Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Corruptie in het Europees Parlement

Gestart door Pieszyce, 25 januari 2023, 00:22

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Corruptie in het Europees Parlement
Belgisch openbaar ministerie controleert 60 mensen. Onder hen leden van het Europees Parlement voor PiS

23 januari 2023
Autor: ads/adso
Bron: "Rzeczpospolita"

Het Belgische parket voert een breed onderzoek naar corruptie in het Europees Parlement en de banden van de parlementsleden met Qatar. "Rzeczpospolita" schreef dat twee Poolse leden van het Europees Parlement, Tomasz Poręba en Ryszard Czarnecki, onder de ongeveer 60 mensen zijn die door onderzoekers worden gecontroleerd.

De media onthullen verdere sporen van het corruptieschandaal in het Europees Parlement, dat betrekking heeft op het aanvaarden van financiële voordelen van Qatar in ruil voor besluiten die gunstig zijn voor het land. In december werd de voormalige ondervoorzitter van het Europees Parlement Eva Kaili in deze zaak aangehouden.

Maandag schreef Rzeczpospolita dat bij een breed onderzoek van het Belgische openbaar ministerie, dat de betrekkingen tussen Europarlementariërs en Qatarese en Marokkaanse ambtenaren onderzoekt, tot 60 personen betrokken zijn. Volgens de informatie van het dagblad gaat het ook om parlementsleden uit Polen. Het gaat om de leden van het Europees Parlement voor PiS, Tomasz Poręba en Ryszard Czarnecki.

Poręba: Ik ben één keer in Qatar geweest. Naar de Wereldbeker

Volgens "Rzeczpospolita" had Poręba in oktober 2016 een ontmoeting met de ambassadeur van Qatar in Brussel en hoofd van de missie van Qatar bij de Europese Unie, sjeik Ali bin Jassim Al-Thani. Officieel ging de bijeenkomst over "manieren om de samenwerking tussen de staat Qatar en het Europees Parlement via de Alliantie van Europese Conservatieven en Hervormers en de Poolse delegatie in het Europees Parlement op verschillende gebieden van gemeenschappelijk belang te verbeteren".

Poręba antwoordde aan het dagblad dat "de ontmoeting die hij in 2016 met de ambassadeur van Qatar had, een beleefdheidsontmoeting was en op zijn verzoek op de officiële website is opgenomen". Hij verzekert dat hij "niets te maken heeft" met het onthulde corruptieschandaal.

- Ik ben nooit ondervraagd door het Belgische Openbaar Ministerie. Ik ben nooit gecontacteerd door iemand van de Belgische politie. Evenmin heb ik tijdens mijn mandaat als lid van het Europees Parlement ooit deelgenomen aan delegaties naar Qatar, Marokko of Mauritius. Het is gemakkelijk om mijn persoon verdacht te maken en mijn imago te schaden, vooral omdat ik van niets dergelijks heb gehoord," zei Poręba, geciteerd door Rzeczpospolita. Hij gaf toe dat hij één keer in zijn leven naar Qatar ging - in 2022 voor het WK voetbal.

Czarnecki ging naar de "Qatar Davos"...

Zoals Rzeczpospolita meldt, heeft Ryszard Czarnecki zelf toegegeven dat hij naar Qatar reisde voor de "Qatar Davos", of het Doha Forum.

"De lijst van deelnemers aan het forum van Doha (ik heb het opnieuw bijgewoond, zij het voor het eerst als lid van de officiële Europarlementaire delegatie van de EU-landen van het Arabisch schiereiland) is indrukwekkend, vergelijkbaar met het Economisch Wereldforum in Davos (...)". - schreef Czarnecki in een artikel uit 2019, waarvan het dagblad een uittreksel citeert.

Gevraagd door Rzeczpospolita over reizen naar Qatar, antwoordde Czarnecki "niet hoe vaak hij in het land was geweest en voor welke doeleinden".

Bron: "Rzeczpospolita", tvn24.pl przez Autor:ads/adso     język po Polsku