Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Jan Piński - de onderzoeksjournalist van wiesci24.pl

Gestart door Pieszyce, 23 maart 2024, 01:07

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Jan Piński @Jan_Pinski

Kim jestem? Byłym komisarzem politycznym w TVP koalicji PO - LPR. Jako jedyny szef programów informacyjnych TVP mówiłem to tak otwarcie, że Polityka cytowała...Teraz mam pełną niezależność i popieram @donaldtusk  bo mnie i moich przyjaciół uchronił przed dyktaturą w stylu białoruskim. Czy mam uwagi? Mam. Czy będę krytykował obecne władze? Oczywiście, ale najpierw Norymberga dla PiS

Wie ben ik? Voormalig politiek commissaris bij TVP van de PO-LPR-coalitie. Als enige hoofd van TVP-nieuwsprogramma's zei ik het zo openlijk dat Polityka citeerde... Nu heb ik volledige onafhankelijkheid en steun ik @donaldtusk  omdat het mij en mijn vrienden beschermde tegen een dictatuur in Belarussische stijl. Heb ik opmerkingen? Ik heb ze. Zal ik de huidige regering bekritiseren? Natuurlijk, maar eerst Neurenberg voor PiS

Hij werkt het meeste samen met Tomasz Szwejgiert.

Tomasz Szwejgiert - kim jest?

Tomasz Szwejgiert jest zastępcą redaktora naczelnego portalu "Służby specjalne". Dziennikarz jest też współautorem kontrowersyjnej książki "Kamiński" - która jest poświęcona szefowi MSWiA oraz koordynatorowi służb specjalnych Mariuszowi Kamińskiemu.

Tomasz Szwejgiert - wie is hij?

Tomasz Szwejgiert is adjunct-hoofdredacteur van de portaalsite 'Special Services'. De journalist is ook co-auteur van het controversiële boek 'Kamiński'. - dat is gewijd aan het hoofd van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Bestuurszaken en coördinator van speciale diensten Mariusz Kamiński.

Hij doet op dit moment veel onderzoek naar Pegasus.

Beiden zijn geweldig in het openen van moeilijke vraagstukken en het helder maken van duistere zaken.

Hun berichten worden door mij geplaatst onder Wiesci24.pl.

Geweldig koppel in deze moeilijke tijd.  :)

Pieszyce

Het illegale toezicht op onafhankelijke journalisten gaat door
De CBA volgt Tomasz Szwejgiert en Jan Piński

19 november 2024

Tomasz Szwejgiert, vervolgd door de mannen van Wąsik en Kamiński, staat nog steeds onder streng toezicht van de CBA. Ook Jan Piński wordt gevolgd. Beiden zijn journalisten van de onafhankelijke website Wieści24.pl, die PiS-misdaden en oplichting aan het licht brengt. Wieści24.pl was een van de meest aangevallen media tijdens de regeringen van Kaczyński en Ziobro. Om weerbarstige journalisten het zwijgen op te leggen zijn er een aantal procedures gevoerd rond het portaal. Een van de materialen die Kaczyński het meest haat, is de lijst van 1.300 PiS- en Solidarna Polska-schandalen, waarin de oplichting en diefstal van deze partijen werd gedocumenteerd.

Ondanks de val van PiS worden journalisten van Wieści24.pl nog steeds vervolgd door de geheime diensten. In het vrije Polen voert de CBA, onder leiding van Donald Tusk, een illegale operatie uit op basis van valse stellingen om twee redacteuren op te sporen: Jan Piński en Tomasz Szwejgiert. CBA-agenten werden vele malen ontmaskerd.

Dit alles gebeurt met de toestemming en medeweten van Tomasz Siemoniak, wiens vrouw bij TVP werkte in de tijd van Kurski, dezelfde Siemoniak die lesgeeft op de school van Igor Janke. Toevalligheden bestaan hier niet. De vraag blijft of Siemoniak de valse documenten accepteert die hem door de diensten worden verstrekt, of misschien tolereert hij de pathologieën van de diensten als gevolg van verschillende soorten afhankelijkheden.

Tomasz Szwejgiert werd vervolgd tijdens het PiS-tijdperk. Nadat hij ruim een jaar op valse beschuldigingen in de gevangenis had gezeten, werd hij ernstig ziek en heeft hij tegenwoordig dure therapie nodig. Hij beschikt over kennis die zeer gevaarlijk is voor Kamiński, Ziobro of Wąsik. Hoe kan het echter mogelijk zijn dat een man die zo ernstig wordt getroffen door het criminele bewind van het Kaczyński-regime vervolgd wordt?

Het antwoord op deze vragen zullen we binnenkort weten. En voor de huidige regering kan het ook heel lastig zijn.

https://twitter.com/aw_boles46625/status/1858500834180448470

Bron:  wiesci24.pl    język po Polsku