Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Vader Marcin Mogielski verliet de Dominicanen en werd volgeling van de Evangelische Augsburgse Kerk

Gestart door Pieszyce, 11 april 2023, 19:56

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Vader Marcin Mogielski verliet de Dominicanen en werd volgeling van de Evangelische Augsburgse Kerk

Kościół
8 april 2023 46
Jerzy Połowniak

Het was Marcin Mogielski die 20 jaar lang met de hiërarchie van de katholieke kerk vocht voor gerechtigheid voor de slachtoffers van de pedofiele priester uit Szczecin, Andrzej Dymer. Op Heilige Zaterdag verklaarde Mogielski: "Mijn handen zijn te kort en de macht over mij is sterk en effectief. Ik ben nog steeds christen, maar in de Evangelische Augsburgkerk".

De monnik, afkomstig uit Szczecin en tot een paar dagen geleden woonachtig in een Dominicaans klooster in Wrocław, vecht al 20 jaar voor gerechtigheid voor de slachtoffers van pater Andrzej Dymer - tienerleerlingen van het Frater Albert's Hostel in Szczecin.

Mogielski schreef de getuigenissen op van de slachtoffers van Dymer uit Szczecin

Het was Mogielski die in 2003 de getuigenissen van de slachtoffers van pater Dymer en van opvoeders die met het "probleem" vertrouwd waren, opschreef en aan de toenmalige dominicaanse provinciaal pater Maciej Zięba stuurde. Deze overhandigde ze aan de toenmalige metropoliet van Szczecin-Kamień, aartsbisschop Zygmunt Kamiński. De zaak werd jarenlang in de doofpot gestopt door deze en volgende hiërarchen, en pater Dymer werd bevorderd tot opeenvolgende prominente posities terwijl hij met succes het vermogen van het aartsbisdom vermenigvuldigde.

Betaalmuur:

Bron:  szczecin.wyborcza.pl przez Jerzy Połowniak       język po Polsku

Pieszyce

Schande, dat een monnik, zijn orde moet verlaten omdat alles wat boven hem staat, hm dwars zit, terwijl hij niets anders doet dan de slachtoffers van een pedofiel beschermen..
Zum Kotzen

In ieder geval respect voor deze man, zo zie je maar niet alle geestelijken zijn pedofiel.  :)