Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Nu eens wat anders, iets wat al een tijdje bij mij wringt.

Gestart door Pieszyce, 5 maart 2023, 18:02

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Nu eens wat anders, iets wat al een tijdje bij mij wringt.

Het gaat om leden, die intensief met Polen bezig zijn, er wonen, en/of verblijven. Het gaat om hun gedachte over de Poolse politiek in het verleden, heden en in de toekomst.

Op het oude forum, hadden we totaal 52 leden die tijdens registratie aangaven in Polen te wonen c.q. te verblijven, iets wat ook klopte als de IP test werd gedaan en ik de uitkomst kreeg.

Gezien wat er in Polen allemaal gebeurt(de) hebben sommigen mi, of ik hen wel eens via privé mail benadert met de vraag wat ze ervan denken en hoe hun familie er over denkt en waarom ze niet reageren als er een artikel is geplaatst over de Poolse politiek.

Van de week een leuke reactie die ik nu gebruik, zonder de naam van het lid te noemen omdat dit geen zin heeft. In de reacties zijn ook delen tekst weggelaten om zo herkenbaarheid te voorkomen, het gaat hier om de kern.

Ik vroeg hem naar zijn mening over een artikel inzake JPII en politiek dat ik nog ga vertalen, maar omdat het een lang stuk is schuif ik dat steeds voor me uit.

Zijn reactie was mede:

CiteerIk lees liever kortere kernachtigere stukken in het algemeen en ben niet zo in de politiek geïnteresseerd om uitgebreide verhalen te lezen. - mijn inbreng
in de politiek in Polen is gering  (geen stemrecht)

Dat is gelijk één van de belangrijkste punten. Over Polen in het Algemeen is weinig en soms wekenlang niets, artikelen vertalen over mode, cosmetica, en dat soort zaken lijkt mij zinloos.

Politiek, gezondheid, levenszaken, die niet algemeen zijn komen daardoor automatisch als eerste om vertaald te worden. Soms zijn ze inderdaad lang, maar zoals Wyborcza.pl het doet met een betaalmuur is ook niet alles, omdat je vaak het verloop van het thema e de clou moet missen.

Politiek en gezondheid lijken mij dan het belangrijkste als je in Polen woont, c.q. verblijft, OF, ja plannen hebt er te gaan wonen.

Dat stukken lang zijn . . . . . ik zie het als . . . . . hetzij zo. . . . . . , immers lange stukken vertalen kost ook mij "lange" tijden slokt veel privé tijd op. Maar er is niets zo slecht, als slecht geïnformeerd worden.  :)

Wordt vervolgd

Pieszyce

De volgende reactie was:

CiteerDaarbij komt dat PiS op het Forum niet deugt maar PO doet niks. Welke aansprekende voorman/vrouw hebben zij?

Klopt . . . . . . . . . . . het lijkt MIJ, (dus mijn mening), dat gezien wat PiS doet, het niet anders kan.

Maar wat ik miste in de reactie is . . . . . . . .ik hoor niets over . . . . . . . . .ik plaats immers ook vertaalde stukken over negatieve en positieve politieke zaken van Links [Lewica] PSL[Boeren volkspartij] Polska2050  [met Hołownia] Konfederatie [de fascisten] en zelfs PO/KO ALS er iets negatiefs/positiefs is. Maar PiS is nu eenmaal de regering.  ::)

Ik heb al menig keer op het forum gevraagd, als iemand iets positiefs over PiS weet, plaats het dan svp, ik kan het niet altijd vinden. Ik lees 6 uur per dag allerlei nieuwsstreams en meer wil ik niet. Maar niets dus. . . . . . .

Okay . . . . . . 500+ . . . . . . Pensioen plus [wat later ingetrokken werd], Wonen plus [wat niet gehaald is] en nog een aantal zaken die allemaal niet helemaal of totaal niet gelukt zijn.

Maar wat IK lees en zij die politiek niet aantrekkelijk vinden niet lezen, is . . . . . . dat 500+  betaald is uit leningen, die toekomstige kinderen, gaan betalen. Door 500+ gingen veel vrouwen niet meer werken. Ik ken een gezin wat maandelijks 2.500 złoty door deze wet krijgt. Samen met het loon van Papa, was het een vermogen dus Mama bleef thuis.
Een. . . . . . . .  goede wet? Ik denk van niet.
https://polenforum.nl/forum-over-polen/Smileys/yabiyabi/wink.gif
Zo zijn er meerdere wetten onder PiS die totaal niet werken en de schuld van Polen buiten het budget om is zo gigantisch dat de toekomstige kinderen bij geboorte al een schuld hebben van meer dan 35.000 złoty. Nou Kaczyński, dat hebben jullie perfect gedaan.  :)

PiS heeft in haar regeer periode van 2015 tot nu - 931 affaires veroorzaakt. Zie:

931 AFER PiS i Solidarnej Polski: 5.03.2023 r. | Udostępnij teraz, skomentuj, wyślij politykom i mediom  (Te vertalen in Google)

http://https://wiesci24.pl/2018/11/08/lista-100-afer-pis-solidarnej-polski-oraz-polski-razem-oto-obraz-dwoch-rzadow/

De laatste is:

931.  Het schandaal van Tomasz Duklanowski - als onderdeel van de aanval op parlementslid Magdalena Filiks van PO, publiceerde een propagandist van Radio Szczecin informatie waarmee het slachtoffer van pedofiele handelingen kon worden geïdentificeerd. Het kind, opgejaagd door de PiS-media, pleegde zelfmoord.  >:(  >:(

Ik hoop dat dit voor het gerecht komt.  >:(

Het is dus niet IK die negatief over PiS is, maar ze veroorzaken het zelf, ik vertaal alleen.

Het probleem is vaak dat forumleden een Poolse partner hebben, die samen met haar familie om de een of andere reden vóór PiS is en de forumleden meegesleept worden in die reacties.  :'(
Mijn schoonheid is fel anti PiS.  :)

PO is er ook en werkt achter de schermen, het enige wat ze moeten doen is de verkiezingen winnen en hopen dat Hołownia weinig steun krijgen anders hebben we in de lente weer verkiezingen.

Maar ik ga eindigen, kan nog wel even doorgaan maar dan wordt het te lang.

- Lange artikelen zijn soms nodig om duidelijkheid te scheppen. Ik vertaal alleen.
- Negatieve berichten over PiS, ik vertaal alleen.
- Negatieve berichten over PiS? Ze veroorzaken die zelf.

Als er een negatief bericht van mij persoonlijk geschreven over PiS komt, dan is dat om reden van:

PiS het Poolse volk besteelt, zie het programma Willa Plus, (alleen voor PiS aanhangers) ruim 800 miljoen over de balk. Om andere bedragen maar niet te noemen.
Ik schrijf dan negatief omdat mijn hart bij Polen is en dat ze van mij elke dief in een nieuw te bouwen kamp mogen dumpen waar ze keihard voor het Poolse volk mogen werken om de door hen gemaakte schulden af te lossen. En dat het me ergert dat zulke hypocrieten dan ook nog eens vooraan in de kerk durven te gaan zitten.

Hier laat ik het bij, andere meningen zijn welkom.

Ruud

Om voor mijzelf te spreken vind ik het best lastig om PiS voor alles te veroordelen.
Op dingen als inflatie heeft PiS het mogelijk wel wat erger gemaakt, maar deels overkomt het PiS gewoon. Niet dat ik pro Pis ben, maar ze hebben toch gewoon een best grote aanhang, en het geluk (of ongeluk als je oppositie bent) dat die vrij trouwe stembus gangers zijn.
Ja, en PiS is er voornamelijk voor hunzelf, en hun aanhang, dat is ook een beetje de bedoeling, je bedient je kiezers, en natuurlijk zin ze er niet voor alle Polen (als zullen ze dat niet adverteren).
Binnen PiS zijn er nogal wat opportunisten, maar ik kan niet alle stemmers voor PiS afdoen als opportunisten, dat zijn ook gewoon kiezers die vinden dat PiS de beste keuze vor hen is.

Denk dat ze in Polen dezelfde kloof tussen stad en platteland hebben als we ook in NL zien. In Polen ook dan nog tussen westen en oosten van Polen. Je ziet overal dat beide werelden elkaar niet begrijpen, en dat zie je denk ik ook in de politiek.
De oppositie hangt ook van los zand aan elkaar, en in dat klimaat kan PiS het kennelijk aardig bolwerken. Nu weet ik ook wel dat als er 2 Poeln elkaar tegenkomen je 3 politieke meningen hebt. Maar als je dan zo tegen PiS bent zorg dan dat je als oppositie je pragmatisch samenwerkt in plaats van elkaar de loef proberen af te steken. Maar egos regeren in de politiek in Polen, met alle conflicten van dien.

Het wereld beeld van PiS is, in mijn ogen, wel raar, maar voor veel stemmers kennelijk duidelijk genoeg. Ze belonen daar waar ze het het beste uitkomt, en proberen te onderdrukken wat ze niet leuk vinden, of wat niet past. Als ze groepen stemmers aan zich kunnen binden zullen ze dat niet nalaten. In het PiS wereld beeld past dat gewoon. Ooit op de NL TV gezien dat PiS een soort gouden kooi beloofde. Ze zorgen dat de mensen overleven, maar je moet niet zeuren over onafhankelijke media of rechtsspraak.
Hoor ook wel bij PiS stemmers dat vroeger alles beter was, geen eigen verantwoordelijkheid, geen grote keuze in de winkel, je "eigen" kleine wereldje. Geen behoefte aan TVN of andere media, dat soort zaken.

Maar goed, PO heeft een voedingsbodem gecreeerd voor PiS door de economie te creeeren met winnaars en verliezers. Begrijpelijk dat ze toen inzette op een harde capitalistische economie, maar daarmee hebben ze dus voldoende mensen richting PiS gedreven. Met het huidige Polen als gevolg. zeker toen PiS aan de macht kwam werden allerlei dingen terug gedraaid, ongeacht of het nu vestandig was of niet. Als PO het had ingevoerd ging PiS het terug draaien alleen omdat het van PO kwam. Zo kun je natuurlijk geen land runnen.

Ook ik heb geen stemrecht in Polen (woon er ook niet, maar we zijn er wel regelmatig, en hebben een huis en landbouwgrond daar), dus kijk er van een afstandje naar. Lidia is ook fel tegen PiS, maar daar zie ik ook wel dat er weinig nuance is op dat gebied, PiS deugd niet, en geen enkele PiS setmmer deugd. Zoder PiS was we geen inflatie geweest, dat soort dingen. En volgens mij is het niet zo zwart wit.

Ben benieuwd of de oppositie een verenigd front kan opzetten, welke ook standhoud, denk dat dat de enigste manier is om PiS van een nieuwe zege af te houden, en op politiek gebied verandering af te dwingen. Denk dan trouwens wel dat ze te druk zullen zijn om Polen weer op de rit te krijgen, dan om PiS kopstukken te vervolgen voor wat ze gedaan hebben. We zullen het zien hoe Polen er in het najaar bijstaat, maar denk dat we PiS niet zomaar kunnen afschrijven, daarvoor hebben ze een te grote aanhang, en het is aan de oppositie dat ze winnen, ik denk niet aan PiS om te verliezen.

Bobal

Je vraagt om een mening, ik zal een poging wagen.

Ik woon een paar jaar in Polen, heb geen Poolse nationaliteit en mag dus niet stemmen maar ik volg als belangstellende inwoner de politiek wel een beetje. Mijn Pools is absoluut niet toereikend om details te onderscheiden.

Wat Ruud schrijft herken ik wel en daar sluit ik me graag bij aan. Interessant is wellicht nog het volgende.
Bij de parlementsverkiezingen in 2015 heb ik een Engelstalig artikel gelezen waarin een vergelijking werd gemaakt tussen de programma's van PiS en PO. Wat mij opviel was de grote mate van overlap op veel punten, ik denk, dat ze het over zo'n 75% van de onderwerpen min of meer eens waren. Beide zeg maar centrum-rechts. PiS vooral op ethische zaken conservatiever.
Bekend is daarna kreeg PiS een meerderheid, JK omringde zich met trouwe volgelingen. En dan zie je in meer landen, dat het daarna mis gaat. Ja-knikkers met weinig kritisch vermogen, benedengemiddeld intelligent en een simplistische visie op de werking van de democratie. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van wetgeving, regeren, enz.
Je vroeg nog wat PiS dan goed heeft gedaan. Gelukkig ook nog wel veel anders was het land echt al ontspoort. Zelfs het 500+ programma kwam voort, uit de terechte constatering, dat het aantal geboorten te laag was en afnam en daarbij, dat Polen niet zoiets als kinderbijslag kent. Dan moet je iets, maar of 500+ nu qua idee en uitvoering de beste oplossing is denk ik niet. Beter had een deel van het budget rechtstreeks naar scholen, kinderopvang, enz. kunnen gaan.

En dan de oppositie. Ik zeg wel eens voor de grap, dat de Poolse taal geen woord voor "samenwerking" heeft..........

En verder, nogmaals, ik kan niet alles volgen, maar ik mis een pakkende slogan. De oppositie is vooral tegen PiS. Leuk dat ze op veel schandalen kunnen wijzen, maar wat is nou het eigen positieve verhaal dat de gewone man en vrouw prikkelt? Ik las pas ergens een mooie vergelijking: je kunt wel wijzen op het vuil van de ander maar daarmee creëer je nog geen eigen zeep.

En hier wil ik het maar bij laten. In het najaar weten we meer.

Pieszyce

Hai Ruud,

Of het lastig is om te veroordelen hangt volledig af van . . . .  hoe kijk je er tegenaan.

Ik ben van huis uit zo opgevoed, dat we altijd wel een mening ergens over hadden, we leerden lijstjes maken en tegen elkaar weg te strepen.

Het probleem, nou ja probleem, is dat ik veel lees over de Poolse politiek, dingen die lang niet allemaal geplaatst worden, want dan kan ik slapen vergeten.  ::)

PiS heeft met geld lopen slepen en doet dat nog. Ruim 700 miljoen ligt ergens, maar één persoon weet waar, op een bankrekening in Luxemburg. Ik weet niet of je dat soort zaken volgt, maar het gaat telkens om grote bedragen. Door ingrepen van econoom" Morawiecki bijgenaamd Pinocchio wegens zijn leugenachtig gedrag, stegen sommige prijzen de pan uit en steeg de inflatie enorm. Niet PiS gerelateerde economen geven hem dan ook de schuld, vooral van zijn, "Ik wil graag lenen gedrag".

Ze hebben die aanhang, omdat PiS zegt een Katholieke partij te zijn.
  Is dat zo?

Ik weet nog, mijn vader ook Katholiek, elke zondag naar de eerste mis (07:15) stemde altijd KVP en later CDA, was laaiend toen hij ontdekte, dat ik zijn politieke keuze niet wenste over te nemen. Daarnaast bestaat het grootste gedeelte van die aanhang uit ouderen en men vreest de tijden die komen gaan als die ouderen er niet meer zijn. Vandaar de voordeel wetten, die meestal niet een echt voordeel zijn.

Ja PiS vult de ene na de andere broekzak of portefeuille. Maar ik ben het niet met je eens dat dit ook een beetje de bedoeling zou moeten zijn. Een goede partij, is er voor het GEHELE volk en niet alleen voor hun aanhang. Omdat ze er niet voor alle Polen zijn, zal zich dat een keer tegen hen keren, maar wel als het te laat is.

In PiS opportunisten?, of bedoel je partijleden die voor criminaliteit veroordeelt zijn en dankzij Kaczynski of Duda gratie kregen?? Denk maar aan Kamiński, Wąsik, Brudzinski, en dan ook nog eens de enorme groep PRL figuren die nu bij PiS zitten. Op het oude forum stonden er afbeeldingen met deze figuren. Kornel Morawiecki, de vader van de premier, zou het liefste gezien hebben dat Polen zich bij Rusland aansloot. En dat na lange Sovjet onderdrukking?? Dan is er toch iets goed verkeerd.

Ik zie persoonlijk die kloof als en klein probleem, mits de partij, die wint, werkt voor alle Polen.

De oppositie, is inderdaad een ramp, maar wie veroorzaakt dat?

In Polen is de kerkelijkheid van partijleden van welke partij dan ook, belangrijker dan het welzijn van het volk. Neem van de PSL Władysław Kosiniak-Kamysz en jonge modernee opgeleide arts, die weigert een vrouw die in verwachting is van een misvormd kind, wat na de geboorte misschien maar 3 maanden leeft, op haar verzoek te aborteren. Voor mij ZUM KOTZEN

Hij gaat nu samen met een samenwerkingslijst met Hołownia van Polska2050. Wie twitter volgt en dan politiek weet dat Hołownia er nog steeds spijt van heeft dat hij geen priester is geworden en graag Polen als een soort Katholieke Super geloofsstaat wil zien, ook hier wordt veel op Twitter over geschreven, al dan niet gekoppeld aan artikelen die er niet om liegen.

Links is destijds totaal gesloopt en de leiders die daar nu zitten kunnen nog geen deuk in een ei slaan laat staan iets bereiken. Ook een partij de slijmt met PiS en waar de leiders onderling bekvechten.

PO/KO in de laatste zitten mensen waar ik waardering voor heb, zoals Barbara Nowacka, Agnieszka, Pomaska, Klaudia Jachira, die dagelijks hard vechten voor een democratisch Polen, ingericht voor ALLE Polen. De mannen laat ik buiten beschouwing want die, zoals Brejza kun je dagelijks in de artikelen tegenkomen.

Donald Tusk, door zijn werk in de EU goed getraind, probeerde alle partijen bij elkaar te krijgen, alle partijen die een democratie willen, dus niet de Konfederatie.
Het leek goed te gaan, tot Hołownia zag dat hij 15,9% van de stemmen kon krijgen en handig dacht te zijn zich van Tusk los te koppen en niet met één oppositie lijst de verkiezingen in te gaan. Nu heeft hij gemiddeld 8,9% van de stemmen, Tja.

Het zou goed zijn als het toch niet anders kan, dat PiS en PO bij de verkiezingen 92% van de stemmen halen en dat elke andere partij de 5% niet haalt. DAN, ja dan zal men schrikken en wakker worden. PO en PiS zijn aan elkaar gewaagd, beide conservatief, hoewel PO liberaler is en meer aan de mensen denkt. Zou goed zijn als er een geheel nieuwe liberaal-democratische partij kwam, een die zich niet koppelt aan kerken. Wat dat is het probleem, mijnheer pastoor maakt uit welke partij je het beste kunt stemmen. Dat is TOTAAL ziek, want waar bemoeid hij zich mee??

Heeft PiS een wereldbeeld dan? LOL De wereld heeft wel een beeld van PiS. Lol

PO deed niets slecht. Het zijn de Polen die geen geduld hebben, die niet verder dan twee, oké vier weken vooruit kunnen denken. Nemo.omen weet wat ik bedoel.

Je schrijft met het huidige Polen als gevolg . . . . . .

Het is dankzij de dood van het vorige forum niet meer te lezen en na te trekken, maar dat PiS regeert is NIET door eerlijke verkiezingen, daar zijn honderden bewijzen van, alleen terugdraaien zou een ramp voor Polen zijn en waarschijnlijk een binnenlandse oorlog. Zelfs dat laatste sluit ik ook nu nog niet uit.

Stemrecht is niet nodig, als je een Poolse partner hebt, mag je een mening hebben en als je geluk hebt Lol die thuis vrij uiten. Lidia heeft gelijk, zonder PiS was er geen inflatie geweest ALTHANS de inflatie was voor hetzelfde gemiddelde als in de rest van Europa geweest.
Maar, hoe denkt zij over de corruptie in Polen, die echt gigantisch is???

Corruptie sloopt elk land waar het voorkomt.

Sorry beste Ruud, mijn lieve schoonheid denkt er net zo over als Lidia en ook die ziet het zwart wit, door mijn vertalingen en het veel voor vertalingen moeten lezen, weet ik ook dat het echt zwart wit is.

De oppositie zal alleen winnen als ze één zijn, maar dan moeten er niet meer van dit soort berichten komen.

𝕸𝖔𝖗𝖌𝖊𝖓𝖘𝖙𝖊𝖗𝖓 von Morales    @Morgenstern616

Panie Kobosko  @michalkobosko niech pan ujawni co wyciągnęła panu z telefonu bezpieka PiS bo Ziobro i tak to zrobi ale wtedy będzie Pan już świat oglądał z jakiejś pisowskiej Berezie Kartuskiej

Meneer Kobosko @michalkobosko maak alstublieft bekend wat de PiS-beveiligingsdienst uit uw telefoon heeft gehaald, want Ziobro zal het toch doen, maar dan kijkt u naar de wereld vanuit een of andere PiS Bereza Kartuska

Links Hołownia - Rechts Kobosko

Marian Ello  @Marian_Ello

Als antwoord op @Morgenstern616 en @michalkobosko
Bezpieka PiS nie musi nic na niego wyciągać. On tak sam z siebie, z przekonania. Przeczytaj jego teksty z czasów, gdy był naczelnym Wprost. Powiedzieć, że nie pałał sympatią do
@donaldtusk i @Platforma_org , to nic nie powiedzieć.

PiS-beveiliging hoeft hem niet te trekken. Hij deed het uit zichzelf, uit overtuiging. Lees zijn teksten uit de tijd dat hij hoofdredacteur was van Wprost. Zeggen dat hij
@donaldtusk en @Platforma_org niet leuk vond, is een understatement.

Beide heren (Hoøownia/KObosko) zijn  ratten, die maling hebben aan het Poolse volk.

Een aantal vrienden van ons wonen niet meer in Polen en willen ook nooit meer terug, bang dat er ooit weer een PiS zal winnen.

Ik denk dat het geen afschrijven is, op twitter schreeuwt men om een Poolse Neurenberg om die mensen af te straffe die Polen en de Polen bestolen hebben. Geloof me, Roman Giertych is alles al aan het voorbereiden met een collectief van advocaten.

Maar waar mijn topic ook over ging was, dat er veel negatiefs geplaatst wordt over PiS, maar geloof me positiefs kom ik niet tegen, immers 500+ uitdelen van geld wat geleend wordt op de wereldmarkt, kan ik niet echt positief noemen, dat is meer een sigaar uit eigen doos.

Excuses dat het zo lang is, maar deze materie kun je niet in een paar woorden uitleggen.

Pieszyce

Hai Bobal,

Om die reden vertaal ik de Poolse politiek, zodat zij die in Polen wonen, verblijven, of willen gaan wonen, kunnen ontdekken wat er speelt en daar hun voordeel mee doen. De details kun ej dus hier vinden.

Daarom was de opzet van Polenforum, dat ook Polen lid zouden worden zodat we elkaar konden aanvullen. Dat mislukte omdat te weinig mensen Pools konden schrijven.  :'(

Zoals reeds geschreven PiS en PO lijken op elkaar en overlappen elkaar, maar de PO en zeker nu is liberaler dan de extreem conservatieve PiS.

PiS heeft een meerderheid gekregen door bewezen manipulatie, Komarowski stond er beter voor dan Duda en van de een op de andere dag stond Komorowski op achterstand, Ik betreur dat ik alle artikelen niet meer heb over die tijd, dan zou men weten dat er in 2015 zeer vies spel is gespeeld tijdens de verkiezingen. En zonder weer negatief over PiS te willen zijn, ze spelen vies bij verkiezingen ook nu is men al bezig met aanpassen van kieswetten, allemaal illegaal en niet volgens de constitutie, maar daar heeft PiS maling aan.  >:(
De constitutie heeft voor PiS geen waarde en wordt regelmatig overtreden. >:(  >:(

Gelukkig ook nog wel veel anders was het land echt al ontspoort.  . . . . . . . .  Okay, maar wat dan, het meeste wat er financieel gebeurd is in Polen is betaald met leningen. De schulden buiten het budget om bedragen volgens info op dit moment ruim 649 miljard en daar komen de miljarden schuld in het budget nog bij. Als Morawecki niet zo'n creatief schrijver was, waren alle getallen allang verschenen.
Een econoom van Money.pl schreef eens, "we dreigen als land failliet te gaan". Dat zegt voor mij heel veel.

Geld zou inderdaad rechtstreeks moeten gaan, maar een minister als Czarnek zou ook niet moeten willen bepalen of kinderen Godsdienstlessen krijgen of niet. Mijn vriend Bogdan woont in Olszyna , zijn kinderen gaan in Forst (Dld) naar school, dat zegt toch wel wat.

Hahahahah samenwerken in Polen is in het geheel moeilijk zo niet onmogelijk.

Ik hoop dat je door mijn vertalingen bij blijft en de mist iets optrekt. Jij mag die slogan bedenken. hahaha  ;)

Dat de oppositie tegen PiS, is voor mij normaal, de schandalen zorgen immers voor onrust en achterstand, denk maar even aan de Publieke media en hoe die met de mensen omgaan, zoals nu met die jongen die zelfmoord pleegde. Vreselijk.

Dat PO niet met een eigen verhaal komt hebben ze via een harde leerschool moeten lezen, namelijk  in 2014  had de PO voor de verkiezingen al een deel van hun programma bekent gemaakt, PiS nam die plannen keurig over, presenteerde het als de hunne en wonnen mede door manipulatie de verkiezingen.

Ik denk dat er om die reden geen verhaal is.

Voor mij is het duidelijk en voor veel anderen ook, alles is beter dan . . . . . . .? We zullen het zien, maar of ik nog vier jaar doorga met verslag te doen over de Poolse politiek als PiS wint, betwijfel ik op dit moment. :-\

Het is alweer 01:05, ik ga plat.  ;)

Voor Ruud en Bodal, dank voor jullie reacties ;)

Pieszyce

Gisteren laat, maar er ontbreekt nog e.e.a.

Ik kan het verkeerd zien, maar het ging ook over dat er teveel negatiefs over PiS geplaatst wordt. Ik denk dat als ik dat niet zou doen het waarschijnlijk een stil forum werd, of zie ik dat verkeerd??  :o

Mag ik dan stellen, . . . wanneer er meer positiefs was over deze partij dat automatisch zichtbaar zou zijn?

Ik weet niet wie van jullie Twitter heeft en dan ook nog eens zo ingesteld dat je de politiek volgt en sommige politici jou volgen.

Polennieuws.nl is lid van Twitter sinds april 2012. Ik volg 128 Twitteraars en 617 van hen volgen mij, meer wens ik er niet. 90% daarvan is politiek actief en zorgen voor het door  mij vertaalde nieuws. Ik zoek zelf meestal niet om dat het aangereikte nieuws aangereikt wordt, soms zelfs via mijn map berichten waar dan links staan.

Maar ik moet wel even duidelijk verklaren dat ik niet naar de gemiddelde PiS stemmer kijk, maar wel naar hun voorlieden. Bij de gewone stemmers zullen velen aardige mensen zijn, maar wie zoals ik al vanaf 2004 de voorlieden volgt, bij het begin destijds gewoon op naam, niet op partij, ontdekt vieze streekjes.  >:(

- Ten eerste, waarom zijn de dood van Barbara Blida en Andrzej Lepper als zelfmoord afgedaan, terwijl iedereen weet dat de omstandigheden van hun dood niet echt zelfmoord omstandigheden waren? Ziobro heeft nog e.e.a te verantwoorden.  >:(

- Het tweede is dat het originele dossier van J. Kaczyński niet bestaat en dat er gewoon door het IPN een nieuwe geschreven is omdat de rest van Polen begon te zeuren. Het dossier van zijn broer Lech, is gewoon te vinden, waarom dat van Jarosław niet??  :o

Van alle Polen zijn er dossiers bij het IPN, behalve van J. Kaczyńki, A. Macierewicz die zijn herschreven nadat een PiS adept directeur werd van het IPN. Toeval??

Toeval bestaat niet, het valt je toe zeggen wij altijd.

Maar ik heb zeer veel moeite een partij als goed aan te merken als ze een programma als Pegasus gebruiken om de oppositie en de gewone Polen in de gaten te houden, dat riekt naar Sovjet stijl.

Hier laat ik het voorlopig bij.

Ruud

Toch nog weer even een reactie van mij. Natuurlijk heb ik ook een mening, maar waar het mij om gaat is dat ik het lastig vind iets 100% af te keuren of 100% goed te keuren.

Ja, ik ben anti PiS, ze doen veel dingen fout, maar om nu anti alle PiS stemmers te zijn, of anti alle PiS politici bijvoorbeeld dat vind ik wat ver gaan. Daar zullen best personen tussen zitten die naar eer en geweten handelen, wel hun eer en geweten, maar toch.

Ook heb ik niets met de kerk, die doen ook veel dingen fout, maar zie ook dat er parochies zijn waar ze mensen uit de eenzaamheid halen. Wel met het idee om ze naar de kerk te krijgen, maar dat helpt die personen wel.

Maar goed dat is mijn insteek, dat hoeft natuurlijk niet de insteek van iemand anders te zijn. Natuurlijk komt er een voor of tegen uit, maar ik hoop dat ik niet allen de slechte dingen zie, maar ook de goede.

Wat ik wel veel zie in Polen, is dat met vooral ergens tegen is, niet ergens voor. Als er voor de oppositie gestemd wordt is dat niet zo zeer voor de oppositie, maar meer tegen PiS. Dan krijg je kennelijk ook de situatie dat wat de ene partij ingevoerd heeft door de andere moet worden afgebroken, ongeacht of het een verstandig besluit was of niet.

Verder heb ik alleen maar steun voor het werk wat op dit forum gedaan wordt, als PiS iets stoms doet moet dat ook gewoon gerapporteerd worden. PiS geeft nu eenmaal veel aanleiding to kritische posts en kritosch nieuws.

Wel heel erg benieuwd hoe de verkiezingen zullen gaan verlopen, denk dat een regering voor alle Polen er niet gaat komen, de polarisatie zal wel een gegeven blijven. Hopelijk is PiS een paar jaar uitgeteld, maar dat hangt er ook vanaf of de oppositie zonder al te veel ruzie een alternatief kan bieden, en ook mensen kan motiveren te gaan stemmen. Een lage opkomst zal zeker PiS in de kaart spelen. We gaan het zien.

Pieszyce

Hai Ruud,

Ik heb daar in het geval van PiS geen problemen mee. De reden daarvan is dat ALLE Kamerleden van PiS de oppositie blijven aanvallen, dat alle Kamerleden meedoen aan het o=potverteren van belasting geld. Ze betalen de PiS verkiezingskas 45.000 zloty, maar pas Nadat het PiS bestuur hen een goede baan gaf en bonussen. Daar werkt het dus . . . . . . . ik geef je een goede baan in ruil voor blinde verkiezingssteun zowel financieel als bij stemming. Tja en dat doen de schapen.

Je hebt in geval van anderen gelijk, maar bij en door PiS wordt enorm met geld gesmeten richting hun aanhang, terwijl de armoede onder de ouderen stijgt en er soms geen geld is om medicijnen te kopen. Ook vervreemd men geld waarvan niemand weet waar het blijft. Om DIE reden begrijp ik niet dat een Pool op deze partij kan stemmen, ze stelen nog meer dan de raven en hebben zelfs een aantal doden op hun naam staan. Een goed nadenkende Pool zou NOOIT op PiS stemmen.

Er zijn in Polen ook goede priesters en sommigen ken ik ook, maar mij gaat het over het algemeen, immers als deze priesters iets te veel zeggen worden ze door de kardinaal weggepest. Om die reden is een zeer bekende Dominicaan zoals je hebt kunnen lezen naar Nederland vertrokken en ik weet inmiddels dat er meerder op deze manier naar een ander land zijn vertrokken.

Donald Tusk heeft in Brussel een goede leerschool gehad hoe het moet, maar in de oppositie zijn er een paar die niet te vertrouwen zijn.

Razem, Polska2050/PSL, Lewica stemmen rustig met PiS mee.

Zandberg, Hołownia/Władysław Kosiniak-Kamysz en Włodzimierz Czarzasty hebben NIETS met PO, reden,  de abortus kwestie. Op twitter heb ik mijn mening daar richting hen over gegeven. Ik heb hen gevraagd of ze wel eens recht in het gezicht van hun vrouw kijken en zeggen, " Ik hou van jou schat", om reden dat ze tijdens hun politieke werk de vrouwenrechten met voeten treden en dus verraad aan hun vrouw plegen.  :)  kreeg gelijk een ban van ze, maar ik heb meer accounts dus . . . . . .

Tusk wilde met hen samenwerken, ik ben daar geen voorstander van, omdat ik veel lees en zie dat de andere heren niet te vertrouwen zijn. Kijk dus niet vreemd op als na de verkiezingen deze drie met PiS gaan samenwerken.

Ik heb vroeger nooit gedacht dat Twitter zo belangrijk zou kunnen zijn, nu krijg ik al bericht 2 minuten na dat PiS iets verkeerd heeft gedaan, voorheen duurde dat een dag of twee.

Ruud, ik ben het type man, dat als hij veel negatieve zaken ziet, hij een lijst maakt van de activiteiten van een partij en dan de goede tegen de slechte wegstreep., maar als ik zie dat PiS in 7 jaar tijd  949 affaires heeft die negatief zijn, dan hoef ik voor hen geen lijstje te maken. De link is voor je vrouw kan ze genieten.  :D  ;D

https://wiesci24.pl/2018/11/08/lista-100-afer-pis-solidarnej-polski-oraz-polski-razem-oto-obraz-dwoch-rzadow/

Daarnaast hou ik er niet van dat PiS pedofilie niet openlijk afkeurt en een paus in bescherming neemt vanwege dat het een Pool is, mensen dwingt op school naar zijn afbeelding te kijken en te bepalen dat jij geen Pool bent als je de paus niet eert. Ik kan zelf goed bepalen wie ik eer en wie niet, daar heb ik geen politieke partij voor nodig.

Heb je de foto's a gezien van de minister van justitie, die een pistool in zijn broeksband draagt? Hij zal maar eens overspannen zijn, de angsthaas.

Verder dwaalt deze partij steeds verder richting Putin.  >:(    Dat kan leiden tot een binnenlandse oorlog, waarvan je soms al oproepen ziet op Twitter.