Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Janusz Korwin-Mikke schrijft een open brief:

Gestart door Pieszyce, 11 april 2024, 23:06

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Janusz Korwin-Mikke schrijft een open brief:
Przemysław Wipler zou de Confederatie overnemen en tot een alliantie met PiS leiden.

10 april 2024

Janusz Korwin Mikke schreef een open brief waarin hij pleit voor de verwijdering van Przemysław Wipler.

"Beste vriendinnen en vrienden!

Feit: ik heb ermee ingestemd de heer Przemysław Wipler toe te laten tot Nowa Nadzieja [nieuwe hoop]. Ik had geen grote illusies over het morele niveau van deze man, maar ik ging ervan uit dat hij misschien tot rust was gekomen. Ik was verrast dat hij, zonder enig standpunt in Nieuwe Hoop in te nemen, en zelfs geen lid van de KONFEDERATIE, namens de KONFEDERATIE sprak; pas later hoorde ik dat hij, volgens het plan van WCzc. Jarosław Kaczyński, de KONFEDERATIE zou overnemen en deze naar een alliantie met PiS zou leiden.Nou ja: een acceptabel politiek spel. Gespeeld met enkele KONFEDERATIE-leiders.

Ik heb geen acht geslagen op de verschillende beschimpingen van de heer Wipler in deze campagne. Ik heb hem alleen geadviseerd over te stappen naar PiS, waar hij thuishoort. Mijn doel was om de heer Rafał Trzaskowski te vernietigen - andere concurrenten interesseerden me helemaal niet. Maar op 5 april - de dag waarop het niet meer mogelijk was om hem aan te klagen volgens de verkiezingsprocedure - heeft de heer Wipler zo'n gemeenheid begaan dat ik het niet los kan laten. Ik zal hem natuurlijk voor de rechter dagen, maar dat kan enkele tientallen maanden duren en in die tijd zal de man actief blijven in de politiek.

Advertenties
Wilt u meer voorkennis lezen uit de wereld van de politiek en de media?
Volg ons profiel op Facebook en Twitter.
Like en deel onze berichten, zo kunnen we meer voor u doen. Po Polsku

Hij doet nog steeds alsof hij rechts is. De heer Wipler kondigde aan dat hij bezoek had gehad van collega's Stanislaw Michalkiewicz en Tomasz Sommer, die 'enen' eisten op EP-lijsten en beloofden "te proberen Janusz Korwin-Mikke te betalen om ons niet aan te vallen", waarbij ze zeer grote bedragen eisten van "80.000 per maand voor vier jaar". - Maar "Wipler's collega's" zeiden dat dit "totaal lichtzinnig" was en gingen niet in op deze gesprekken. Dit is volslagen onzin, ik heb helemaal niets over zoiets gehoord - en de verdenking van Kol.Michalkiewicz, een man van onberispelijke integriteit, die we met de grootste moeite hebben overgehaald om samen te lopen - waartoe hij, vanwege zijn langdurige kennis en vriendschap met mij, instemde tegen de regel die al 30 jaar wordt toegepast... Dit is gewoon ongelooflijk.

Misschien hoor ik nog een opname waarin de heer Wipler zegt dat hij dit geld heeft overhandigd - het bewijs daarvan is dat ik hem niet heb aangevallen!!! Meneer Wipler was waarschijnlijk dronken toen hij dit opnam, wat het vreemde bedrag van slechts 80.000 zloty's verklaart. Hij raakte in de war in zijn dronken roes: dit is het bedrag dat hij een paar jaar geleden van mij eiste toen ik hem vroeg zijn handtekening te bevestigen als een van de drie oprichters van de KORWiN-partij bij de griffie.
Natuurlijk: hoewel de eis van de heer Wipler legaal was, was het een schaamteloze poging om eerbetoon af te dwingen voor het vervullen van zijn plicht en het getuigen van de waarheid. Ik weigerde. Op de een of andere manier zijn we erin geslaagd.

Collega en collegia! Ik behandelde Nieuwe Hoop als een broederlijke partij die, in plaats van het establishment te bestrijden, koos voor de methode om zich aan te passen aan het establishment; een weg die, naar mijn mening, verkeerd was - maar het doel is belangrijk. Ik heb KONFEDERATIE behandeld als een partij waar, ongeacht meningsverschillen, rechtse fatsoensprincipes gelden. Op dit moment kan ik de KONFEDERATIE niet vragen om de heer Wipler te verwijderen, omdat hij geen lid van de KONFEDERATIE is; ik vraag de Raad van Leiders alleen om het gedrag van de heer Wipler te veroordelen. Aan de andere kant kan ik Nieuwe Hoop vragen om de heer Wipler te verwijderen - en ik vraag het. Als dit verzoek niet wordt ingewilligd, betekent dit dat de Nieuwe Hoop niet alleen een ander pad heeft gekozen dan ik heb geschetst - maar dat zij (bovendien, in de strijd om 1% in een verkiezing die noch ik noch de heer Wipler kon winnen...) methoden is gaan tolereren die typerend zijn voor Wet en Rechtvaardigheid en PO, waarbij zij zich volledig vereenzelvigt met het establishment dat zij geacht werd te bestrijden. In de hoop op een spoedige vervulling van mijn verzoek,

verblijf ik met vriendelijke groeten, Janusz Korwin-Mikke"

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku