Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Arresteren ze Macierewicz? Dit kan niet worden uitgesloten

Gestart door Pieszyce, 15 mei 2024, 00:10

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Arresteren ze Macierewicz? Dit kan niet worden uitgesloten

14 mei 2024

Onverwachts vroeg Radio Drie vandaag of Antoni Macierewicz gearresteerd gaat worden. Radosław Sikorski moest ze beantwoorden. En het moet worden toegegeven dat zijn woorden opschudding veroorzaakten.

– Voor de manier waarop de WSI werd geliquideerd, voor de manier waarop deze schandalige commissie (dat wil zeggen de Smolensk-subcommissie) werd geleid, wat niets bleek. Vandaag heb ik tijdens de Raad van Ministers een ontmoeting met de procureur-generaal (d.w.z. Adam Bodnar) en ik zal hem deze zeer belangrijke vraag stellen. Macierewicz is voor mij het zevende wereldwonder. Als een van ons 1/10de zou doen van wat Macierewicz deed ten nadele van de Poolse staat, zouden we zitten, maar dat doet hij niet, zei hij.

Een paar uur later verduidelijkte Sikorski zijn woorden op sociale media. – Conform mijn publieke belofte heb ik de procureur-generaal hierover op Radio Drie gevraagd. Hij verzekerde mij dat het onderzoek nog gaande is – schreef hij op de X-website (voorheen Twitter).

Bron:    wiesci24.pl         język po Polsku

Pieszyce

Wanneer wordt Macierewicz gearresteerd?
Radosław Sikorski weet het antwoord

15 mei 2024

Radosław Sikorski, voormalig minister van Buitenlandse Zaken, heeft het publiek laten weten dat hij een onderzoek heeft ingesteld naar de openbare aanklager in de zaak Antoni Macierewicz. Sikorski behandelde de zaak tijdens een interview op Radio Three, zoals beloofd aan de luisteraars.

In zijn verklaring gaf Radosław Sikorski aan dat hij publiekelijk had toegezegd de procureur-generaal te vragen naar de voortgang van het onderzoek naar Antoni Macierewicz. Hij benadrukte dat hij dit initiatief had genomen vanwege de groeiende publieke belangstelling en bezorgdheid over de activiteiten van Macierewicz. Volgens Sikorski heeft de procureur-generaal hem verzekerd dat het onderzoek nog loopt, wat suggereert dat de wetshandhavingsinstanties nog steeds bezig zijn met het oplossen van de kwesties rond de activiteiten van Macierewicz.

Antoni Macierewicz, voormalig minister van Defensie, is een controversieel figuur in de Poolse politiek. Zijn activiteiten, vooral die in verband met het onderzoek naar de ramp in Smolensk en hervormingen in het leger, zijn herhaaldelijk onderwerp geweest van publiek debat en kritiek. Het onderzoek dat Sikorski onderzoekt, heeft onder andere betrekking op vermeende onregelmatigheden en verdenkingen in verband met de activiteiten van Macierewicz in de jaren dat hij belangrijke staatsfuncties bekleedde.

Het onderzoek van Radosław Sikorski is een belangrijke stap in de richting van transparantie en politieke verantwoording.

De voormalige minister benadrukte dat het publiek het recht heeft om de voortgang te kennen in zaken waarbij overheidsfunctionarissen betrokken zijn. Sikorski gaf aan dat hij de ontwikkelingen zou volgen en het publiek zou informeren over verdere stappen van het Openbaar Ministerie.

Bron:    wiesci24.pl     język po Polsku