Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Woś's problemen. Wat zal de man van Ziobro doen?

Gestart door Pieszyce, 28 mei 2024, 23:39

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Woś's problemen. Wat zal de man van Ziobro doen?

28 mei 2024

Blijkbaar zal de politieke kring van Zbigniew Ziobro binnenkort uit de eerste hand leren wat recht en gerechtigheid betekenen. De Sejm heeft zojuist een motie ontvangen om de parlementaire immuniteit van Michał Woś, de vertrouweling van Ziobro, op te heffen.

– Op grond van art. 7 sectie 1 over de uitoefening van het mandaat van een plaatsvervanger en senator, voeg ik een verzoek bij om toestemming om de heer Michał Woś strafrechtelijk aansprakelijk te stellen (...) - zei procureur-generaal Adam Bodnar op een persconferentie.

–De aanklachten betreffen ambtsmisbruik door een ambtenaar en misbruik van vertrouwen. Het gaat allemaal om de besteding van geld bij de aanschaf van Pegasus-software, maar ook om de besteding van geld voor de aanschaf van een licentie. De conclusie van het landelijk parket is gebaseerd op een aantal bewijsstukken. Er was eenvoudigweg geen basis om deze software van het Justitiefonds te kopen, voegde hij eraan toe.

O, er zal geween zijn en tandengeknars! Vooral omdat Marcin Romanowski na Wosio mogelijk zijn immuniteit verliest. Ook parlementslid van het soevereine Polen.

Bron:  wiesci24.pl      język po Polsku

Pieszyce

Ziobro was woedend. Maar hij heeft niets te zeggen

28 mei 2024

Het besluit van de minister van Justitie, Adam Bodnar, om bij de Sejm een verzoek in te dienen om de parlementaire immuniteit van Michał Wosi op te heffen, wekte de woede van Zbigniew Ziobro op. Al met al was Woś een van zijn naaste medewerkers.

Bovendien nam Donald Tusk het woord en beschreef Soeverein Polen als "de georganiseerde groep van Ziobro". Dus wie weet wiens immuniteit hierna zal worden opgeheven?

Ziobro's reactie was, hoewel gewelddadig, voorspelbaar. De oud-minister haalde nogmaals de zaken van vóór 2013 in herinnering.

– Het hoofd van de familie Soprano nam het woord, waarvoor het openbaar ministerie krachtig bewijsmateriaal verzamelde: Nowak – 5 miljoen PLN steekpenningen, Karpiński – 5 miljoen PLN, Gawłowski – 730.000 PLN. PLN, en Grodzki PLN 1,5 miljoen aan corruptieafpersingen. Maar de baas zelf zal ook worden beschuldigd van criminele overname van het parket en de publieke media - dit is tenminste art. 231 par. 2 van het Wetboek van Strafrecht – dat wil zeggen 10 jaar gevangenisstraf wegens het overschrijden van bevoegdheden om materiële en persoonlijke voordelen te verkrijgen – schreef Ziobro op de X-website.

Hij vergat er alleen aan toe te voegen dat hij acht jaar lang minister van Justitie was. Hij hield toezicht op alle onderzoeken. En de beschuldigingen waarover hij nu schrijft, eindigden... in niets. Het zou gepast zijn om excuses aan te bieden aan degenen die belasterd zijn.

Pieszyce

Woś doet zich voor als een eikel. Ik vraag me af hoe lang?

30  mei 2024 

Kamerlid Michał Woś van Soeverein Polen heeft grote problemen. In verband met het schandaal bij het Justitiefonds heeft de Sejm een verzoek ingediend om de immuniteit van deze naaste medewerker van Zbigniew Ziobro op te heffen.

– Nee, ik ben niet bang, alleen als het gaat om de beschuldiging dat Polen dankzij mijn beslissingen een instrument heeft gekregen om de misdaad te bestrijden. Daar waren juridische gronden voor en het Justitiefonds was verplicht geld beschikbaar te stellen voor de aanschaf van dit instrument - zegt Woś vandaag trots, terwijl hij spreekt over de achtergrond van de aankoop van Pegasus.

– Ik heb geen enkele twijfel over de volledige wettigheid van al mijn beslissingen. Dit wordt ook bevestigd door de hele lijn van de jurisprudentie, inclusief de geldoverdracht zelf. Het toenmalige hoofd van de Hoge Rekenkamer, Kwiatkowski, zei in de Sejm dat de gelden legaal waren overgemaakt en dat hij dit niet aan het openbaar ministerie had gemeld. De directeur van de juridische afdeling van de Hoge Rekenkamer was er in 2018 van op de hoogte, dus voordat de huidige hype uitbrak, en zij presenteerde destijds een juridisch advies. Dat dacht iedereen toen – voegt hij eraan toe, nu duidelijk voorzichtiger.

Ik vraag me af hoe lang hij zal doen alsof er niets is gebeurd? We wedden dat totdat zijn immuniteit hem niet meer beschermt. Of misschien totdat hij beseft dat hij niet langer kan rekenen op de hulp van zijn collega's uit Soeverein Polen?