Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Roman Giertych hekelt: tijd voor afrekening is aangebroken

Gestart door Pieszyce, 10 november 2025, 00:01

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Roman Giertych hekelt: tijd voor afrekening is aangebroken

Karolina Gorczycka
9 november 2025

De tijd voor afrekening is aangebroken. Degenen die ter verantwoording worden geroepen, kunnen schreeuwen, ziekte veinzen, woedend zijn of machteloze dreigementen uiten, maar recht en gerechtigheid naderen de partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) snel. Ze worden nu gedwongen te betalen voor de opbouw van een autoritair staatssysteem waarin een ongestrafte partij-elite, die stemrecht heeft op openbaar terrein, zich tegoed doet aan de rest van de burgers – schrijft Roman Giertych.

In de kern was PiS precies dit: het stemrecht verlenen aan pseudo-elites van PiS, die stap voor stap een systeem opbouwden dat zeer moeilijk, zo niet onmogelijk, omver te werpen zou zijn. De zaak van Zbigniew Z. en zijn bende is een treffend, maar niet het grootste, voorbeeld van deze ongekende plundering. De grootste PiS-bende was PiS zelf, of beter gezegd de groep rond Jarosław Kaczyński. Minder dan tweehonderd miljoen werd gestolen uit het Justitiefonds voor de media. Gisteren hoorden we op TVN hoe honderden miljoenen werden uitbetaald aan aan PiS gelieerde media: TV Republika en de televisie van de gebroeders Karnowski, en slechts een klein deel van de staatsbedrijven die onder toezicht stonden.

Toen Jarosław Kaczyński zijn brief aan Zbigniew Ziobro schreef om te protesteren tegen het gebruik van FS-gelden voor de verkiezingscampagne, deed hij dat vooral om gelijke kansen voor kandidaten op de PiS-lijsten te waarborgen. Hij protesteerde niet tegen de enorme investering van 100 miljoen zloty in de media van pater Michał O., aangezien elk van hen hetzelfde deed. In zijn brief maakte hij zich zorgen dat te veel van Ziobro's parlementsleden in de Sejm zouden zitten. PiS-parlementsleden mochten stelen uit de staatsbegroting en staatsbedrijven om een mediavoorsprong op te bouwen, omdat dit in lijn was met de algemene doelstellingen van de partij. Het uitdelen van brandweerwagens aan districten als onderdeel van de campagne ondermijnde echter al de kansen van individuele kandidaten en veroorzaakte interne spanningen. Daarom greep Kaczyński in.

Aan iedereen die denkt dat ze belastingbetalers kunnen beroven om een mediabasis op te bouwen, wil ik het duidelijk en kalm zeggen: jullie weten al dat we niet gek zijn. Ieder van jullie zal, zelfs vóór de verkiezingen van 2027, de verantwoordelijkheid moeten dragen voor deze diefstallen: tenzij jullie meewerken zoals Tomasz Mraz, die zichzelf een tweede leven kocht voor de waarheid. Iedereen die denkt dat we honderden miljoenen dollars, gestolen uit Polen, zullen laten werken voor een dievenpartij in de campagne van 2027, vergist zich deerlijk.

Als hoofd van het Burger Coalitie (KO) Team voor het verantwoordelijk houden van  PiS, kondig ik aan dat we ons de komende twaalf maanden vooral zullen richten op het initiëren van verantwoording voor het geld dat naar de media wordt weggesluisd. En ik geef helemaal niets om deze reeks brute aanvallen op mijn goede naam, de publicatie van tapes die van Pegasus zijn gestolen, het duizend keer herhalen van Ziobro's leugens over mijn juridische werk, de beledigingen die ik te verduren krijg, enzovoort. Dit is een onaangename maar begrijpelijke klaagzang. We hebben een briljante en moedige procureur-generaal, een effectieve regering en een vastberaden coalitie die gisteren heeft aangetoond dat ze als één verenigde macht opereert. We zullen niet toestaan dat de PiS-dieven het van Polen gestolen geld in hun campagne gebruiken. Reken daar maar niet op.

Dhr. Ziobro rekende erop dat wij oplichters waren, en hij heeft zich verkeken. Hij is nu een gevangene van Hongarije en zal vroeg of laat terugkeren naar Polen, net als de Grote Boo – in handboeien. Dit is het lot dat elke PiS-dief te wachten staat. "De tijd voor afrekening is eindelijk gekomen", besluit Roman Giertych.

Bron:   wiesci24.pl przez Karolina Gorczycka    język po Polsku