Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

De politie gaat achter Obajtek aan

Gestart door Pieszyce, 21 mei 2024, 10:23

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

De politie gaat achter Obajtek aan
Zal de PiS-kandidaat voor het Europees Parlement Polen ontvluchten?

20 mei 2024

Obajtek en een verstoppertje.

Het Openbaar Ministerie heeft Daniel Obajtek gedagvaard om voor de rechtbank te verschijnen in verband met de affaire van de valse getuigenis. De kandidaat voor het Europees Parlement, Recht en Rechtvaardigheid, kan maar liefst acht jaar gevangenisstraf krijgen voor deze daad.

De acties van het openbaar ministerie zijn het resultaat van de vastberadenheid van journalist Grzegorz Jakubowski, die niet toestond dat de onderzoekers van Zbigniew Ziobro de zaak van de voormalige president van Orlen verprutsten.

Nu blijkt dat de politie ook op zoek is naar Obajtek. Dit is op zijn beurt het gevolg van het uitblijven van brieven waarin de onderzoekscommissie wordt opgeroepen.

Omdat Obajtek de oproeping voor de hoorzitting van de onderzoekscommissie naar het visumschandaal niet heeft ontvangen, probeert de politie deze nu af te leveren.

Obajtek werd op 28 mei voor de commissie gedagvaard. Een dag later zal de voormalige president van Grupa Azoty, Tomasz Hinc, getuige zijn.

De Commissie is van plan hen vragen te stellen over de tewerkstelling van buitenlanders in de investeringen van beide bedrijven: Olefina III en Polimery Police.

Brom:  wiesci24.pl      język po Polsku

Bobal

Hier is al meer over geschreven maar ik kan me voorstellen, dat deze gang van zaken voor veel mensen onbevredigend is. Obajtek heeft de Poolse belastingbetaler miljarden zloty gekost dus mensen willen concrete actie zien.

De politie is op zoek naar Obajtek. Hallo zeg, die man is op verkiezingstoernee in het meest conservatieve kiesdistrict in Polen. Even googelen en dan heb je waarschijnlijk zo zijn toerneeschema gevonden.
En de Commissie is van plan hen vragen te stellen over de tewerkstelling van buitenlanders. Ongetwijfeld belangrijk maar prioriteit? Ik heb het idee, dat bij de vervolging van Obajtek er veels te veel zaken worden bijgehaald en dan kom je nooit tot concrete actie.
En dan een dagvaarding om voor de rechtbank te verschijnen voor een valse getuigenis waarop max 8 jaar gevangenis staat. Dat is nogal wat. Wat denken ze? Dat hij uit zichzelf komt? Tijd genoeg gehad om een serieuze en onderbouwde aanklacht te formuleren. Oppakken en vervolgen dus. Over een paar weken zit hij met immumiteit in het EP en dan kost het heel veel meer moeite en tijd om hem te vervolgen.

Kortom, zoals gezegd kan ik me dus de frustratie van veel mensen voostellen.

Pieszyce

De politie en het parket zijn op zoek naar Obajtek
Szczerba: Een vreemde situatie waarin de PiS-leider zich schuilhoudt tijdens de verkiezingscampagne

23 mei 2024 

Obajtek rent weg.

– Op mijn verzoek is de politie op verschillende adressen in het land op zoek naar Daniel Obajtek. De hypothese dat Obajtek niet in Polen is, wordt steeds meer bevestigd – zei KO-parlementslid Michał Szczerba op TVN 24.

Dit is het gevolg van een mislukte poging om Obajtek te dagvaarden voor een hoorzitting bij de onderzoekscommissie naar het visumschandaal.

De politie is op zoek naar Obajtek, omdat hij op 28 mei voor de commissie moet verschijnen. De Commissie wil hen onder meer vragen: o het inzetten van buitenlanders in de investeringen van beide bedrijven: Olefiny III en Polimery Police.

– Het probleem is dat het adres dat Daniel Obajtek opgaf en opgeeft als woonplaats, niet zijn woonplaats is. Er woont iemand anders in dit huis en heeft geen contact met de eigenaar, namelijk Daniel Obajtek, zei parlementslid Szczerba.

Nu voeren geüniformeerde agenten de zoekactie uit.

– Het is een vreemde situatie van onderduiken tijdens de verkiezingscampagne, aangezien je een van de kandidaten voor het Europees Parlement bent – zei het parlementslid.

Het parket is ook op zoek naar Obajtek. De voormalige president van Orlen moet voor de rechtbank verschijnen wegens valse getuigenissen.

Dit is op zijn beurt het resultaat van een onderzoek dat is geïnitieerd door de vastberadenheid van een journalist, voormalig curator van de Poolse Radio RDC, Grzegorz Jakubowski.

Bron: wiesci24.pl    język po Polsku

Pieszyce

Gewoon vogelvrij verklaren met 1 miljoen op zijn hoofd.

Zul je zien hoe vlug ze hem hebben.   :D   ;)

Bobal

Ik denk, dat je met een fles wodka en een slagroomtaart als beloning al een geslaagde klopjacht zal hebben  ;D

Pieszyce

In 1990 Ja, maar nu??

Ik weet het niet, veel Polen zijn hebberig geworden. :)

Bobal

Ik denk, dat er zelfs mensen voor niks op jacht willen gaan. Obajtek heeft immers niet alleen maar vrienden gemaakt :-\

Pieszyce

Beste Bobal,

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

Ikzelf ben zover dat ik een soort van Terminator uit wil nodigen om opruiming te houden.

Ik heb vandaag samen met mijn liefde naar het verhoor van Kaczyński zitten kijken, de man is niet alleen oud, asociaal, zoals ze in Polen zeggen een Cebula, en een vreselijke onbehouwen hufter, maar een ramp op twee benen.

Hij werd geholpen door de PiSsers Buda, Kristyan, Czarnek en Wójcik ook van de onbeschofte hakkers.

Mensen die anderen aanvallen en zichzelf schoon praten.

Samen met Obajtek, mogen ze het hele spul opruimen.

De ste langer ik me verdiep in die partij,des te moeilijker wordt het om fatsoenlijke mensen in die partij te ontdekken, onder het electoraat zullen er zeker zijn, maar ik ben bang dat het heftig zoeken wordt.

Ik zou Obajtek gratis willen zoeken, maar dat zou zeer ongezond voor hem zijn.  ;)