Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk moet voorbereid zijn op Duda

Gestart door Pieszyce, 2 februari 2024, 20:27

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk moet voorbereid zijn op Duda
Hij wil de Kabinetsraad op televisie uitzenden 'om giswerk te elimineren'

Oprac: Patryk Rutkowski
1 februari 2024

- Ik zou tevreden zijn als de Kabinetsraad op alle televisies zou worden uitgezonden - zei Donald Tusk. De premier zou kunnen zeggen dat een live relatie 'duidelijk zou maken wie waarover debatteert'. De beslissing hierover ligt bij Andrzej Duda.

Donald Tusk verwees naar het besluit van Andrzej Duda, dat op 13 februari tijdens de kabinetsraad bijeenkwam. - Om aan de eisen van de president te voldoen, kunt u na de vergadering navraag doen bij de ministers. Natuurlijk zullen we daar zijn, op uitnodiging of oproep van de president - hoe hij het ook noemde, hoe hij het ook noemde. Als u hier meer over wilt weten, kunt u dit in het openbaar zien – in de eerste plaats de premier. Tusk zei dat televisieprogramma's live zullen volgen vanaf dit evenement.

Donald Tusk verwees naar het besluit van Andrzej Duda om voor 13 februari een kabinetsraad bijeen te roepen. - Het is het voorrecht van de president om ministers uit te nodigen voor een vergadering. Natuurlijk zullen we daar zijn, op uitnodiging of op verzoek van de president. Ik zal graag informatie delen, ook al is het in de openbare ruimte," zei de premier. Tusk zei dat tv-stations live verslag kunnen doen van de bijeenkomst.

Donald Tusk wil dat de kabinetsraad op televisie komt. "Natuurlijk beslist de president".

Donald Tusk gaf op 1 februari tijdens een persconferentie in Brussel commentaar op het besluit van de president. De premier merkte op dat kijkers via een tv-uitzending kunnen zien hoe de verschillende deelnemers aan de gesprekken zich gedragen tijdens de vergadering van de kabinetsraad. Tegelijkertijd benadrukte Tusk dat de uitzending alleen mogelijk zou zijn als Andrzej Duda ermee instemt.

- Ik zou heel tevreden zijn, zodat er geen giswerk zou zijn, want als deze kabinetsraad 'live' op alle tv's te zien zou zijn, dan zou volgens mij alles duidelijk zijn waar het over gaat, wie wat bespreekt en bediscussieert. Maar natuurlijk beslist hier de gastheer, mijnheer de President, dus ik zal me er op geen enkele manier mee bemoeien," zei Tusk.

Andrzej Duda heeft een kabinetsraad bijeengeroepen. Donald Tusk: Ik voel me niet competent om het uit te leggen

Donald Tusk gaf toe dat het uitnodigen van ministers om met de president te praten een verrassende zet was van Andrzej Duda. - Als u vraagt of ik de verandering van stemming begrijp als het gaat om het presidentieel paleis, voel ik me niet competent om uit te leggen waarom dit zo'n dynamiek is, zei de premier.

Bron:  wiadomosci.gazeta.pl przez  Patryk Rutkowski   język po Polsku