heeft deze leugen zelf stilletjes verwijderd – dat we ziekte veinsden, dat we willekeurige mensen fotografeerden en dat bewaking noemden. Het zal een kort proces worden", aldus Jan Piński over de aanklacht.

De zaak belooft veel aandacht te krijgen. Tomasz Szwejgiert onthulde in het verleden de activiteiten van de geheime dienst onder de regering van de Wet en Rechtvaardigheidspartij (PiS), werkte mee aan publicaties over het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding (CBA) en Mariusz Kamiński, en werd na zijn uitspraken veelvuldig aangevallen. Nu, zegt hij, wil hij de leugenaars straffen en degenen die naar zijn mening de journalistieke ethiek hebben overschreden, ter verantwoording roepen.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku