Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Wat een puinhoop! Zo denkt PiS over... PiS?!

Gestart door Pieszyce, 22 februari 2024, 22:07

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Wat een puinhoop! Zo denkt PiS over... PiS?!

19 februari 2024

Het is al langer bekend dat het niet goed gaat met Wet en Rechtvaardigheid. Het is alleen zo dat PiS-politici elkaar nog nooit zo openlijk hebben aangevallen.

Marcin Mastalerek van de Kanselarij van de President ondervroeg bijvoorbeeld officieel PiS-kandidaten bij de lokale verkiezingen. – En de getoonde kandidaten zijn volgens mij niet bewezen – aldus Mastalerek.

– Ik verberg niet dat ik vóór de verkiezingen van 15 oktober al heb gezegd dat ik de lijsten van de Sejm als zwak beschouw, waarbij de lokale belangen van individuele districtsactivisten prevaleerden boven het belang van de lijst, en dat ik van mening ben dat het zal eindigen met een twee of drie procent slechter resultaat en ik denk dat ik gelijk had. Als je iemand uit een bepaalde provincie inschakelt die zwak is, alleen maar om er zeker van te zijn dat iemand uit een naburige provincie een betere kans heeft, waar hebben we het dan over, zei de adviseur van de president.

Kortom: PiS zal op de een of andere manier overleven tot de lokale regeringsverkiezingen. Maar na een nieuwe nederlaag zullen er enorme partijverliezen zijn. Niet alleen het autocratische bewind van Kaczyński, maar ook de partij zelf zal dit wellicht niet overleven.

Wat eigenlijk een goede voorspelling is.

Bron:  wiesci24.pl       język po Polsku