Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De CBA weigert materiaal vrij te geven van de operatie waarvoor Wąsik en Kamiński zijn veroordeeld

Gestart door Pieszyce, 16 februari 2024, 00:53

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De CBA weigert materiaal vrij te geven van de operatie waarvoor Wąsik en Kamiński zijn veroordeeld
Waarom dekt zij nog steeds haar voormalige bazen?

Tylko na Wyborcza.pl
14 februari 2024
Marcin Rybak

Het Centraal Bureau voor Corruptiebestrijding wil zelfs maar een deel van de materialen van het 'landschandaal', in verband waarmee de voormalige hoofden Maciej Wąsik en Mariusz Kamiński juridisch werden veroordeeld, vrijgeven. Volgens de CBA zijn er "nog steeds geldige redenen" die vereisen dat de documenten van de operatie tegen Andrzej Lepper geheim blijven.

In januari heb ik een verzoek ingediend om de bestanden van de "grondoperatie" vrij te geven. Ik heb het naar het waarnemend hoofd van de CBA, Agnieszka Kwiatkowska-Gurdak, gestuurd. Volgens de wet kan alleen zij een dergelijke beslissing nemen. De brief van de CBA – waarin wordt geweigerd de dossiers vrij te geven – is gedateerd 5 februari 2024.

Landschandaal. De CBA dekt nog steeds Wąsik en Kamiński?

Ik geef toe dat ik geschokt was toen ik de zin las: "Vanwege de geldigheid van de voorwaarden voor het afdekken van bovengenoemde materialen met de bescherming die wordt geboden voor geheime informatie, moeten de bestaande geheimhoudingsclausules die aan de documenten in kwestie zijn opgelegd, worden gehandhaafd." Het werd ondertekend door Wojciech Sapalski, waarnemend directeur van het bureau van het hoofd van de CBA.

Betaalmuur:

Bron:  wroclaw.wyborcza.pl przez Marcin Rybak       język po Polsku