Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Ze stelen gewoon van het Poolse volk. Brutaal, in het licht van de camera's

Gestart door Pieszyce, 16 november 2023, 00:41

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Ze stelen gewoon van het Poolse volk. Brutaal, in het licht van de camera's
En ze zouden ervoor moeten zitten

15 november 2023

- Een maand na de verkiezingen. Gedurende deze tijd heeft Wet en Rechtvaardigheid (het hele kamp van de afgelopen acht jaar) op geen enkel moment de lessen van de "overwinning" geleerd. Natuurlijk heeft iemand een positie verloren, iemand is verplaatst naar "een andere afdeling", iemand heeft weer iets nieuws gekregen - zolang het maar op tijd is voor de definitieve ineenstorting," schrijft Marcin Tyc op internet.

Bovenop dit alles komt de president, die na de eerste (zeer belangrijke) stemmingen in de Sejm publiekelijk zegt dat "ik geloof dat premier Mateusz Morawiecki een meerderheid voor zijn regering zal vinden". Natuurlijk, nul verrassing hier, want wat konden we verwachten van Andrzej Duda? Dat hij een logische, rationele beslissing zou nemen in lijn met de wil van de kiezers? Nee, dat konden we toch niet verwachten.

- Wat is prettig? Wat we nu zien is tijdelijk en zal hoogstens tot 15 december duren. We zullen volhouden. Bovendien is het verheugend dat de burgers eindelijk beginnen te kijken naar de werkzaamheden van de Sejm. Natuurlijk is het nu warm en zal de sfeer zo weer afkoelen, maar desondanks is de belangstelling voor de werkzaamheden groot. Wat zien de mensen? Ze zien het gekrijs, gejammer en gejammer van de "meesters" die van de trog worden gerukt. Van de salarissen waar ze in de meeste gevallen geen recht op hadden. Van de banen die ze op collegiale basis kregen, ontdaan van functies waarvoor ze niet competent waren. Tijdens debatten in de Sejm nemen de ene na de andere in diskrediet geraakte ministers van de vertrekkende regering plaats op het spreekgestoelte en vegen hun gezicht af met de Grondwet. Ziobro spreekt in zijn falsetstem over de rechtsstaat. Czarnek hoefde het alleen nog maar over gezonde voeding te hebben.

- De democratie kent (gelukkig) het rouleren van de macht en uiteindelijk - hoe politici het ook spellen - ligt de eindbeslissing bij de kiezers. Jaroslaw Kaczynski begrijpt dit niet. Hij dacht dat als hij van staat naar partij zou gaan, als hij van de publieke televisie een partijbulletin zou maken, als Orlen de pers zou kopen, dit genoeg zou zijn om de macht voor de komende termijnen te concretiseren. De grote strateeg is gevallen. Niet voor het eerst. Alles wijst er echter op dat dit zijn laatste keer zal zijn, want hij is oud, zijn conditie is niet meer hetzelfde en, zoals we allemaal weten, met mislukkingen - zal het achterklap en de verwijten zo meteen beginnen.

- Ik wacht gewoon op de eerste editie van het Journaal waarin de presentator(s) zullen vertellen over de schandalen en zelfs misdaden van de regering tussen 2015 en 2023. Ik wacht op de verbazing van het huidige TVP Infopubliek wanneer iemand hen laat zien dat ze acht jaar lang zijn beduveld. Ik neem aan dat ze misschien een ontkennings- en realiteitsbedrogsyndroom hebben, ze zijn tenslotte zelf de afgelopen acht jaar bedrogen. Ze zijn eraan gewend. Ze voelen zich op hun gemak - wie geeft graag toe dat iemand hem voor gek heeft gezet? Nauwelijks, acht jaar lang deed hij dat.

- Het laatste is dat al die mediakanalen die de regering hebben geprezen, de oppositie hebben gehekeld, tegenstanders van de regering hebben aangevallen, een plotseling gebrek aan geld zullen voelen, dat in een brede stroom is binnengestroomd uit advertenties van schatkistbedrijven, subsidies, sponsoring, enz. Er komt zo meteen een einde aan dit alles en deze media hebben zo'n verwaarloosbaar bereik dat ze zonder de financiële steun die ze tot nu toe hebben gehad, zwaar zullen lijden. Tenzij Jarosław Kaczyński aankondigt dat dit vanaf nu partijmedia zijn en gesubsidieerd zullen worden uit de partijkas. Dat zou tenminste eerlijk zijn. Ik eis dit niet van Kaczyński's mensen, en ik weet zelfs zeker dat het niet zal gebeuren. Ze zullen nu martelaren zijn "voor de Poolse zaak". Alleen in hun geval gaat het alleen om macht omwille van de macht. Een zieke lust," besluit Tyc.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku