Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Informatie gevraagd, over verhuizen naar Polen

Gestart door Pieszyce, 5 februari 2023, 16:15

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

In Maart ga ik samen met mijn Poolse vrouw verhuizen naar Polen. (Gdynia)
Ik krijg pensioen en AOW vanuit Nederland.(dus Euro's)
Kan ik beter loonbelasting betalen aan Nederland of is het beter als ik in Polen loonbelasting betaal?
Wat is het advies in mijn geval, de Nederlandse nationaliteit aanhouden of de Poolse nationaliteit aanvragen?
Wat voor gevolgen heeft het als ik de Poolse nationaliteit aanvraag?
Kan ik beter mijn Nederlandse bank aanhouden of is het beter om 'n Poolse bankrekening te openen?

Met vriendelijke groet,
Kurt Kühne
Venlo

Pieszyce

Geachte leden,

Ik heb op verzoek van ons teamlid Janusz de heer Kühne geregistreerd
en zijn vraag die via mail ons bereikte, op het forum gezet.  :)

Ik verzoek hen die ook maar iets weten over deze materie dhr. Kuhne te helpen
mede om reden dat alle oude informatie van het oude forum, of achterhaalt was
of totaal verandert was.

Er moet dus nieuwe info komen, mijn verzoek is dus, help svp dhr Kühne. :)

Bobal

Goedenavond,
Zelf ben ik een paar jaar geleden naar Polen verhuisd en heb dit allemaal uitgezocht en houd het ook een beetje in de gaten, of het verandert. Ik kijk voor de zekerheid nog iets na, gaat vanavond niet lukken, maar zal morgen Kurt op al zijn vragen antwoorden.
Groet, Bobal

Pieszyce

Bobal

Goedemorgen Kurt, Pieszyce en alle meelezers,

Over een emigratie naar Polen valt veel te melden, is op internet ook veel over te vinden. Wat betreft de vragen van Kurt gebaseerd op mijn ervaringen:

Belastingen
In de meeste landen is het zo, dat als je daar ingezetene bent je aldaar voor je hele wereldinkomen belast wordt, ongeacht uit welk land het inkomen komt. In Polen is dat ook zo. Staatspensioen AOW (1e pijler oudedagsvoorziening) en bedrijfspensioen (2e pijler oudedagsvoorziening) zijn in Polen progressief belast met Poolse inkomstenbelasting (PIT). In 2022 en 2023 zijn er nogal wat wijzigingen geweest in het Poolse belastingsysteem, ik heb daar nog niet helemaal zicht op maar voor zover ik kan vinden zijn de tarieven voor 2023:
PLN 0 tot PLN 30.000:        0%
PLN 30.000 tot PLN 120.000:   12%
Boven PLN 120.000:      32%
Tot zover eenvoudig. Maar..... Nederland en Polen hebben in 2002 een belastingverdrag gesloten waarin de heffing over AOW en pensioen ook aan Nederland is toegewezen. Nederland zal dus loonbelasting en/of inkomstenbelasting heffen over AOW en pensioen. In datzelfde belastingverdrag is bepaald, dat Polen rekening houdt met dubbele belastingheffing door van de berekende Poolse PIT de Nederlandse inkomstenbelasting af te trekken. Is de Nederlandse inkomstenbelasting lager dan de Poolse PIT dan moet je in Polen bijbetalen. Is die hoger, dan krijg je helaas niets terug maar hoef je in Polen ook verder niets te betalen.
In Nederland doe je als niet-ingezetene aangifte inkomstenbelasting als buitenlands belastingplichtige op een C-biljet (kan digitaal). Op de website van de Nederlandse belastingdienst is een uitgebreide toelichting op het C-biljet, en dus de positie van buitenlandse belastingplichtigen, te vinden.
Het belastingverdrag Nederland-Polen uit 2002 is ook op internet te vinden. Zoek dan ook even het protocol uit 2020 op want daarin is o.a. de heffing over pensioenen gewijzigd ten opzichte van de tekst in het verdrag.

Nationaliteit
De Nederlandse nationaliteit is één van de meest gewilde ter wereld dus die moet je nooit opgeven. Met een Nederlands paspoort kun je in het grootste aantal landen visumvrij reizen en je kunt in geval van problemen in het buitenland een beroep doen op hulp van een Nederlandse ambassade. En ik vind het ook wel een prettig idee, dat ik altijd kan uitwijken naar Nederland of een ander EU-land als het hier echt escaleert, denk aan een heel fout regime type Orban, een Plexit of een flink westwaarts komende speciale militaire operatie.
Ik heb zelf alleen de Nederlandse nationaliteit en dat is geen probleem. Mijn Nederlandse paspoort is tot op heden door alle instanties als geldig legitimatiebewijs geaccepteerd. Ik heb maar één keer meegemaakt (bij de ZUS), dat het niet mogelijk was een buitenlands paspoortnummer digitaal in te vullen maar dat was met een bezoekje op kantoor zo opgelost.
Voorlopig ben ik niet van plan, om de Poolse nationaliteit aan te vragen, even los daarvan of ik ervoor in aanmerking kom. Ik mag dus niet stemmen voor het Poole parlement maar als dat het enige is valt daar mee te leven. Nederland is nog steeds niet happy met dubbele nationaliteiten dus let even op, dat als je toch de Poolse nationaliteit aanvraagt je niet de Nederlandse verliest (info te vinden op website van de IND).

Bankrekening
Ik heb een Nederlandse bankrekening aangehouden voor Nederlandse inkomsten en pinnen in eurolanden.
Verder heb ik met mijn vrouw een Poolse rekening, op 2 namen, 2 pinpassen en daar kunnen we hier vrijwel overal mee betalen. De bank heeft het internetbankiergedeelte op de website in het Engels dus ik kan ook met overboeken goed uit de voeten. En op het kantoor spreken ze Engels, dat was handig toen ik mijn pasje kwijt was. Ik heb een paar keer meegemaakt, dat er voor een betaling of ontvangst alleen een Poolse bankrekening kon worden ingevuld, dus daarvoor was die rekening dus ook praktisch. De kosten zijn laag dus ik zou het zeker doen.
Poolse banken rekenen hogere kosten bij pinbetalingen in euro, vanuit Nederland is het gratis dus op reis doe ik dat van de Nederlandse rekening. Andersom rekenen Nederlandse banken kosten bij pinbetalingen in PLN dus dat doe ik niet van die rekening.
Verder worden per overboeking naar Polen vaste kosten berekend, dus je kunt beter een bedrag opsparen en 1 of 2 keer per jaar naar Polen overboeken dan elke maand.

Tot zover de vragen. Regel ook tijdig de zorgverzekering zodat er geen onverzekerde periode is want een weekje IC hakt erin (zeker als het onderweg in Nederland of Duitsland fout gaat).
Succes in elk geval met de emigratie en immigratie. Bij ons was het wel veel regelen maar uiteindelijk viel het mee en is het allemaal goed gekomen.
Groeten van Bobal

Pieszyce