Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Tusk vernietigt het plan van PiS

Gestart door Pieszyce, 1 maart 2024, 00:09

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Tusk vernietigt het plan van PiS
Hij zal een ontmoeting hebben met de leiders van protesterende boeren

28 februari 2024

De nieuwe premier heeft laten zien dat hij weet hoe hij moet reageren in crisissituaties. En hij kondigde aan dat hij de leiders van de protesterende boeren zou ontmoeten. Voor hem zal het makkelijker zijn omdat de staking feitelijk gaat over de effecten van de PiS-(in)overheid. Maar Tusk is gewoon bezig met het opruimen van Kaczyński.

– Ik heb donderdag een landbouwtop belegd in het Dialoogcentrum in Warschau; Ik zal de leiders van alle protesterende groepen ontmoeten, zei Tusk vandaag. Hij voegde er ook aan toe dat het voor hem belangrijk is dat "partners aan de kant van correcties praten over specifieke oplossingen om van dit hoogste niveau van wachtwoorden af te komen."

– De laatste tijd zijn er leuzen dat Polen de Europese Unie moet verlaten – bijvoorbeeld bij de demonstratie in Warschau – of dat het de grens met Oekraïne volledig moet sluiten. Ik ben niet de premier die ervoor zorgt dat Polen de EU verlaat of een land wordt dat de grens blokkeert, betoogde hij.

Blijkbaar zal Tusk specifieke oplossingen presenteren. Tot ergernis van PiS, die het protest graag wil gebruiken om weer aan de macht te komen. Of op zijn minst een golf van sociale onrust aanwakkeren.

Bron wiesci24.pl     język po Polsku