Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Reacties op de woorden van de president. "Verhalen over de Russische Krim zijn dilemma's"

Gestart door Pieszyce, 3 februari 2024, 15:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Reacties op de woorden van de president. "Verhalen over de Russische Krim zijn dilemma's"

3 februari 2024
Auteur: js/kab

De Krim is in feite al net zo lang Russisch als Bialystok dat is. Verhalen over een Russische Krim zijn dilemma's die berusten op mensen die de geschiedenis niet kennen," zei Burgercoalitie parlementslid Paweł Kowal, als commentaar op de woorden van president Andrzej Duda over de Krim. Polen 2050 vice-voorzitter Michal Kobosko oordeelde dat de president "grote schade aan de Europese veiligheid" had gedaan met zijn verklaring. "Het is allemaal leuk, alleen PAD (president Andrzej Duda - red.) zei iets heel anders". - verklaarde het parlementslid voor Wet en Rechtvaardigheid Radosław Fogiel op zijn beurt.

Andrzej Duda werd vrijdag in een interview met Channel Zero gevraagd of hij geloofde dat Oekraïne de Krim en de Donbas zou heroveren en of het mogelijk zou zijn om Rusland daartoe te dwingen.

- Ik ben van mening dat Rusland hier onder druk moet worden gezet. Oekraïne mag zich niet overgeven en het Westen mag zich niet overgeven in dit compact, want dan erkennen we het recht op een heropleving van het Russische imperialisme, die we nooit mogen erkennen, want dat imperialisme zal aanvallen," zei de president.

Een van de interviewers, Robert Mazurek, wees er echter op dat de president zijn vraag niet had beantwoord en herhaalde deze: - gelooft u dat Oekraïne de Krim zal heroveren?

- Het is moeilijk voor mij om deze vraag te beantwoorden. Ik weet het niet. Ik weet niet of het de Krim terugkrijgt, maar ik geloof dat het Donetsk en Lugansk terugkrijgt. De Krim is een bijzondere plek. Ik weet niet of Oekraïne de Krim terugkrijgt. Het is ook bijzonder om historische redenen. In feite, als we historisch kijken, is het het grootste deel van de tijd in handen van Rusland geweest," zei de president over de Oekraïense Krim.

De president legt zijn woorden over de Krim uit

Zaterdag na 11.00 uur publiceerde president Duda een commentaar op het interview en woorden over de Krim op zijn profiel op het X-platform.

"Mijn acties en standpunt over de brutale agressie van Rusland tegen Oekraïne zijn vanaf dag één duidelijk geweest: Rusland schendt het internationaal recht, het is een agressor en een bezetter. De Russische aanval op Oekraïne en de bezetting van internationaal erkende gebieden van Oekraïne, inclusief de Krim, is een misdaad. Deze oorlog kan niet eindigen met de overwinning van Rusland. Het Russische imperialisme moet worden gestopt, verslagen en geblokkeerd voor de toekomst. Oekraïne moet winnen, omdat deze oorlog moet worden gewonnen door de Vrije Wereld. We staan allemaal schouder aan schouder met een vrij, soeverein en onafhankelijk Oekraïne tegen agressie en bruut imperialisme!" – schreef hij.

De woorden van de president leidden tot reacties van politici.

Kowal: Verhalen over de Russische Krim zijn onzin

Paweł Kowal, een parlementslid van de Burgercoalitie, die gevolmachtigde van de regering zal worden voor de wederopbouw van Oekraïne, zei zaterdag op RMF FM dat "de Krim feitelijk Russisch is zolang Białystok Russisch is." Hij voegde eraan toe dat "verhalen over de Russische Krim onzin zijn, die gebaseerd is op het feit dat mensen de geschiedenis niet kennen."

- De Krim is een integraal onderdeel van Oekraïne, dat een regionale autonomie heeft, waarvan weinig mensen op de hoogte zijn, vastgelegd in de Oekraïense grondwet. Het is zeer autonoom binnen Oekraïne, het heeft een apart parlement, een aparte regering. Historisch gezien is dit een plaats waar Krim-Tataren woonden, legde Kowal uit.

De politicus voegde eraan toe dat iedereen die denkt dat de Krim Russisch is, wordt uitgenodigd voor een historisch debat en dat debat zeker zal verliezen. "Dit is gewoon onzin die door Russische propaganda wordt verspreid", voegde hij eraan toe.

Giertych: wat een domme uitspraak

"Als de doorslaggevende factor voor nationale aansluiting de tijd is waarin een bepaald gebied tot een bepaald land behoorde, zou ik de heer Duda eraan willen herinneren dat er steden in ons land zijn die in hun geschiedenis korter tot Polen hebben behoord dan tot een ander land..." - schreef hij op het X-platform KO-parlementslid Roman Giertych. "Wat een volkomen domme uitspraak!" - hij beoordeelde.

'De Krim is Oekraïens. Dit is de enige positie van Polen'

"Jammer. Vandaag zegt A. Duda dat er geen manier is om iets over de Krim te weten, omdat 'het meestal de verantwoordelijkheid van Rusland was'. In augustus 2022 beweerde hij dat de Krim Oekraïne is, 'net zoals Gdańsk deel uitmaakt van Polen. ', schreef KO-Europarlementariër Krzysztof Brejza.

"De Krim is Oekraïens. Dit is de enige positie van Polen", zei minister van Europese Zaken Adam Szłapka.

Kobosko: grote schade aan de Europese veiligheid

De vice-president van Polen 2050, Michał Kobosko, oordeelde dat "de president met zijn verklaring over de oorlog grote schade aan de Europese veiligheid heeft toegebracht." "Oekraïne moet de Krim terugkrijgen. Rusland mag niet denken dat het aan iedereen kan grenzen die het wil – en wel op zijn eigen imperiale voorwaarden", schreef hij.

In een interview met TVN24 zei Kobosko dat "we ons vandaag op een heel moeilijk moment bevinden in de Oekraïense defensieoorlog." - We weten dat Oekraïne deze oorlog niet wint, dat het personeelsproblemen heeft, wat betreft de toestand van zijn leger, en dat het problemen heeft met de uitrusting. Op dit moment biedt het Westen niet alles wat het zou moeten bieden, voegde hij eraan toe.

- Helaas is het normaal dat er verschillende versies zijn van discussies over een vreedzame oplossing en het stoppen van het bloedvergieten. We gaan er steevast van uit dat we niet kunnen accepteren dat Oekraïne het verlies van een deel van zijn grondgebied accepteert, omdat het feitelijk een overwinning zou zijn voor (Vladimir) Poetin, en we weten wat de overwinning van Poetin betekent.
Dit is vragen om problemen voor Europa, aldus het parlementslid.

PO-lid Andrzej Halicki zei in een interview met TVN24, voordat de president een commentaar op zijn woorden publiceerde, dat "dit een zeer ongelukkige zin is, waarvan ik denk dat president Duda deze binnen een moment na analyse zal corrigeren." Hij voegde eraan toe dat "het noch consistent is met de rede van de staat, noch met historische feiten, om nog maar te zwijgen van de minderheden en volkeren die de Krim bewoonden, die feitelijk eisen dat de Krim wordt uitgesloten van de Russische overheersing."

Fogiel: de president zei iets heel anders

"Alles is in orde, maar PAD (president Andrzej Duda, red.) zei iets heel anders. Hij zei niet 'dat we niets weten over de Krim', maar hij antwoordde rechtstreeks op de vraag of Oekraïne de Krim zou herwinnen, dat hij wist het niet" – schreef Radosław Fogiel, parlementslid voor Wet en Rechtvaardigheid.

– Ik denk dat niemand die president Andrzej Duda en zijn prestaties van de afgelopen jaren kent, eraan twijfelt dat hij ervan overtuigd is dat Oekraïne gesteund moet worden, dat hij persoonlijk zowel president (Volodymyr) Zelensky als heel Oekraïne steunt in zijn strijd. tegen Rusland - presidentieel adviseur Stanisław Żaryn vertelde TVN24.

Hij voegde eraan toe: "Ik twijfel er niet aan dat de heer president hoopt dat Oekraïne zichzelf zal verdedigen en de gebieden zal herwinnen die illegaal van het land zijn afgenomen."

Ook het hoofd van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Radosław Sikorski, en de Oekraïense ambassadeur in Polen, Vasyl Zwarycz, reageerden op de woorden van de president.

Oekraïense Krim

De Krim is een regio van Oekraïne - een schiereiland tussen het noordelijke deel van de Zwarte Zee en het westelijke deel van de Zee van Azov. In 2014 werd het, als gevolg van militaire actie en een vals referendum door Rusland, bezet en sindsdien wordt het bezet door Moskou.

Bijna geen enkel land ter wereld heeft de Krim als Russisch erkend. Noord-Korea, Syrië, Afghanistan, Cuba, Nicaragua en Venezuela erkenden de illegale annexatie en de handtekening van Poetin onder deze wet.

Auteur:  js/kab

Bron: PAP,  tvn24.pl, TVN24    język po Polsku

Pieszyce

PAS OP

Kanał Zero is een nieuw propagandisten kanaal van Krzysztof Stanowski en Robert Mazurek journalist/propagandist. De eerste is een zuipschuit, die regelmatig dronken op TV verschijnt en betrokken bij de Pandora Gate https://polenforum.nl/forum-over-polen/index.php/topic,3266.msg5665.html#msg5665 . Zijn oude sport kanaal is door YOU TUBE beheer verwijderd.

Zijn nieuwe kanaal schijnt ook weer, dank zij invloed van Duda mogelijk te zijn, want velen zouden Stanowski met plezier voor de rechter brengen. Stanowski was duidelijk betrokken bij de overwinning van Duda bij de presidentsverkiezingen, ook toen werden mensen op het verkeerde been gezet.
Voor de nieuwe aankomende presidentsverkiezingen heeft Stanowski zich zelf kandidaat gesteld, laten we hopen dat hij geen kans maakt.

Robert Mazurek is een journalist van Radio RMF FM. Of hij er nu nog werkt na een aantal zuiveringen weet ik niet, maar iedereen die het nieuws volgt weet, dat vanwege het feit dat zijn broer een belangrijk baantje van PiS kreeg, Robert ook niet meer onpartijdig is en een duidelijke PiS propagandist werd. Bij velen is de voorhene waardering omgeslagen naar de hedendaagse Aversie voor de heer Mazurek.

Beide heren zijn in staat mensen die ze interviewen iets te laten zeggen wat de geïnterviewde eigenlijk niet wil en wat later problemen geeft. Men is duidelijk weer iets van plan met de opkomende verkiezingen en men gebruikt jongeren om anderen te manipuleren. Op X zijn de eerste al verschenen en door mij net als het Zero gebeuren geblokkeerd. Ik begrijp de hang van vele Polen naar leugens en laster ook totaal niet.

Het interview was zoals iemand op twitter schreef een glas wodka uit je eigen fles. Triest dat Polen zich zo laten gebruiken.

Zal wel Slavisch zijn als je naar andere Slavische landen kijkt. Jammer.

Pieszyce

Mazurek: Ik zou een bom laten vallen die homo's vermoordt
Duda: LGBT zijn geen mensen

3 februari 2024

Kanaal nul homo's.

PiS-propagandist Robert Mazurek is een nieuw project gestart met Krzysztof Stanowski getiteld Kanaal nul. Het eerste interview was met Andrzej Duda.

Nog vóór het interview met de PiS-politicus veroorzaakte Mazurek een schandaal met zijn woorden over homo's. Katarzyna Sadło, columniste voor "Rzeczpospolita" Kataryna vroeg Mazurek naar de woorden van de aartsbisschop. Marek Jędraszewski over de "regenboogplaag".

Sadło vroeg Mazurek wat hij verstond onder de term 'LGBT-ideologie' en wat de aanvaardbare middelen zijn om de 'regenboogplaag' te bestrijden. De presentator van Channel Zero zei:

"1. Ik begrijp de term goed. 2 Homo-bom. Ik zou er een schoppen die alleen homo's vermoordt. Ik zou lesbiennes sparen."

Andrzej Duda gaf op een vergelijkbare toon commentaar op homoseksuele mensen. De PiS-politicus stelde dat "LGBT geen mensen zijn", maar "ideologie".

De door PiS aangekondigde kandidaat voor het burgemeesterschap van Warschau spreekt op een vergelijkbare toon. Tobiasz Bocheński verdedigde voormalig curator Grzegorz Wierzchowski publiekelijk na zijn woorden over homoseksuele mensen.

Tijdens de pandemie verklaarde Wierzchowski: "We bevinden ons in het stadium van het virus, maar ik denk dat dit LGBT-virus, het virus van de ideologie, veel gevaarlijker is, omdat het een virus is van de ontmenselijking van de samenleving."

De nieuwe PiS burgemeesterskandidaat voor Warschau Bocheński zei toen: "Ik zou deze verklaring ondertekenen."

Hanna Lis    @hanna_lisowa

Panu Mazurkowi marzy się gej-bomba, która morduje wszystkich gejów.
Lesbijki by Pan Mazurek litościwie oszczędził (ciekawe dlaczego).
Kiedy Pan Mazurek orientuje się, że rozmowa nie była na DM,
kasuje tweety i tłumaczy, że mordowanie gejów, to był ,,sarkazm".
Wesoło w tym @rmf_fm.

Meneer Mazurek droomt van een homobom die alle homo's vermoordt.
De heer Mazurek zou lesbiennes genadig sparen (ik vraag me af
waarom
). Wanneer de heer Mazurek zich realiseert dat het
gesprek niet via DM plaatsvond, verwijdert hij de tweets en legt
hij uit dat het vermoorden van homo's "sarcasme" was. Gelukkig
ier @rmf_fm.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Roman Giertych     @GiertychRoman . 9 u

Brawo PAD. Rosjanie się cieszą.
Prezydent @AndrzejDuda  jest już sławny w Rosji w związku z wypowiedzią o Krymie

Goed gedaan PAD. Russen zijn blij.

President @AndrzejDuda is in Rusland al beroemd vanwege zijn uitspraak over de Krim

>:(  >:(  >:(

Pieszyce

Krzysztof Stanowski betaalde veel geld voor propaganda

4 februari 2024

Sinds november 2018 had Krzysztof Stanowski zijn eigen programma op TVP, waar het gepromoot werd. Bovendien verkocht TVP hem advertenties. Het werd in ieder geval ondersteund door: Orlen, PZU, Totalizator, PKO BP - onthult Jan Piński, hoofdredacteur van Wieści24.pl.

– De functie zou moeten beantwoorden hoeveel de staatsbedrijven hem betaalden en hoeveel daarvan er waren. Sinds 2021 heeft hij mijn vraag niet beantwoord: hoeveel geld krijgt hij, van hoeveel bedrijven krijgt hij het en waarvoor - voegde Piński eraan toe.

– samen met Mazurek maakten ze PiS-propaganda en vielen ze de democratische oppositie aan. De promotie van TVP en het geld van de bedrijven waren niet gratis, concludeerde Jan Piński.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku