Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Politie in Polen en de misstanden

Gestart door Pieszyce, 13 februari 2024, 19:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De politie zou misbruik hebben gemaakt van een dakloze man
Hij bekende schuldig te zijn aan 26 misdaden vanwege de hotdog

Alan Wysocki
11 februari 2024

Politieagenten uit Wrocław zouden een dakloze hebben gebruikt om de statistieken te verbeteren. Ze boden hem een hotdog aan in ruil voor het bekennen van 26 misdaden, zo blijkt uit de bevindingen van Polsat News. De man zou ook kampen met psychische problemen. Deze informatie zou echter in het politierapport worden verborgen.

Wroclaw. Dakloze man uitgebuit door politieagenten. Als beloning kreeg hij een hotdog

Het geval van een dakloze man uit Wrocław werd beschreven door journalisten van het interventieprogramma op Polsat News "Państwo w państwie". Zoals we lazen, zou de zieke man beschuldigd worden van het plegen van 26 misdaden.

De agenten moesten van zijn situatie profiteren om de politiestatistieken te verbeteren. Bovendien zouden ze hem volgens Polsat News een hotdog hebben aangeboden omdat hij zijn misdaden had bekent.

Ondertussen zou de dakloze man er slechts een paar hebben gepleegd. In een interview met het station schetste een anonieme agent de achtergrond van het incident.

– We hebben een man betrapt die inbrak in auto's. We zien dat de man abnormaal is. Oke oke. Lees meer over recente auto-inbraken. En dit is hoe de beschuldigingen worden gecoöpteerd, zei hij.

Zoals hij benadrukte, zijn in dergelijke situaties de ideale gevallen die waarin het moeilijk is om sporen te vinden. Hiertoe behoren bijvoorbeeld bewakingsopnamen. – Hij gaf toe dat hij een hotdog van het station had gekocht – zei een informant van Polsat News.

– Hij werd slechts drie of vier keer betrapt en er kwamen elke dag meer misdaden bij. Op een dag werd hij gearresteerd, aangeklaagd en vrijgelaten, zei hij.

– Later werd hij opnieuw aangehouden. Er zijn nog meer dingen uitgegraven. Later bleek dat er nog meer spullen waren, dus je kon weer worden aangehouden om de rest van de spullen voor hem te coöpteren," legde de informant van het bureau uit.

De politie excuseert zich voor het kopen van een hotdog voor een dakloze. "Puur menselijke reflex"

Comm. Wojciech Jabłoński van het hoofdbureau van de gemeentelijke politie in Wrocław gaf commentaar op de kwestie van beschuldigingen van het kopen van een hotdog in ruil voor het bekennen van de misdaden. In een interview met Polsat News legde hij uit dat het kopen van voedsel een 'puur menselijk instinct' was.

– Een politieagent kwam en vroeg of ik iets kon kopen voor iemand op het station van Orlen, omdat hij daarheen ging. Een van de politieagenten zei dat ik een hotdog nodig had. De heer die zojuist werd ondervraagd, zei: 'Ik heb honger en ik wil graag een hotdog', zei hij.

– En deze politieagent keek hem aan en zei: Weet je wat, omdat je hier zo beleefd zit, ga ik iets voor je kopen als je honger hebt. Het is dus een puur menselijke reflex, voegde hij eraan toe.

Volgens de bevindingen van journalisten van de redactie van "Państwa w państwie" wist de officier die de dakloze man behandelde, dat de man met een psychische aandoening kampte.

Zoals we lezen heeft ze deze situatie echter niet in het protocol opgenomen om problemen bij het vaststellen van de geestelijke gezondheid van de man te voorkomen. Het is nog steeds niet voorbij. Iets meer dan een maand nadat hij schuldig had gepleit aan 26 misdaden, pakte de dakloze man eindelijk een mes en viel een willekeurig persoon aan.

"Zijn de politieagenten, die op de hoogte waren van de ziekte van de man, maar deze niet voor hun eigen voordeel openbaar maakten en hem niet voor behandeling stuurden, hiervoor verantwoordelijk?" – heeft Polsat News gevraagd, maar er is nog geen antwoord.

Bron:   natemat.pl  przez Alan Wysocki[/b]     język po Polsku