Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Selectie" is niet genoeg?

Gestart door Pieszyce, 17 oktober 2022, 23:43

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Selectie" is niet genoeg?
Voor de bijeenkomsten van Kaczyński brengt de PiS partij aanhangers met bussen...

Adam Nowiński
17 oktober 2022

Vanaf het begin, om een ontmoeting met Jarosław Kaczyński bij te wonen, moest men zich inschrijven en op de gastenlijst staan. En hoewel de plaatselijke
structuren van de PiS partij het bestaan van een dergelijke selectie ontkenden, bleek uit talrijke opnames dat niet elke inwoner de president kon zien. Nu blijkt
echter dat PiS niet alleen een lijst heeft, maar ook medestanders per bus uit andere steden meebrengt. Een van de aanwezigen op de bijeenkomst vertelde hoe
dit eruit ziet.

• Jarosław Kaczyński heeft zaterdag een bezoek gebracht aan Myszków in de provincie Śląsk....
  • Alle bewoners die de leider van het machtskamp wilden zien, werden niet toegelaten tot de
    vergadering met de voorzitter van PiS.
  • Het blijkt echter dat niet alleen de inwoners van Myszków aanwezig waren, maar ook ...
    Częstochowa, die door de partij in bussen werden meegebracht

Vanaf het begin was het bijwonen van een ontmoeting met Jaroslaw Kaczyński een grote uitdaging voor de inwoners van de steden die hij bezocht. Waarom?
Er was een selectieprocedure voor elk van hen.

Alleen degenen die zich op de lijst hadden ingeschreven of op de lijst waren gezet door de plaatselijke structuren voor PiS mochten de zaal met Kaczyński
betreden. Er waren bijeenkomsten waarvoor bleek dat de aanmeldingen plaatsvonden op het lokale partijhoofdkwartier.

En hoewel PiS dit ontkende en beweerde dat dit open bijeenkomsten waren en alle inwoners aanwezig konden zijn, werd herhaaldelijk gezien dat niet
iedereen werd toegelaten. Niet alleen dat, maar sommigen zijn zelfs uit de vergaderzaal gezet na binnenkomst. Dat was het geval in Szczecin met Łukasz
Olejnik, die naTemat vertelde over het hele incident.

- Na een tijdje herkende de provinciale secretaris van de PiS partij, Witold Witkowski, me. Hij kwam naar me toe en zei dat ik hier niet welkom was. Toen greep
hij me bij mijn kleren ter hoogte van mijn borst en begon me rond te trekken. Ik zei hem me te laten gaan, dat ik het niet eens was met dergelijk gedrag, maar
hij bleef aan me trekken. Toen ik probeerde zijn handen af te schudden, werd ik getrapt door veiligheidsagenten - mannen in pak, met koptelefoons in hun
oren," vertelt Olejnik.

- Ondertussen kwam een man met een 'Organisator'-badge naar me toe en zei dat mijn naam niet op de gastenlijst stond en dat ik dus illegaal was
binnengekomen. Dit was een leugen, want ik had me aangemeld op de lijst en ze hadden me zelf een badge gegeven met de tekst 'Gast' – voegde hij toe.

Met de bus naar de vergadering?

Maar niet alle organisatoren speelden een schijnspel. In Nowy Targ verklaarde de plaatselijke PiS partij openlijk dat zij geen "vechtpartijen" wilde en dat zij
registratie zou invoeren voor de ontmoeting met Jarosław Kaczyński.

Het blijkt echter dat PiS een stap verder is gegaan en niet alleen inwoners van een bepaalde stad niet toestaat de gastbezoeken van Kaczyński bij te wonen,
maar ook PiS-aanhangers uit andere steden per bus binnenhaalt.

Dit was afgelopen weekend het geval in Myszków in de provincie Śląsk. Het bleek dat de partij mensen van buiten de stad naar de bijeenkomst met de
voorzitter had gehaald, wat de zin van het organiseren van dergelijke bijeenkomsten volledig ondermijnt.

- Het was bedoeld als een bijeenkomst met de bewoners, open voor iedereen. En het was onmogelijk om binnen te komen. Wie was er binnen? Clowns, politici
en mensen die per bus werden aangevoerd. Zijn dit de inwoners van Myszków? - vroeg een inwoner van Myszków aan de Onet-verslaggever.

Het portaal meldde dat tegenover het culturele centrum waar Kaczyński sprak, twee bussen stopten en tientallen mensen instapten die eerder de bijeenkomst
met de voorzitter van PiS hadden bijgewoond.

De media slaagden erin een van de buspassagiers te spreken. Het bleek dat hij, net als de rest van de begeleiders, uit Częstochowa kwam.

- Wij komen uit Częstochowa. De voorzitter zal ook in Częstochowa zijn en wij zullen er ook zijn. We zullen bij beide bijeenkomsten aanwezig zijn," zei hij voor
de camera.

Bron:   natemat.pl przez Adam Nowiński       językpo Polsku

Bobal

Als je nou op verkiezingstournee bent moet je toch niet alleen je hardcore achterban toespreken maar juist de twijfelaars overtuigen en overhalen op jou te stemmen?

Pieszyce

Ik ben bang dat dit Kaczyński geen fluit interesseert, omdat ze iets van plan zijn waardoor ze
meer kans hebben om te winnen, zelfs als ze maar weinig stemmen halen.

Hij kan bijvoorbeeld zomaar de Grondwet blokkeren en de verkiezingen verdagen tot het hem uitkomt.

We zijn er nog lang niet.