Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Vandaag is het handelszondag

Gestart door Pieszyce, 28 januari 2024, 15:11

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Vandaag is het handelszondag
De regering van Donald Tusk werkt aan het opheffen van de verboden

28 januari  2024

Vandaag is het handelszondag. U kunt winkelen omdat er die dag geen beperkingen zijn. Zoals we onofficieel hebben vernomen, werkt de regering aan het opheffen van het verbod op zondagshandel. Passende ideeën zullen worden gepresenteerd door het Ministerie van Arbeid.

Het handelsverbod op zondag was het idee van PiS om stemmen te winnen van de Solidariteitsbeweging van Piotr Duda. Het verbod vernietigde kleine Poolse bedrijven, maar leverde veel argumenten op voor de ontwikkeling van grote winkelketens. Het was ook een knipoog van PiS naar de kerk en Obajtek – omdat Polen gedwongen werden te winkelen in dure winkels bij benzinestations en dure winkels van een van de winkelketens.

Het zou de moeite waard zijn om de achtergrond achter de invoering van dit verbod te onthullen, vanwege de aanwezigheid van een zakenman uit Toruń, Tadeusz R., in de arrangementen.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku

Bobal

Het is onduidelijk wanneer op zondag de winkels open zijn dus ik heb gisteren lopen sjouwen. Had dus ook vandaag gekund  ;D .

Maar even praktisch: veel mensen werken door de week en zaterdag kent ook zo z'n activiteiten. Dan is een zondagopening zo gek nog niet. Maar voorheen sloeg dat door, ik bedoel winkels open van vroeg tot laat. Waarom niet net als in de meeste Nederlandse steden, open van 12.00 tot 17.00 uur. Iedereen kan dan naar keuze uitslapen, naar de kerk of bij schoonmoeder op bezoek voordat er geshopt wordt, en winkels, eigenaren en medewerkers, hoeven geen hele dag open te zijn maar voldoende voor wat shoppen.

Pieszyce

CiteerHet is onduidelijk wanneer op zondag de winkels open zijn

Ergens schijnen daar tabellen voor te zijn, maar daar heb ik niet naar gezocht. :(

In Principe ben ik tegen zondags verkoop, veel kopen we hier digitaal, zodat we niet hoeven te slepen  ::)  en kopen dan dat soort zaken in bij diverse winkeliers die thuis bezorgen, en zo dat de bezorging wegens gunstige aanbiedingen ook nog een gratis is, maar die aankopen op zondag afleveren of inkopen willen we niet. Zowel mijn schoonheid als ikzelf  vinden dat er een dag in de week rust moet zijn.  Heeft ook niets met de kerk te maken, gewoon met rust.

Ik vraag me in dit soort discussies altijd af, hoe deden onze ouders dat dan vroeger. :-\

Toen ik nog alleen in mijn oude stad woonde, was het altijd zaterdag naar de super, de groenteman leverde aan huis af in een kist, en een slijterij was 25 meter van mijn huis verwijderd geen problemen dus. Door de weeks kocht ik wel eens extra in, na mijn werk, in het dorp waar het bedrijf waar ik werkte stond.

Maar het zal wel komen dat men er gemakkelijker over is gaan denken, heb een buurman die elke dag om 14:30 klaar is met zijn werk, maar toch op zondag naar Dordrecht gaat waar de super open is en dan denk ik waarom, want je moet nu ook nog verder rijden.  :)

Ik ben benieuwd of het Tusk gaat lukken en Duda het niet blokkeert.  >:(

Ruud

Ook bij mij een dubbel gevoel over het open zijn van winkels op de zondag. Aan de ene kant wel handig, je hoeft niet meer na te denken of je nu wel of niet naar de super gaat, maar als er 1 open is, moet de rest ook.
Hier in de buurt (in Nederland) is er 1 super op zondag dicht, en de rest open, dat lijkt nadelig voor de super die dicht is, maarer zijn ook kerkelijke groepen die hun leden oproepen om naar de op zondag gesloten super te gaan omdat deze de zondagssluiting respecteerd. Het is ook niet zo dat er door de zondagsopening ineens meer gekocht gaat worden in een super, maar de kosten (personeel, licht) is wel hoger, dat moet toch betaald worden. Er lopen in NL ook al wat discussies dat supers minder lang open gaan zijn, om de kosten wat te drukken, en die betaald toch de klant.

Dat 12:00 tot 17:00 is nog vaak een gevolg van kerkse activiteiten in een stad of dorp, zodat de kerkdiensten niet verstoord gaan worden door winkel activiteit. In de grote steden is die restrictie van tot 12:00 dicht er ook vaak niet, of niet meer. Denk dat het ook meer zal gaan veranderen, de kerk activiteiten lopen terug in NL, maar ik heb de indruk, althans hier dat de druk van supers om open te zijn vanaf de ochtend op zondag toch wat minder is geworden, denk vanwege de kosten.

Maar goed, een vast regel, dus elke zodag het zelfde, zou in Polen wel een hoop helpen. De open zondag wordt wel redelijk vaak genoemd in radio reclames en zo, dus als we in Polen zijn is het vaak wel duidelijk wanneer er een open zondag is, maar we maken daar eigenlijk nooit gebruik van, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die door de week weinig tijd hebben, en de zaterdag ook druk zijn, en dus die open zondag wel graag zien.

Kan me van een jaar of 40 geleden nog wel herinneren dat de winkels alleen zaterdag ochtend open waren, en door de weeks ook niet na 5 of 6 uur. Toen kwamen we ook aan onze boodschappen, al had je toen ook weinig 2 verdieners. Maar dat waren andere tijden, en daar willen we ook niet naar terug denk ik.

Bobal

Ruud, je hebt helemaal gelijk, hoor.
Ik ben misschien ouderwets. Had in gedachten, dat veel kleine winkels die het van de weekendverkopen moeten hebben door de zondagsluiting omzet zijn kwijtgeraakt door internetverkopen (die sluiten nooit). Maar of die omzet volledig terugkomt met een beperkte zondagsopening......?
Voor eigenaar en medewerkers is een vrije dag in de week wel goed, maar dat hoeft dus niet beslist de zondag te zijn.