Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

40-jarigen woedend op Holownia

Gestart door Pieszyce, 8 maart 2024, 00:45

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

40-jarigen woedend op Holownia
"Hij is vergeten dankzij wie hij Sejmvoorzitter is geworden"

Anna Frydrychewicz
Dzisiaj, 16:09

- Ik heb op Holownia's partij gestemd omdat ik geloofde dat het een frisse wind zou zijn in de Poolse politiek, dat het een soort verstandig compromis was. Toen ik gisteren naar de voorzitter luisterde, zag ik hem als een cynische politicus. Ik was absoluut niet overtuigd door zijn argument dat de lezingen van de ontwerpen worden uitgesteld om het gemakkelijker te maken overeenstemming te vinden tussen de coalitiepartners. Wat een onzin! - zegt de 42-jarige Ania. Wat vinden Poolse vrouwen van Holownia's beslissing om de lezingen van de abortuswet uit te stellen?

• De voorzitter van de Sejm, Szymon Holownia, heeft de lezingen van de abortuswetten uitgesteld tot 11 april.
  • De beslissing heeft negatieve reacties uitgelokt bij Poolse vrouwen, die zich bedrogen en teleurgesteld voelen.
  • Vrouwen zijn teleurgesteld dat de nieuwe regering niet snel veranderingen aanbrengt in de wet die hun gezondheid en leven betreft.
  • Volgens sommigen van hen heeft Holownia het vertrouwen van de kiezers verloren en is hij zijn verkiezingsbeloften niet nagekomen.
  • Het besluit heeft bij sommige Poolse vrouwen het gevoel gecreëerd dat politici zich niet richten op echte problemen, maar alleen op hun eigen imago.

De voorzitter van de Sejm, Szymon Holownia, zei gisteren dat de eerste zitting van de Sejm over abortus pas op 11 april zal plaatsvinden en niet, zoals eerder aangekondigd, deze week.

In het programma 'Tak jest' op TVN 24 beargumenteerde hij zijn beslissing op een nogal verrassende manier. - We leven in een politieke realiteit, niet in een ideale. We zitten midden in een verkiezingscampagne. Ik heb de afgelopen weken besteed aan overleg, gesprekken, pogingen om te bemiddelen en om het risico te minimaliseren dat alle projecten die in de Sejm liggen, worden verworpen als onderdeel van deze pre-electorale kanonade in de eerste lezing," zei hij.

"Hij kwam in de regering dankzij ons".

Hoe reageren Poolse vrouwen op deze situatie? Degenen die in de 40 zijn en dochters hebben die opgroeien, herhalen dat ze zich bedrogen voelen omdat ze geloofden dat de nieuwe regering in een kwestie die zo belangrijk is als de gezondheid en het leven van vrouwen, snel de nodige wetswijzigingen zou doorvoeren. In hun stemmen klinkt een gevoel van teleurstelling en woede door.

- De 'misdienaar' Holownia begrijpt blijkbaar niet dat hij alleen in de regering is gekomen dankzij de steun van vrouwen en jongeren die veranderingen willen: het verwijderen van de katholieke kerk uit de publieke ruimte, het afsluiten van deze instelling van de staatskas, volledige toegang tot anticonceptie en abortus tot de 12e week, zoals het in Westerse landen is", zegt Ewa, 43 jaar. - Naar mijn mening is het zelfs goed dat hij nu zijn ware gezicht heeft laten zien, want zo kan hij het presidentschap wel vergeten. We hebben al te veel conservatieve presidenten gehad. We willen er niet nog een.

- Ik verwacht geen wonderen, want de president houdt toch alles tegen," zegt Hania, moeder van de tiener Klara. - Maar ik vind deze houding schadelijk. Ik vind dat projecten niet moeten wachten, zelfs niet als je weet wat er later gaat gebeuren. En het heeft geen zin om een miljoen verschillende projecten op de lange baan te schuiven. Wat abortus betreft, zouden ze hun politieke spelletjes al kunnen opgeven. Het wetsvoorstel over decriminalisering maakt een reële kans, misschien is het de moeite waard om je voor één keer op iets anders te richten dan op hun eigen imago. Ik realiseer me dat echte verandering nog even op zich laat wachten, maar dat betekent niet dat het niet de moeite waard is om nu iets te doen.

"Mijnheer Holownia, beloften moeten worden nagekomen.

- Ik ben boos, teleurgesteld, ik voel me bedrogen," zegt de 42-jarige Ania. - Ik heb op de partij van Hołownia gestemd omdat ik geloofde dat het een frisse wind zou zijn in de Poolse politiek, dat het een soort verstandig compromis zou zijn. Toen ik gisteren naar de voorzitter luisterde, zag ik in hem een cynische politicus, niet iemand die om vrouwenrechten geeft en naar oplossingen zoekt. Ik was helemaal niet overtuigd door het argument dat de lezingen van de ontwerpen worden uitgesteld om het gemakkelijker te maken overeenstemming te vinden tussen de coalitiepartners. Wat een onzin!

Ania voegt eraan toe dat zij en haar dochter hebben deelgenomen aan vrouwenmarsen, dat ze thuis spandoeken heeft waarop ze leuzen heeft geschreven over de schending van de rechten van Poolse vrouwen. En ze zegt dat []het niet de reden is waarom vrouwen in Polen in zulke grote aantallen naar de stembus zijn gegaan dat "iemand ze voor de gek heeft gehouden". [/b]

- Mijnheer Holownia, verkiezingsbeloften moeten worden nagekomen," richt de 42-jarige zich tot de voorzitter. - Omdat in de politiek de kaarten snel omdraaien en iemand die zijn kiezers in de steek laat, moet de gevolgen onder ogen zien. Het lijkt erop dat je erover denkt om je kandidaat te stellen voor het presidentschap. Nou, dan kun je het waarschijnlijk vergeten.

Iwona is 45 en heeft bij de verkiezingen op links gestemd. Ze zegt dat ze er zeker van was dat "Holownia problemen zou maken" met de abortuswet.

- We weten al lang niet meer dat de voorzitter gelovig is en voor de bescherming van verwekt leven is," legt ze uit. - Maar omdat hij zo'n belangrijke publieke functie bekleedt, moet hij ideologie opzij zetten. Hij kan het debat in de Sejm over een kwestie die zo belangrijk is voor de helft van de samenleving die hij zelf vertegenwoordigt, niet eindeloos uitstellen. Holownia heeft naam gemaakt als een groot showman en heeft op bewonderenswaardige wijze gereageerd op de crisissituaties die zich sinds het begin van deze zittingsperiode van de Sejm hebben voorgedaan. Nu staat hij voor zijn belangrijkste test. Laat hem bewijzen dat hij dit ambt waardig is.

Anna Frydrychewicz
Redacteur Onet Lifestyle i Kultura

Bron:   net.pl przez Anna Frydrychewicz[url]     język po Polsku