Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ze schreef slogans ter ondersteuning van de LGBTQ+ gemeenschap

Gestart door Pieszyce, 28 september 2022, 10:52

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ze schreef slogans ter ondersteuning van de LGBTQ+ gemeenschap
op de stoep buiten een kerk. De politie sloeg haar in de boeien

26 september 2022
Autor: eŁKa/tam

Een 17-jarige schreef voor een kerk in Toruń slogans op de stoep ter ondersteuning van de LGBTQ+ gemeenschap en kritiek op de kerk. Zoals ze vertelt, werd ze op een gegeven moment geboeid
door politieagenten. Het gedrag en de aanhouding van de agenten zijn te zien op de video. Nieuw Links parlementslid Joanna Scheuring-Wielgus eiste in dit geval uitleg.

De arrestatie van de 17-jarige activist uit Bydgoszcz vond plaats op 17 september voor een kerk in de oude binnenstad van Toruń. Zoals de tiener vertelt, zag ze bij een bezoek aan de stad mensen
op het marktplein staan met spandoeken waarop LGBTQ-mensen werden beledigd. - Zulke mensen werden vergeleken met pedofielen," beschrijft de 17-jarige Malwina Chmara.

Het meisje, zegt ze, besloot haar verzet tegen dergelijke leuzen te uiten. Op de stoep naast de kerk schreef ze met geel krijt: "Verlaat LGBTQ+ mensen". Zoals ze toegeeft, voegde ze ook de namen
toe van geestelijken die beschuldigd waren van pedofilie.

"De agenten deden me handboeien om en sleepten me met geweld de politieauto in".

Zoals de 17-jarige vertelt, verschenen er plotseling geüniformeerde agenten aan haar zijde. - De politie vroeg me om mijn documenten en ging vervolgens de kerk in om de priesters te raadplegen.
Ik heb een half uur gewacht voordat de agenten besloten me in verband met de zaak aan te houden," vertelt ze. Op de beelden van de interventie staan op een gegeven moment wel vijf agenten
over het meisje dat op de stoep zit.

- Ik was niet agressief, ik probeerde niet aan de politie te ontsnappen, en toch deden de agenten me handboeien om en sleepten me met geweld de politieauto in. Ik zat gedurende mijn hele detentie
in deze handboeien", vertelt de 17-jarige.

Op het politiebureau werd haar artikel 63 van het wetboek van strafbare feiten ten laste gelegd, betreffende het plaatsen van een aankondiging, affiche, bord, oproep, pamflet, opschrift of tekening
op een openbare plaats zonder toestemming van de beheerder van die plaats. Er staat haar een boete te wachten.

• Hij die op een openbare plaats die daarvoor niet bestemd is, een aankondiging, affiche, bord,oproep, folder,
    opschrift of tekening plaatst of in het openbaar op een andere plaats tentoonstelt zonder toestemming van de
    beheerder van die plaats, wordt gestraft met vrijheidsbeperking of geldboete. Art. 63a. § 1 van het wetboek
    van strafbare feiten

Tussenkomst van een parlementslid en vragen aan de politie

De detentie heeft Nieuw Links parlementslid Joanna Scheuring-Wielgus ontzet, die vorige week een verzoek heeft ingediend bij het hoofd van de gemeentepolitie in Toruń. - Ik stelde hem verschillende
vragen. Commandant, beschermt de politie van Toruń de burgers of beschermen ze de kerk? Moeten Toronto politieagenten overleggen met de pastoor of moeten ze zich zorgen maken over de veiligheid
van de burgers? Hebben de agenten van Torun Malwina's persoonlijke waardigheid niet geschonden door haar te boeien? - beschrijft de parlementariër.

- Een woordvoerder van de politie in Toruń nam water in zijn mond en weigerde voor de camera commentaar te geven. Hij verklaarde alleen in een telefoongesprek dat de politie alle omstandigheden v
an de interventie aan het uitleggen was, meldde TVN24-verslaggever Mariusz Sidorkiewicz.

Bron:  tvn24.pl/pomorzen autor:eŁKa/tam  . . . . . . . . . en zie Video