Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Holownia over abortus. Dit zal de coalitiepartners niet bevallen

Gestart door Pieszyce, 19 mei 2024, 14:15

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Holownia over abortus. Dit zal de coalitiepartners niet bevallen

zpl
17 mei 2024 

Szymon Holownia ontmoette studenten tijdens een les maatschappijleer in Wrocław en beantwoordde vragen. Eén daarvan ging over de wetsvoorstellen die op stapel staan en die uitgaan van de liberalisering van de abortuswetgeving. De voorzitter van de Sejm bracht nieuws waar de coalitiepartners zeker niet blij mee zullen zijn.

De Sejm heeft vier ontwerpamendementen op de abortuswet doorverwezen voor verdere behandeling in een buitengewone commissie. Deze omvatten twee projecten van links - een die abortus gedeeltelijk decriminaliseert en helpt, en een ander die abortus tot het einde van de 12e week toestaat; een KO project dat ervan uitgaat dat een zwangere persoon recht heeft op het gezondheidsvoordeel van abortus in de eerste 12 weken van de zwangerschap; en een voorstel van de Derde Weg, of PSL en Polen 2050, dat de status quo herstelt van voor de uitspraak van het Constitutionele Hof van 2020 dat abortus om andere redenen dan verkrachting (of incest) en bescherming van het leven en de gezondheid van de vrouw verbood; openbare hoorzittingen van de projecten vonden plaats op 16 mei.

Szymon Holownia werd gevraagd naar de kwestie van abortus. De voorzitter van de Sejm, die op 17 mei een ontmoeting had met middelbare scholieren uit Wrocław als onderdeel van een les maatschappijleer, gaf toe dat de kans klein is dat het wetsvoorstel over liberalisering in deze zittingsperiode van de Sejm wordt aangenomen.

- Als ik vandaag naar de Sejm kijk, denk ik dat ze de liberalisering niet zullen goedkeuren, zelfs niet als de president verandert, of er zullen grote problemen mee zijn. En daarom heb ik het over een referendum, want een referendum is de enige en onmiddellijke methode om de wet te veranderen, die zowel de Sejm als de president verplicht onder de sanctie van het onmiddellijke Staatstribunaal," oordeelde de voorzitter van de Sejm.

Bron:  polityka.se.pl przez zpl       język po Polsku