Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Paus Franciscus over de oorlog in Oekraïne

Gestart door Pieszyce, 3 maart 2023, 01:12

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Paus Franciscus over de oorlog in Oekraïne
Ik kan niet kiezen aan welke kant ik sta

Bartosz Hlebowicz
2 maart 2023

De paus heeft zich opnieuw uitgesproken over Oekraïne. In een interview met de Belgische pers gaf hij toe dat hij geen partij weet te kiezen in de oorlog die door de Russische inval in Oekraïne is ontketend.

Franciscus gaf het interview aan het Belgische weekblad "Tertio" en het Belgische bisschoppelijke portaal "CathoBel".

- Dit is zeer pijnlijk voor mij en ik kan niet kiezen aan welke kant ik sta. Oorlog op zich is een kwaad", was de samenvatting van een langer interview waarin de paus antwoordde op vragen over vrede met Poetin.

In het interview erkende Franciscus ook de oorlog in Oekraïne als een "immense gruwel". Hij wees erop dat er "veel huurlingen bij betrokken zijn die kinderen martelen". Hij merkte verder op dat "we zoveel medelijden hebben met deze oorlog omdat hij dicht bij ons huis plaatsvindt", en beschuldigde de wereld van onverschilligheid ten aanzien van de conflicten die al jaren gaande zijn in Syrië, Jemen of Myanmar.

Bron:  wyborcza.pl przez Bartosz Hlebowicz    język po polsku

Pieszyce

Mijn doordachte mening is . . . . .

Fransciszek, ik mag u zo noemen omdat we samen Franciscus van Assisi als patroon hebben, maar ik ben het niet met u eens. En vind uw uitspraak een schande.

Als ik onze Patroon zou kunnen bellen zou hij zeggen, "zeg tegen Fransciszek dat als men eerlijk wil zijn, men nooit de zijde van de aanvaller/crimineel mag kiezen.

Nu kunt u niet kiezen dus automatisch kiest u OOK voor Putin. Ik neem u dat kwalijk tot u van gedachte verandert, immers helemaal neutraal kan men nooit zijn.

HOE denken jullie over de reactie van de paus???

Nemo.omen

Het is niet voor te stellen dat een dergelijk figuur dit standpunt inneemt. Ik ga er van uit dat zijn volgelingen hem wel zullen isoleren

Pieszyce

Met je eens Nemo.omen.

Ik weet niet wat dat is, maar ook in WWII was er iets en een aantal niet zuiver bezig.
Hoewel ik persoonlijk van mening ben dat Neutraliteit het beste zou passen bij het Vaticaan,
ben ook wel van mening dat de paus minimaal de Oekraïners zou kunnen steunen, zonder echt
de Russen te steunen.  >:(

Hij hoeft niet te bidden voor de soldaten, maar wel voor de verkrachtte vrouwen en kinderen,
welke vaak door de Russische beesten zwaar misbruikt zijn. Maar ook daar hoor je hem niet over.  >:(
Ben benieuwd wat hij gaat zeggen als die vrouwen massaal abortus gaan plegen.

Bobal

HOE denken jullie over de reactie van de paus???

Hij maakt zichzelf zo wel overbodig. Wie ziet op zo'n ruggegraatloze reactie te wachten?

Pieszyce

Ik in ieder geval niet en zo te zien sta ik niet alleen.

Het motiveert die kleine man op hoge hakken in het Kremlin daardoor weer wel.