Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wąsik en Kamiński waren doodsbang

Gestart door Pieszyce, 8 februari 2024, 00:27

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wąsik en Kamiński waren doodsbang
Vandaag zal Giertych een rapport indienen bij het parket in de Pegasus-zaak

6 februari 2024

– Vandaag doe ik verslag van het Pegasus-programma dat mij afluistert. Ik vraag om erkenning als slachtoffers van al mijn cliënten (vooral politici) aan wie ik juridische diensten verleende op het moment dat dit cyberwapen tegen mij werd gebruikt. Dit geldt onder meer voor Donald Tusk, Radosław Sikorski en Tomasz Siemoniak.

Pegasus is een in Polen illegaal hacksysteem dat het mogelijk maakte om in te breken in telefoons en er gegevens van te stelen. Deze software is aangeschaft in de tijd van Beata Szydło, die deze kwestie behandelde met Israël, waar het systeem werd gemaakt.

Pegasus stal gegevens van telefoons, stuurde deze naar servers in Israël en deelde deze gegevens met PiS-criminelen. De zaak stond onder toezicht van Wąsik en Kamiński, die in deze zaak moeten worden gearresteerd en onderworpen aan intensief onderzoek.

De telefoons van enkele duizenden mensen werden gehackt, onder wie politici, zakenmensen, advocaten en journalisten. Er wordt gezegd dat criminelen van PiS en de diensten zelfs voor geld telefoonhackdiensten leverden.

Het Pegasus-systeem werd onder meer gebruikt tijdens de parlementsverkiezingen gegevens van de stafchef van de PO, Krzysztof Brejza. Pegasus hielp Duda ook bij het winnen van de presidentsverkiezingen.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku

Pieszyce

Grotesk. Voormalige PiS-parlementsleden blijven bedreigingen uiten

7 februari 2024

Na de mislukte "mars op de Sejm" zou iemand kunnen denken dat Mariusz Kamiński en Maciej Wąsik er alles aan zouden doen om uit de publieke ruimte te verdwijnen. Geen enkele Poolse politicus in de ruim dertigjarige geschiedenis van de Derde Poolse Republiek heeft zichzelf ooit zo effectief in diskrediet gebracht als deze twee.

Maar het mocht niet baten. Wąsik begon hoe dan ook Szymon Hołownia te bedreigen. Hij besloot dat de maarschalk verantwoordelijk zou zijn voor de vechtpartij van vandaag voor de Sejm. – Dit zijn illegale acties – donderde de voormalige PiS-minister.

Tegelijkertijd kondigde hij aan dat... hij als parlementslid zou blijven dienen. Blijkbaar maakt het niet uit dat het al legaal is uitgedoofd.

– We zullen ons parlementaire mandaat vervullen op de manier die we kunnen – kondigde Wąsik aan, ook namens Mariusz Kamiński.

Jammer, we zullen moeten wennen aan circussen voor de Sejm.

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku