Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Michał Kołodziejczak onthult: boeren hebben het recht om boos te zijn

Gestart door Pieszyce, 4 februari 2024, 21:55

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Michał Kołodziejczak onthult: boeren hebben het recht om boos te zijn
PiS heeft Polen niet voorbereid op het importeren van producten uit Oekraïne

3 februari 2024

Tegenwoordig kan ik met volledige verantwoordelijkheid zeggen dat de PiS-regering de Poolse diensten niet heeft voorbereid op een effectieve controle op agrovoedingsproducten uit Oekraïne. Ik kwam het feit tegen dat bij onregelmatigheden in verband met doorvoer of import uit Oekraïne de diensten volledig in de war waren en in noodsituaties geen gedetailleerde bevoegdheidsverdeling kenden. Geen automatismen, geen patronen - onthulde Michał Kołodziejczak.

Ik begrijp de woede van de boeren, maar wat verrassend is, is de sterke 'opwinding' van sommige vakbonden, die tot nu toe geen problemen hebben gezien en zelfs de slechte beslissingen van de regering-Morawiecki hebben verdedigd. De huidige moeilijke situatie met betrekking tot de handel met Oekraïne en de Green Deal is het resultaat van zeer slechte beslissingen van Janusz Wojciechowski en daaropvolgende PiS-ministers. Deze hele PiS-puinhoop zal worden opgeruimd.

Voorlopig wordt er van onze kant weinig gepraat en veel werk gedaan. De eerste significante effecten zijn al zichtbaar, concludeert Kołodziejczak.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Kołodziejczak controleert de grens. "Het zal strakker zijn dan ooit tevoren"

4 februari 2024

Michał Kołodziejczak werkt. In tegenstelling tot zijn voorgangers zit hij niet achter een bureau, maar gaat hij het veld in en controleert de situatie aan de grens. Dit alles om Poolse boeren te helpen.

– Ik start inspecties bij de grensovergang met Oekraïne in Dorohusk. Gisteren een daginspectie in Hrubieszów. Ik heb de eerste belangrijke conclusies na een week van gecoördineerde exploitatie van diensten in twee woiwodschappen: Lublin en Podkarpackie. Ik heb voortdurend contact met voivodes, van wie ik dagelijks rapporten ontvang. De Poolse grens zal strakker zijn dan ooit tevoren, schreef Michał Kołodziejczak.

Oekraïne helpen is heel belangrijk, maar dat kunnen we niet doen zonder rekening te houden met de belangen van de Poolse landbouw, zegt de ministr.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku