Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

"Je was 8 jaar oud..." Bosak dwong Macierewicz van het spreekgestoelte,

Gestart door Pieszyce, 24 februari 2024, 01:00

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

"Je was 8 jaar oud..." Bosak dwong Macierewicz van het spreekgestoelte,
die het werk van de subcommissie verdedigde

Natalia Kamińska
22 februari 2024

Tomczyk, deelde mee dat het materiële bewijsmateriaal dat door de openbare aanklager aan de subcommissie van Smoleńsk was overhandigd, was vernietigd. Zijn woorden waren al beantwoord door het voormalige hoofd van dit orgaan, Antoni Macierewicz, die echter weigerde het spreekgestoelte van de Sejm te verlaten na zijn toespraak. Vicevoorzitter van de Sejm Krzysztof Bosak moest reageren.

Citaatfoto: Macierewicz wilde opnieuw het podium niet verlaten Foto Andrzej Iwanczuk/REPORTER

Viceminister van Nationale Defensie Cezary Tomczyk sprak donderdag in de Sejm over de Smolensk-subcommissie. Hij presenteerde een gedeeltelijk rapport van het team over de activiteiten die Antoni Macierewicz had uitgevoerd om de stelling over de aanval in Smoleńsk te bewijzen.

Tomczyk: Het materiële bewijsmateriaal dat door het openbaar ministerie aan de commissie werd verstrekt, is vernietigd

– We hebben de correspondentie verkregen van Zbigniew Ziobro met Antoni Macierewicz en Mariusz Błaszczak. Eerlijk gezegd is dit een van de meest schokkende gevallen die ik ben tegengekomen in de twaalf jaar dat ik in de regering en het parlement heb gewerkt, begon Tomczyk.

– Het Openbaar Ministerie heeft 23 elementen van de Tupolev die bij Smoleńsk neerstortte overgedragen aan de Macierewicz-commissie. Het bewijsmateriaal werd aanvaard zonder protocol of rapport. Deze onderdelen zijn bij de subcommissie gedeponeerd. Vijf van deze items zijn ter test verzonden. Weet jij wat er gebeurd is? Ze zijn vernietigd, kondigde hij aan.

– Het fysieke bewijsmateriaal dat door het openbaar ministerie aan de commissie werd verstrekt, werd vernietigd – herhaalde hij. Zoals hij eraan toevoegde, is dit niet het meest schandalige onderwerp. – De Macierewicz-commissie verloor eenvoudigweg de resterende 18 originele Tupolev-onderdelen. Dit bewijs is verdwenen. Antoni Macierewicz wist dit heel goed. Macierewicz was zich er volledig van bewust dat een deel van het bewijsmateriaal was vernietigd en een ander deel verloren was gegaan, benadrukte hij.

In zijn reactie beschuldigde Antoni Macierewicz Tomczyk er echter van dat hij niet de waarheid vertelde, maar eerst vroeg hij om extra spreektijd.

Macierewicz: Er is geen bewijsmateriaal vernietigd

– Als ik niet breder kan spreken, zal het een leugen en bedrog zijn die hier is gepresenteerd en verspreid. Het zal een referentiepunt zijn voor waar de minister en de staat zich zorgen over maken, in de hoop dat deze leugen de indruk zal wekken van een echte misdaad, die feitelijk de bron is van het Burgerplatform en de huidige regering – zei hij tijdens de bijeenkomst. begin.

Macierewicz wees er ook op dat hij destijds het hoofd was van het Ministerie van Nationale Defensie en niet in de Smoleńsk-subcommissie werkte. Vervolgens legde hij uit dat er niets beschadigd was.

– De vice-minister weet waarschijnlijk, maar hij heeft u valselijk verteld, dat wat hij beschreef gebeurde toen ik hoofd was van het Ministerie van Nationale Defensie en ik geen lid was van de subcommissie. Er zit geen waarheid in de informatie. Er werden geen documenten of bewijsmateriaal vernietigd, maar overgedragen aan een Amerikaans bedrijf zodat dat de structuur van het vliegtuig kon analyseren - beweerde Antoni Macierewicz. Zoals hij eraan toevoegde, zijn dit kleine stukjes, fragmenten van 5 tot 6 centimeter groot.

Bosak reageert op de tirade van Macierewicz

Ten slotte vroeg de vice-voorzitter van de Sejm, Krzysztof Bosak (Confederatie), hem het spreekgestoelte te verlaten omdat de tijd voor zijn toespraak was verstreken. Macierewicz trok zich daar echter niets van aan en sprak lange tijd zonder microfoon gewoon door.

– Meneer MP, ik heb aan uw verzoek voldaan en twee minuten toegevoegd. U had acht jaar de tijd om de resultaten van het werk van de subcommissie te presenteren – zei Bosak. Macierewicz sprak een tijdje zonder microfoon totdat hij uiteindelijk besloot het podium te verlaten.

Bron:  natemat.pl przez Natalia Kamińska    język po Polsku