Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Hoe CPK land terugkoopt van boeren voor een groot vliegveld

Gestart door Pieszyce, 12 september 2023, 15:19

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Hoe CPK land terugkoopt van boeren voor een groot vliegveld
'Iedereen werd hier apart bespeeld'.

CPK
10 september 2023 
Katarzyna Jaroch

In mijn dorp zijn nog 14 van de 31 boerderijen over," zegt Witold Konarski, de burgemeester van Buszyce, een van de dorpen die voor de bouw van CPK voor de sloop is bestemd. - Het bedrijf taxeerde de boerderijen in stilte en hield de contracten geheim. Ze sloten ze om de beurt af.

"Hier wordt CPK gebouwd", hangt een groot spandoek op het hek van een bescheiden boerderij in het kleine dorpje Podbuszyce. - "Dat was van mijn buurvrouw", roept een vrouw me toe vanachter het hek. - Ze heeft het verkocht en is vertrokken. Ik heb ook een aanvraag ingediend voor de regeling Vrijwillige Overname. Wilt u luisteren? - vraagt ze.

En ze begint: - Er kwam een taxateur uit Warschau. Ze keek rond en zei: "Dit land is niets waard. Ze adviseerde me om het te verkopen voor wat ze me gaven, want het zou alleen maar erger worden met onteigeningen. Ze zei dat ik er een stuk land in de buurt van Warschau voor kon kopen. Maar wat is zo'n stuk land mij waard? Ik kan er geen tractor op laten rijden, noch een maaidorser.

Betaalmuur:

Bron:  warszawa.wyborcza.pl    język pi Polsku