Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Veiligheidsexpert over Hamburgse haven: "Scholz is geen domme man, maar ..."

Gestart door Pieszyce, 28 oktober 2022, 23:49

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Zeer goed interview met Jessica Berlin

Veiligheidsexpert over Hamburgse haven: "Scholz is geen domme man, maar ..."

Geopolitiek deskundige Jessica Berlin legt uit waarom het goed zou zijn Oekraïne toe te laten tot de NAVO en kracht te tonen tegenover Poetin.

Moritz Eichhorn
Friedrich Conradi
28 oktober.2022 

Tot 24 februari was Jessica Berlin een van de vele deskundigen op het gebied van veiligheids- en defensiebeleid. Maar kort nadat Rusland Oekraïne was binnengevallen, legde zij haar
werk stil om zich volledig te wijden aan de ondersteuning van Oekraïne. Ze promoot luid en duidelijk massale steun voor het land. In een interview met de Berliner Zeitung roept ze op
tot een internationale onderzoekscommissie om corruptie door Duitse politici in het energiebeleid te onderzoeken. Ze heeft het over Angela Merkels angst voor Rusland en ons
onvermogen om de logica van dictators te begrijpen.

Berliner Zeitung: Mevrouw Berlin, u werd pas bij het grote Duitse publiek bekend toen de oorlog in Oekraïne begon - met zeer duidelijke standpunten. Waar haalt u de zekerheid
vandaan dat uw beoordeling precies de juiste is?

Jessica Berlin: Voornamelijk uit mijn ervaringen in vele dictaturen over de hele wereld. Ik heb er zelf in vier gewoond en gewerkt en ben in tientallen andere onderweg geweest. Ik heb
met eigen ogen gezien en ervaren hoe het leven en de machtsstructuren in een dictatuur zijn. Ik breng deze ervaring samen met mijn kennis als deskundige op het gebied van
internationale veiligheid en buitenlands beleid. Ik zie en begrijp dat we nu in zeer gevaarlijke tijden leven. En ook dat Duitsland, dat de Duitse Bondsregering de afgelopen 20 jaar veel
ernstige fouten heeft gemaakt.

Wat is het verband tussen de dictaturen die u hebt meegemaakt? Wat moeten mensen die in democratieën leven begrijpen over deze systemen?

Dictaturen leven van angst: hun macht is gebaseerd op de angst van de bevolking voor geweld. Tegelijkertijd leven zij zelf in permanente angst voor bedreigingen - van buitenaf en van
binnenuit. Wat ook belangrijk is om te begrijpen, is dat de planningshorizon van een dictatuur veel en veel langer is dan die van een democratie. In een democratie hebben we een
reactieve politieke cultuur, de publieke opinie betekent iets. Onze richting . . . . . . . . . . . . .

Bron:   Lees hier verder . . . . . . . . berliner-zeitung.de . . . . . . . Deutsch