Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

TVP-verslaggever ontslagen over Szydło-incident onthult schokkend achtergrondverhaal

Gestart door Pieszyce, 4 januari 2024, 01:25

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

TVP-verslaggever ontslagen over Szydło-incident onthult schokkend achtergrondverhaal

3 januari 2024

Marcin Jakóbczyk, de verslaggever die bij het TVP Journaal is ontslagen omdat hij de waarheid over het Szydło-ongeluk naar buiten wilde brengen, heeft de achtergrond van de zaak beschreven:

- Ik herinner me het Szydło-ongeluk. Ik werkte toen voor TVP, ik had dienst en werd onmiddellijk naar Auschwitz gestuurd. Ik heb deze leugens en manipulaties van dichtbij gezien. Ik sprak met getuigen van het ongeluk - niemand hoorde de signalen. Ik vertelde erover in de uitzending, tijdens een live voor TVP Info en liet zelfs een getuige aan het woord. Ik hoorde een paar krachtige woorden van de redacteur aan de telefoon, die het niet waard zijn om hier geciteerd te worden.

- Toen ik in de volgende uitzending liet zien dat er op de plaats van het ongeluk een dubbele lijn liep die niet zonder seinen door een regeringscolonne mocht worden overschreden, werd ik uit de lucht gehaald en geschorst. Ik kwam thuis en bekeek het "gefictionaliseerde" materiaal van Bartłomiej Graczak in het Journaal en daarin, in plaats van een dubbele ononderbroken lijn - een stippellijn! Een dag later was er in het Journaal al een dubbele ononderbroken lijn, maar er waren luide geluidssignalen aan toegevoegd. Om de kijker geen twijfel te laten bestaan, velde Graczak een oordeel, iets wat een journalist NOOIT zou moeten doen.

- Hij benadrukte duidelijk dat "de dader van het ongeluk een 21-jarige inwoner van Oświęcim is", "de colonne op de juiste manier reed, de licht- en geluidssignalen aan stonden" en de bestuurder van de seicento ze niet hoorde omdat hij hard naar muziek luisterde en in een oude auto reed. Gordijn... Zie nu deze twee materialen en de echte kaart vergeleken met die op het nieuws en stel je voor dat je na de parlementaire stemming van vandaag nooit meer onderscheid zult kunnen maken tussen een leugen en de waarheid. Je hoeft je er zelfs geen zorgen meer over te maken.

Dit is hoe het systeem van liegen om de macht te beschermen werkte.

Bron:  wiesci24.pl     język po Polsku