Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Voormalige non over relaties in het klooster

Gestart door Pieszyce, 4 april 2023, 19:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Voormalige non over relaties in het klooster
Ze onthulde hoe het echte leven van de clerus is

30 maart 2023
Autor tekstu: Magdalena Cichocka

Sylwia was zes jaar lang non. Na die tijd besloot ze ontslag te nemen en daar had ze goede redenen voor. Ze vertelde ons hoe haar leven in de orde was en onthulde feiten die sommigen misschien uiterst verrassend vinden. Maak kennis met haar verhaal.

We leren Sylwia's ervaringen kennen van de website kobieta.wp.pl, waar een interview werd gepubliceerd dat werd afgenomen door Wirtualna Polska-journaliste Sara Przepióra. De pijnlijk eerlijke bekentenissen roepen extreme emoties op.

Voormalige non op een typische dag in een klooster

Sylvia vertelde dat ze bij toeval in een nonnenklooster kwam. Het blijkt dat een vriendin van haar geestelijke wilde worden. Ze besloot haar te vergezellen toen ze een zuster ontmoette en zo is het allemaal begonnen. Later in het interview vertelde ze hoe haar typische dag eruit zag.

Het blijkt dat de vrouwen in de orde veel verantwoordelijkheden hebben en dat hun agenda's tot de nok toe gevuld zijn. Sylvia stond heel vroeg op om het eten voor de zusters klaar te maken, de tafel te dekken en de Bijbels open te slaan. Dan was het tijd voor de mis, het gebed, en na het ontbijt waren er lessen Latijn en filosofie. Vervolgens was er weer een mis, de zogenaamde summa, en daarnaast bracht Sylvia veel tijd door in de bibliotheek. Daarna hielp ze weer in de keuken, maakte met de anderen het avondeten klaar en ging daarna naar het avondgebed.

Homoseksuele relaties binnen de Orde

Sylwia's verdere bekentenissen zijn opzienbarend. De voormalige zuster vertelde dat ze besloot de orde te verlaten omdat ze niet geliefd was bij de vrouwen van de congregatie. Ze voegde eraan toe dat conflicten vaak uitliepen op handgemeen gewelden omdat Sylwia zich niet liet mishandelen, lieten de zusters haar geen eeuwige geloften afleggen. Bovendien hielden ze niet van haar contacten met andere geestelijken.

- Verschillende redenen hebben mij doen besluiten de orde te verlaten. Allereerst was ik niet geliefd bij de andere zusters. Sommige conflicten escaleerden zelfs in handgemeen geweld. Ik stond niet toe dat iemand mij beledigde, dus kwam ik voor mezelf op. Ik leerde mezelf als kind te verdedigen tegen geweld, -  bekende ze in een onderdeel voor woman.wp.pl.

De voormalige non onthulde ook dat homoseksuele relaties in religieuze ordes niet ongewoon zijn. Relaties ontstaan vaak in kloosterorden, zegt ze, waar het contact met de wereld sterk beperkt is.

- Homoseksuele relaties in vrouwenkloosters zijn niet ongewoon. Ze worden echter niet zo vaak gemeld als affaires tussen monniken of priesters. Vaak ontstaan dergelijke relaties in kloosters, waar nonnen geen contact hebben met de wereld. Dan is het aangaan van een relatie met een andere vrouw uit het klooster de enige manier om de eenzaamheid te bestrijden, - onthulde zij.

Relaties met priesters

Sylwia besloot ook te praten over de relaties die plaatsvinden tussen nonnen en priesters. Die blijken ook te bestaan, maar de vrouw wees erop dat priesters niet weten hoe ze met vrouwen moeten 'omgaan'. Ze beschrijft dat er niet zoiets bestaat als een filter. Vaak zeggen priesters direct wat ze willen, en soms proberen ze het te krijgen zonder het te vragen.

- Ik was ook overtuigd om het klooster te verlaten door het onbeschaamde gedrag van priesters en monniken. Meer dan eens kreeg ik expliciete voorstellen van hen. [Geestelijken zijn niet ervaren in het gebruikelijke flirten. Ze zeggen botweg wat ze van een vrouw willen. Ze houden zich niet bezig met conventies, noch verspillen ze tijd met kletsen. Er zijn momenten geweest dat ze direct tot actie overgingen zonder mijn toestemming te vragen. Ik ben geen onderdanig persoon, en ik weet hoe ik mezelf moet beschermen. Daarom is geen van hen erin geslaagd mij pijn te doen. Andere nonnen hadden misschien minder geluk, - vertelde de voormalige non aan WP in een interview.

Sylwia besloot ook te praten over de biecht die zij besloot af te leggen nadat zij de orde had verlaten. Zodra zij de biechtvader vertelde dat zij het habijt had verlaten, reageerde hij verbaal agressief en slingerde verschillende beledigingen naar de vrouw. Zij besloot niet bij de pakken neer te zitten en sloeg de biechtvader zo hard in het gezicht dat hij op de grond viel.

- Zodra ik zei dat ik het klooster ging verlaten, sprong hij als een gebrande man uit de biechtstoel en begon me uit te schelden. Hij beweerde dat de hel me zou verteren voor deze beslissing. Ik was verrast door zijn gewelddadige reactie. Ik voelde woede in mij opkomen. In de loop der jaren had ik het ergste gedrag van de geestelijkheid meegemaakt. Ik had niet meer zoveel respect voor hen als de rest van de samenleving. Ik sloeg de beledigende biechtvader in het gezicht. De klap was zo hard dat de priester op de grond viel,- zei Sylwia in een interview.

Bron: kobieta.wp.pl

Bron:  kobieta.swiatgwiazd.pl  przez Magdalena Cichocka       język po Polsku[/i][/b]