Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De familie Brejz klaagt Jaki aan. Zij hebben een verklaring afgegeven

Gestart door Pieszyce, 19 februari 2024, 20:52

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De familie Brejz klaagt Jaki aan. Zij hebben een verklaring afgegeven

oprac. Rafał Mrowicki
15 februari 2024

"Het spijt me – we zijn gedwongen om er juridisch op te reageren", schreef Dorota Brejza, in commentaar op de woorden van Europarlementariër Patryk Jaki in een ochtendinterview voor Wirtualna Polska. Dit gaat over de verklaring van de politicus over de Pegasus-surveillance, waarvan het slachtoffer Europarlementariër Krzysztof Brejza was – privé de echtgenoot van Dorota Brejza.

Europarlementariër Patryk Jaki uit Soeverein Polen was donderdagochtend de gast van Patryk Michalski in het programma "Tłit" van Wirtualna Polska. Een van de onderwerpen van het interview was het toezicht op politici die het Pegasus-systeem gebruiken.

De familie Brejz wil Jaki aanklagen

- Moet de Poolse staat geen systeem hebben dat toegang tot instant messengers mogelijk maakt terwijl iedereen instant messengers gebruikt? - zei Patryk Jaki in het programma "Tłit". Patryk Michalski wees erop dat het systeem werd gebruikt om Krzysztof Brejza, die het hoofd was van de verkiezingscampagne van de Burgercoalitie in 2019, in de gaten te houden.

- Zelfs als het hoofd van de verkiezingscampagne van de PO betrokken was bij het opnemen van campagnegeld uit de stadhuisaffaire en het meeste bewijsmateriaal op communicatoren staat, en het zonder deze Pegasus onmogelijk was om deze informatie te downloaden, hoe moet de Poolse staat dat dan doen? - zei Patryk Jaki in de studio van Wirtualna Polska.

- Ik heb een groot deel van deze aanklacht gezien en het laat zien dat deze beschuldigingen zeer goed gedocumenteerd zijn - voegde de PiS-politicus eraan toe.

Dorota Brejza – advocaat en echtgenote van Europarlementariër Krzysztof Brejza – gaf commentaar op zijn woorden. Ze kondigde een rechtszaak aan.

"Patryk Yaki's verklaring over Krzysztof Brejza, die in dit materiaal staat, kan op geen enkele manier verdedigd worden. Het is een leugen en laster. Het spijt me - we zijn gedwongen om er met juridische middelen op te reageren. In januari van dit jaar won ik een zaak in eerste aanleg tegen Samuel Pereira voor dezelfde uitspraak". - Dorota Brejza schreef op het X-platform.

"Jaki liegt. Daarom hebben Dorota Brejza en ik hem aangeklaagd. Voor precies zulke laster, herhaald door Jaki, hebben we een maand geleden het proces tegen Samuel Pereira gewonnen", schreef de KO-politicus.

"Helaas zeggen de beschuldigingen en de aanklacht verschillende dingen. Laat de rechtbank nu beslissen. Geen enkele juridische bedreiging zal mij bang maken. Het is de moeite waard om de onderstaande documenten te lezen", schreef het EP-lid, met een link naar de website van het Poolse persbureau. Het betrof informatie uit september 2023 betreffende een verzoek om de immuniteit van de toenmalige KO-senator op te heffen.

Bron:  wiadomosci.wp.pl przez Rafał Mrowicki      język po Polsku