Polenforum.nl Polenforum.nl

Nieuws - links - informatie en forum over Polen

Sinds 7 januari 2004

Poolse man veroordeeld in de Democratische Republiek Congo beschuldigt president Duda

Gestart door Pieszyce, 30 mei 2024, 01:31

Vorige topic - Volgende topic

Pieszyce

Poolse man veroordeeld in de Democratische Republiek Congo beschuldigt president Duda
"Hij maakte mijn leven tot een hel"

IAR, uitgewerkt. Jagoda Różycka
29 mei 2024   

- Helaas was het onze president die mij in Afrika een hel heeft bezorgd," verklaarde Mariusz Majewski, die uit de gevangenis in de Democratische Republiek Congo is vrijgelaten. De man was in maart tot levenslang veroordeeld op beschuldiging van spionage. Hoewel hij Andrzej Duda bedankte voor zijn voorspraak bij de lokale autoriteiten, gaf hij toe dat hij naar de gevangenis was gestuurd door de "ongelukkige diplomatie, verklaringen en gedrag" van de president.

Mariusz Majewski, die werd aangehouden in de Democratische Republiek Congo en vervolgens ten onrechte tot levenslang werd veroordeeld, is teruggekeerd naar Polen. Hij landde op Warschau's Chopin Airport op dinsdag 28 mei. In een interview met de media gaf hij toe dat het president Andrzej Duda was die hem in Afrika "door een hel had laten gaan".

De in de Democratische Republiek Congo veroordeelde Mariusz Majewski is door een hel gegaan. Hij gaf de president de schuld

- Helaas was het onze president die me door een hel liet gaan in Afrika," zei Mariusz Majewski in een interview met Polskie Radio. - Natuurlijk geloof ik dat het niet zijn bedoeling was, maar volgens mij is het in de diplomatie niet altijd wat je zegt en doet dat telt, het is belangrijker hoe het wordt ontvangen," benadrukte hij. De reiziger legde uit dat het ging over het bezoek van Andrzej Duda aan Rwanda in februari, waarbij de president economische overeenkomsten ondertekende met vertegenwoordigers van de autoriteiten daar. Dit veroorzaakte een enorme verontwaardiging bij de regering van de DRC, die Rwanda ervan beschuldigt de mineraalrijke oostelijke gebieden van Congo te bezetten.

- Zijn ongelukkige diplomatie, uitspraken en gedrag hebben de inwoners van de Democratische Republiek Congo doen geloven dat wij niet alleen politiek maar ook militair betrokken zijn bij het conflict dat het land in het oosten voert," benadrukte Majewski in een interview met het radiostation. - In de overtuiging van deze lokale bevolking vechten onze soldaten schouder aan schouder met het Rwandese leger en doden ze hun broeders en zusters, voegde hij eraan toe. Ondanks de beschuldigingen bedankte de reiziger Andrzej Duda voor "het telefoongesprek dat hij dit weekend had met de president van de Democratische Republiek Congo, Félix Tshisekedi". - Het lijkt mij dat hij het bezoek aan Rwanda dit jaar op de een of andere manier heeft rechtgezet. In mijn gedachten, vanuit mijn perspectief, lijkt het alsof de deur naar mijn vrijheid openging na dat gebaar," gaf Majewski toe.

Onderminister Szejna over de rol van de president in de zaak Mariusz Majewski

Viceminister van Buitenlandse Zaken Andrzej Szejna gaf ook commentaar op de beschuldigingen van Majewski aan het adres van de president. - De woorden van de president in Rwanda werden inderdaad verkeerd begrepen en het was niet de bedoeling van Andrzej Duda zoals het in Congo werd begrepen," zei hij zoals geciteerd door het Informacyjna Radio Agency. Tegelijkertijd bedankte de onderminister de president voor zijn steun aan de Poolse diplomatie. - In de grondwet staat namelijk dat de president de Poolse diplomatie steunt. Hij heeft bijgedragen aan de vrijlating van de heer Majewski," voegde hij eraan toe.

Poolse man veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf in DRC. "De aanklager eiste de doodstraf".

Mariusz Majewski werd in februari aangehouden in de Democratische Republiek Congo. De bewaker van de Congolese president arresteerde de reiziger op verdenking van spionage toen hij in de provincie was. - Ik werd simpelweg gearresteerd omdat ik Pools ben. Ik werd beschuldigd van spionage, handelen voor een buitenlandse inlichtingendienst, sabotage, voorbereidingen treffen om vliegvelden, militaire faciliteiten en militaire installaties op te blazen, samenwerken met terroristen en daarbij de wens toevoegen om de regering en de president omver te werpen. Op al deze aanklachten stond de doodstraf die de aanklager eiste," zei de reiziger in een interview met Polskie Radio.

In maart werd hij veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf voor een militaire rechtbank in een showproces voor een publiek van 200 mensen. Hij werd ook veroordeeld tot het betalen van een boete van $10 miljoen. Hij bracht in totaal drie maanden door in vier Congolese gevangenissen. Dit was inclusief de centrale gevangenis in Kinshasa. De faciliteit, die werd gebouwd voor 1.500 gevangenen, heeft momenteel ongeveer 15.000 gevangenen. - Onder hen een "mundele" - "blanke man", dat ben ik, naast Pool", meldde Majewski. Terwijl hij zijn tijd uitzat in een van de inrichtingen, slaagde hij erin contact op te nemen met zijn familie, en het Poolse ministerie van Buitenlandse Zaken en president Andrzej Duda raakten betrokken bij de zaak van de vrijlating van de Pool. 

Bron:    wiadomosci.gazeta.pl     język po Polsku