Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wanneer wordt het project grondwetswijzigingen bekendgemaakt?

Gestart door Pieszyce, 29 januari 2024, 00:58

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wanneer wordt het project grondwetswijzigingen bekendgemaakt?
Adam Bodnar: er zal deze week behoorlijk belangrijke actie plaatsvinden

27 januari 2024
Auteur: akr/tr

Ik verzeker u dat we er met al onze kracht naar zullen streven om het rechtssysteem te herstellen, zei het hoofd van het ministerie van Justitie, Adam Bodnar, zaterdag. Hij sprak over de door de regering aangekondigde voorgestelde wijzigingen in de grondwet, die zouden leiden tot herstel van het rechtssysteem. – Ik denk dat er deze week in deze context heel belangrijke actie zal plaatsvinden. Dat is tenminste wat ik verwacht deze week te kunnen presenteren, zei hij.

Zaterdag vond het Gala van Poolse zakenleiders plaats - georganiseerd door de Business Center Club - ter bekroning van de 31e editie van de Poolse Zakenleiders wedstrijd. Tijdens de ceremonie werden naast de Poolse Business Leader-beeldjes ook speciale prijzen uitgereikt. Ze werden ontvangen door de minister van Justitie, procureur-generaal Adam Bodnar en de Amerikaanse ambassadeur in Polen, Mark Brzezinski. Dit waren respectievelijk de BCC Special Award voor een binnenlandse persoonlijkheid en de BCC Special Award voor een buitenlandse persoonlijkheid.

Na het gala sprak Bodnar met een TVN24-verslaggever. De minister werd onder meer gevraagd hoe ver de hervormingen van de rechtsstaat die het ministerie voorbereidt, zouden gaan, waartoe ook grondwetswijzigingen zouden behoren.

– Ik denk dat het een goede eigenschap van elke politicus is om niet te anticiperen op de acties die via persverklaringen zullen worden ondernomen. Dus wanneer deze acties verschijnen, zult u zien wat ze zijn. Ze worden op de juiste manier voorbereid, beschreven en gepresenteerd. Ik verzeker u dat we er met al onze kracht naar zullen streven om het rechtssysteem in Polen te herstellen, antwoordde het hoofd van het ministerie van Justitie.

Op de vraag "wanneer kunnen we deze grondwetswijzigingen verwachten", antwoordde Bodnar: - Ik denk dat er deze week in deze context behoorlijk belangrijke actie zal plaatsvinden. Dat verwacht ik tenminste deze week te kunnen presenteren.

Bodnar over TK. 'We moeten op een alomvattende manier op dit probleem reageren'

Op de vraag of de veranderingen het Constitutioneel Tribunaal betroffen, benadrukte hij dat dit orgaan "absoluut fundamenteel is vanuit het oogpunt van het garanderen van constitutionele waarden en de rechten en vrijheden van het individu."

- We hebben een situatie waarin we geen groter vertrouwen van het publiek meer hebben in de werking van het Constitutioneel Hof. Latere uitspraken worden soms schouderophalend ontvangen. Ze veroorzaken echter een hele reeks verschillende complicaties in het functioneren van de staat, benadrukte hij.

Volgens hem moeten we "het feit onder ogen zien dat we dubbele rechters hebben in het Tribunaal, en dat we een president van het Tribunaal hebben wiens mandaat als president we in twijfel trekken, en dat we vaak situaties hebben gehad waarin de samenstelling van het Tribunaal werd gemanipuleerd." - We moeten eenvoudigweg op een alomvattende manier op dit probleem reageren - zei Bodnar.

Hij herinnerde er ook aan dat hij een wetsvoorstel had voorbereid met betrekking tot de Nationale Raad voor de Rechtspraak. Hij voegde eraan toe dat het "in de komende dagen" aan de regering zou worden overhandigd. - Het allerbelangrijkste is het simpelweg herstellen van de gewone, constitutionele procedure voor het kiezen van rechters die lid zijn van de Nationale Raad voor de Rechtspraak. En ik denk dat dit een van de eerste wetsontwerpen is die de komende dagen zullen worden verwerkt, zei hij.

Een ander belangrijk punt is, zoals hij zei, de scheiding tussen de ambten van de minister van Justitie en de procureur-generaal. - Ik heb de aannames voor het wetsvoorstel aangekondigd, nu gaan we beginnen met het schrijven van het wetsvoorstel. En ik hoop dat dit is waar we ons de komende maanden op zullen concentreren, dat het geen voortdurend (...) gevecht zal zijn over verschillende retorische argumenten in het publieke debat, maar dat we eenvoudigweg zullen beginnen met heel specifiek wetgevend werk. Zowel in deze fase van openbare raadplegingen als eenvoudigweg door werk in het parlement, voegde hij eraan toe.

Getuigenis in de Pegasus-zaak. "Doorbraakverklaringen"

Ook de minister van Justitie en de procureur-generaal gaven commentaar op de Pegasus-zaak. Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak, waarnemend hoofd van het Centraal Anticorruptiebureau, werd ondervraagd in het onderzoek naar het hacken van de telefoon van Krzysztof Brejza van de Burger Coalitie met behulp van spionagesoftware. Voorheen was zij een van de onderzoekers in de CBA-procedure tegen de familie Brejza.

Journalisten van TVN24 en "Superwizjer" TVN stelden onofficieel vast dat het hoofd van de CBA het gebruik van het spionageprogramma tegen de politicus bevestigde.

- Ik denk dat we veel van deze doorbraken hadden in de Pegasus-zaak. Omdat we ook het rapport hadden van de Senaatscommissie onder voorzitterschap van senator Marcin Bosacki, en we hadden het rapport van het Europees Parlement – benadrukte hij. Hij gaf toe dat hij erg blij was dat "we nu een (parlement - red.) onderzoekscommissie voor de Pegasus-zaak starten."

- Maar natuurlijk heb ik een extra verantwoordelijkheid in verband met het feit dat (...) dit een van de kwesties is die het onderwerp Pegasus verbindt met het ministerie van Justitie. Namelijk het feit dat je Pegasus zelf hebt gekocht. De media berichtten immers dat Pegasus was gekocht met geld uit het Justitie fonds. Vrijdag was er ook een debat over dit onderwerp in het parlement, zei hij.

Hij voegde eraan toe dat "het tweede punt de strafrechtelijke aansprakelijkheid is voor deze misdaden van illegaal toezicht." - Dit alles zal moeten worden onderzocht. Ik denk dat de activiteiten van de onderzoekscommissie in deze zaak simpelweg zullen worden aangevuld met de normale activiteiten van het Openbaar Ministerie, aldus de minister van Justitie.

– Ik denk dat het feit dat het nieuwe hoofd van het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding zo direct over deze kwestie spreekt, aantoont waar we mee te maken hadden, en dit zijn zeker baanbrekende uitspraken – voegde hij eraan toe.

Bodnar over de onderscheiding: Ik beschouw het als een erkenning van de inspanningen van een hele generatie advocaten

Bodnar vertelde ook over de onderscheiding die hij die avond ontving. Hij wees erop dat het hem werd toegekend "meer voor wat" hij deed voordat hij de functie van hoofd van het ministerie op zich nam, toen hij commissaris voor de mensenrechten was.

"Ik zie het meer als een waardering voor de inspanningen van een hele generatie advocaten, mensen van rond mijn leeftijd, die de afgelopen jaren hebben gevochten voor het herwinnen van de rechtsstaat", zei hij. Volgens hem "waren er echt veel mensen bij betrokken."

Hij merkte op dat hij "zich volkomen bewust is van wat hij moet doen." - Ik zal heel blij zijn als ik over een paar jaar ondernemers kan ontmoeten en kan zeggen: luister, we zijn erin geslaagd het resultaat te bereiken van het herstellen van het rechtssysteem, het herstellen van de stabiliteit van het rechtssysteem en het herwinnen van de een onafhankelijk Constitutioneel Tribunaal voor burgers. Ik weet heel goed wat de missie voor mij is, voegde Bodnar eraan toe.

Beeldjes van Poolse zakenleiders en BCC Special Awards

Het doel van de Polish Business Leader-wedstrijd is het onderscheiden en belonen van bedrijven en hun managers die de beste economische resultaten behalen en zich onderscheiden door hun betrokkenheid bij de economische ontwikkeling van het land, het naleven van de principes van bedrijfsethiek en het uitvoeren van sociale en liefdadigheidsactiviteiten.

Op zijn beurt worden – zoals we op de BCC-website lezen – "BCC Special Awards toegekend aan uitmuntende persoonlijkheden van buiten het bedrijfsleven voor hun bijdrage aan de ontwikkeling van Polen, zijn economie en veiligheid." "Alle winnaars van de Special Awards zijn ereleden van de BCC. Tot nu toe is het Gouden Beeldje toegekend aan: George Bush, Krzysztof Penderecki, Jacques Chirac, Bill Clinton, Margaret Thatcher, Władysław Bartoszewski, Tony Blair, Volodymyr Zełenski en Pope Franciscus" - werd toegevoegd.

Zoals aangekondigd op het Gala van zaterdag, werd de speciale prijs dit jaar toegekend aan Bodnar voor zijn "acties als Ombudsman voor de rechtsstaat en juridische stabiliteit, voorwaarden die nodig zijn voor het goed functioneren en ontwikkelen van Pools ondernemerschap, evenals voor zijn belangrijke bijdrage aan de naleving van de burgerrechten en de effectieve opbouw van het maatschappelijk middenveld in ons land.

Brzezinski ontving de speciale prijs "voor activiteiten om Polen te ondersteunen en te integreren in de internationale arena, en bij te dragen aan de ontwikkeling van het ondernemerschap en de markteconomie in ons land en aan de vriendschap met ons land."

Auteur:  akr/tr

Bron:  tvn24.pl przez akr/tr    język po Polsku