Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Met vlees en vleeswaren in Polen wordt gemanipuleerd

Gestart door Pieszyce, 16 april 2024, 00:29

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Met vlees en vleeswaren in Polen wordt gemanipuleerd

Igor Bratkowski       @Igor_Bratkow

to jest polski baleron pełny wstrzykniętej soi, nieapetyczny i niesmaczny, ale rolnicze chamstwo uważa, że mam go jeść, bo nie mam innego wyjścia. otóż nie, przerzucam się na hiszpańską salami.
het is Poolse achterham vol geïnjecteerde soja, niet appetijtelijk en onsmakelijk, maar de boerenboers vindt dat ik het moet eten omdat ik geen andere keuze heb. Nou nee, ik stap over op Spaanse salami.

De afgelopen week zijn meer artikelen voorbij gekomen over de zeer slechte kwaliteit van Pools vlees, mocht ik het weer vinden zal ik het plaatsen.

Pieszyce

Een door mij opgeslagen artikel van vorig jaar, de rest zie ik zo gauw niet. :'(

Hier is het slechtste vlees ter wereld
Pools product met de beruchte titel

Maria Glinka
7 december 2023

Niet alle gerechten uit de Poolse keuken winnen harten in het buitenland. Het was een product uit de Wisla dat de eerste plaats innam in een ranglijst van de slechtste vleesproducten ter wereld. Producten uit Slowakije en de VS stonden op het podium, maar de top tien werd gedomineerd door Duits vlees.

Pools vleesproduct 's werelds slechtste

73,4 kg - dat is hoeveel vlees de gemiddelde Pool at in 2022. Kip, varkensvlees en rundvlees voeren de boventoon op de tafels van de Wisla. Niet alle vleesdelicatessen uit Polen vinden echter erkenning in het buitenland.

De eerste plaats op de nieuwste ranglijst van 's werelds slechtste vleesproducten door TasteAtlas werd ingenomen door een product uit Polen. Zoals Wyborcza.biz meldt, ging de beruchte titel naar salceson [hoofdkaas – Zult  P.].

Het is een slachtafvalproduct dat bestaat uit de kop (van een varkens-, rund- of kalfskarkas), afsnijdsels, huiden, bloed, vet en kruiden. De ingrediënten worden gepekeld, in magen of blazen gestopt en gekookt. Salceson wordt meestal met brood gegeten.

Dit product krijgt een beoordeling van 2,4 op de vijfpuntsschaal van TasteAtlas.

Duits vlees domineert de beruchte TOP10

De tweede plaats in de ranglijst van slechtste vleesproducten gaat naar Liptovská saláma uit Slowakije. De derde plaats ging naar Smithfield ham uit de VS.

Net achter het podium van de lijst staat Sülzwurst varkensvlees uit Duitsland. De vijfde plaats gaat naar tlačenica uit Slovenië en de zesde naar Andouille de Guéme-worst uit Frankrijk.

Op de zevende plaats staat de Hongaarse vleesgelei Disznósajt en op de achtste plaats de Duitse worst Halberstädter. De laatste twee plaatsen in de TOP10 slechtste vleesproducten worden ook ingenomen door producten van onze westerburen - dit zijn Thüringer Leberwurst en Teewurst worsten.

Dit is hoe producenten voedsel bedriegen. Ze blazen vlees op met water

Hoewel vlees een belangrijk onderdeel is van het dieet van veel Polen, moeten we voorzichtig zijn, omdat producenten ons vaak producten proberen aan te smeren die haaks staan op de informatie op de verpakking.

Zoals we al hebben gemeld in INNPoland.pl, zijn de overtredingen van de afgelopen maanden aan het licht gekomen door inspecteurs van de Landbouw- en Voedselkwaliteitsinspectie en de Handelsinspectie. Zij voerden in totaal meer dan 7000 inspecties uit.

In 38,6 procent van de entiteiten werden fouten ontdekt in rund- en varkensvlees. In de ingrediënten kwamen niet-toegestane stoffen (fosfaten) of niet-gedeclareerde ingrediënten (bijv. zetmeel) voor. Allergeneninformatie ontbrak ook en sommige producten kregen de verkeerde houdbaarheidsdatum.

Vlees van pluimvee vertoonde daarentegen in meer dan 22 procent van de gevallen fouten. Volgens de bevindingen van de inspecteurs waren er grove overtredingen - het vlees was opgeblazen met water om het zwaarder te laten wegen. De inspecteurs vaardigden drie administratieve besluiten uit waarbij boetes werden opgelegd voor een bedrag van 112.000 złoty voor het op de markt brengen van drie partijen pluimveevlees met een totaalgewicht van 6,9 ton met een te hoog watergehalte.
Bovendien serveerde de fabrikant in de "Chinese" versie varkensvlees aan klanten in plaats van rundvlees. In een blikje vis uit Kujawy zat op zijn beurt vis... uit Kazachstan.

Bron:  innpoland.pl przez Maria Glinka       język po Polsku