Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Vierde gedenkdag van de dood van Pawel Adamowicz

Gestart door Pieszyce, 14 januari 2023, 00:13

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Vierde gedenkdag van de dood van Pawel Adamowicz
Sterke woorden van de vrouw en broer van de burgemeester van Gdansk: Stop eindelijk met moorden!

Pawel Adamowicz
13 januari 2023
Grzegorz Kubicki Anna Dobiegała

Ik wil niet langer je woorden, ik wil je daden. Stop de haat, stop eindelijk het moorden," zei Magdalena Adamowicz, de vrouw van de vermoorde president Paweł Adamowicz, vrijdag in Gdańsk.

Op de plaats waar vier jaar geleden de aanslag op de burgemeester van Gdańsk plaatsvond en waar op de eerste gedenkdag van de aanslag een gedenkplaat werd aangebracht, werd vrijdag eer betoond aan Paweł Adamowicz door onder anderen de familieleden van de overledene - zijn weduwe Magdalena Adamowicz en broer Piotr Adamowicz, de burgemeester van Gdańsk Aleksandra Dulkiewicz, en Donald Tusk.

Magdalena Adamowicz: Paweł werd gedood door jouw woorden

Magdalena Adamowicz zei: - Wie van jullie zou niet meer doden voor macht? Ik spreek tot u. Aan iedereen die macht heeft door de kracht van haat. Door de menselijke waardigheid te doden, dood je elk ander. Je doodt met angst, je doodt met minachting. Paweł werd vermoord omdat hij erg dapper was. Voordat het mes van de moordenaar hem stak, hebben jouw woorden hem gedood. Je straalt elke dag minachtende haat uit in de handen van louter zielige lafaards. Paweł zweeg nooit. Wanneer het kwaad naast de deur gebeurde, wanneer iemand kwaad werd gedaan, wanneer werd geprobeerd de ander te stigmatiseren en uit te sluiten. Toen mensen stierven voor de vrijheid. Hoor eindelijk deze kreet, deze kreet van Paweł. Wie van jullie zal dapper genoeg zijn om een einde te maken aan de haat, wie van jullie zal de muren uitrukken met de tanden van de haat? (...) Ik wil niet langer je woorden, ik wil je daden. Stop de haat, stop eindelijk het moorden.

Betaalmuur:

Bron:  trojmiasto.wyborcza.pl przez Grzegorz Kubicki / Anna Dobiegała[url]    język po Polsku

Pieszyce

PiS-fanaat veroordeeld voor de moord op Adamowicz
Wilmont wilde dat Kaczyński dictator zou worden

23 januari 2024

De crimineel gaat naar de gevangenis.

De rechtbank in Gdańsk heeft het beroep van advocaat Stefan Wilmont afgewezen. De moordenaar van Paweł Adamowicz zal geen buitengewone clementie krijgen.

Wilmont werd veroordeeld tot levenslang in de gevangenis. Hij kan na 40 jaar voorwaardelijke vrijlating aanvragen.

De PiS-fanaat werd onderzocht door drie teams van deskundigen. Slechts één van hen oordeelde dat Wilmont krankzinnig was ten tijde van de aanval op president Adamowicz.

Zoals TVN 24 onthulde, was de PiS-fanaat gevaarlijk. Het management van de gevangenis in Gdańsk stuurde documenten naar de politie waaruit bleek dat Wilmont, voordat Adamowicz werd vrijgelaten en vermoord, wilde dat "Jarosław Kaczyński een dictator zou worden."

Hij noemde het woiwodschap Pommeren "de habitat van het platform".

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku